Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Maximus

Sälar i Stockholms Skärgård.

Rekommendera Poster

Jag bor i Gbg, huserar med båten både i Gbg´ s skärgård samt även upp i Bohuslän. Jag fiskar mycket, har t o m fått makrill stulen på dörj av säl... men att det är för många håller jag definivt INTE med om! Jag ser säl varje gång vi är ute och fiskar, det har då inte hindrat att makrill eller för den delen även annan fisk landat i båten... Tycker om att se säl och tumlare simma kring... Jag tycker de är trevliga, jag...

Ursäkta, nu blev de en västkustsbetraktelse igen trots att det var ostkusten det gällde, och där är det väl inte alltför gott om säl kan jag tänka...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I juli mötte jag säl i Fällström/Saltis, och i början av augusti dök det upp ett helt gäng sälar inne i  Duvnäsviken, Nacka, vilket börjar bli nästan lite väl långt från havet. Nästa sommar slussar de väl in i mälaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog finns det gott om säl i Sthlms skärgård nuförtiden.Såg en siffra om ca 22000 i DN i augusti.Några dagar senare låg jag på Lilla Nassa och hörde dom sjunga från Rödskären no Möja.Det var en stilla kväll.

Vånö fiskodling där jag har köpt lax i 23 års tid fick lägga ned i höstas pga sälangrepp.De kom nog från reservatet so Biskopsö liksom den säl jag såg vid Rödgrund i Nämdöfjärden häromdagen.Tidigare år har jag sett säl i både Nämdöfjärden,Högfjärden,öster om Kallskär,söder om Söderarms skärgård samt söder om Torö.Så nog finns det möjligheter att se dom om man är uppmärksam.Ofta är dom också rätt nyfikna och dyker upp bakom aktern när man driver i lätt vind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett en säl i sommar, det var förvisso inte i Stockholms skärgård men väl på ostkusten, utanför Sundsvall. Den drev iland med ett skotthål i huvudet på vår strand... Det var sorgligt att se, den var väldigt fin och mjuk.

Vi antog att någon fiskare har skjutit den men jag vet inte reglerna kring skjutning av säl. Måste man inte ta reda på sälen om man nu skjuter den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säl i Sandhamn

Jag vet inte om den tankade grönt men den hittade inte heller någon toatömning så den åkte vidare. Det kanske är dom här som smutsar ner i våra hamnar

post-26407-1394236102,0535_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag såg till min stora förvåning en säl i Baggensfjärden idag. Den stack upp huvudet och tittade sig omkring och vi kom ca 10 meter ifrån den innan den dök och försvann. Speciellt kul att mina barn var med och fick se sin första säl i det fria!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick också se säl. Igår åkte vi söderut över Gälnan och idag norrut. Bägge gångerna dök det upp en säl och tittade på oss. Den måste väl ha blivit nyfiken och velat se vem som seglade i det rasande tempot av 0,5 knop i den starka vinden...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg en säl igår på ca 20m avstånd. Vi tittade på varann i nån minut, sen beslöt den att det räckte och dök ner. Såg då hela ryggtavlan. Alltid lika häftigt! Såg ett 20-tal i förra året när jag åkte ut på egen sälsafari.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

såg en inne i vadviken dalarö sommaren 2009, höll på göra brallan när den dök upp ca 10m framför båten, det var jag inte direkt med  på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gång vid Treklumsen (Trikobbarna) Ö om Husarö. Dom förde en väldans massa liv, vilket kändes exotiskt och trevligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag såg en utanför Björnöreservatet på Ingarö i augusti -09 när jag och en vän paddlade kajak. Ett par hundra meter från oss, han dök så fort han såg oss sen var det tji att se vart han dök upp igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På väg till förra årets sista fisketur i oktober -09 såg jag flera stycken sälar på och vid en grynna vid ön Galten på Galtfjärden. Och vid samma tidpunkt året innan (-08) såg jag också sälar där i krokarna.

På slutet av fiskedagen såg jag även en säl vid Torsholmen nära Värlingsö bland mina favoritfiskevatten.

Då gav jag upp fisket den dagen för ingen ide att tävla med proffsen.

Fisket var för övrigt kass den dagen som helhet.  Kanske beroende på att både sälar och enorma mängder skarvar i de trakterna har tagit för mycket?

Spöfiskare tömmer i varje fall inte fiskevattnena. Detta pga både orationell metod och mestadels Catch&Release.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi såg en säl igår nordväst om Storholmen (öster om Gällnö).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha gått igenom Dalarö Kanal söderifrån kom vi till Vadvikens slut strax efter Lindströms Varv. Där observerade vi en säl under flera minuter. En person på en annan båt som låg bredvid oss sa att han hade sett två eller tre till inne i Vadviken strax innan. Usel bild men frugan såg i kikaren när den dök att den var riktigt stor.

post-10011607-1394236512,231_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jomenvisst. Det passerades ett nyfiket sälhuvud när vi var på väg till Stora Nassa i somras. :-)

Naturligtvis hann man inte få upp kameran. Men det blir ju mest UFO-bilder ändå av sådant (UFO=Unidentified Floating Object).



Senast ändrad av Anders_St | 19 september 2010 | 07:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ca den 18 juli såg vi ett sälhuvud ca 100 m framför båten vid passage från Utö till Muskö, mitt på Mysingen. I kombination med att ubåten Södermanland passerade framför oss en kvart tidigare blev det alltså en trevlig tur;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sälar går att se åtminstone kring april maj i stockholms inlopp, kring djurgården, stadsgården.

behöver inte åka så långt ut för det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var nära att köra på en som kom upp precis framför skotern i höjd med Fjäderholmarna ute i farleden, blev lite paff när det dyker upp ett sälhuvud precis framför en men han som tur va styra undan denna vackra varelse.

På denna bild så var det inte någon säl men man brukar på tävlingar styra undan liknade saker i vattnet.

/Robban



Senast ändrad av Bittan | 13 november 2010 | 13:14

post-10008263-1394236557,2596_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sälar fiskar just nu i Vissvassfjärden (Tyresö). I Bagarsundet 300 meter bort ligger samtidigt en båt och pilkar. Tänk om han skulle få en säl på kroken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukade se säl när jag fiskade vid slottet, inte varje gång men gott varannan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukade se säl när jag fiskade vid slottet, inte varje gång men gott varannan.

Går de ända in i Slottsviken så är något helt galet. Hade någon sagt det för 50 år sedan hade han nog blivit omhändertagen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har besökt sälarna i Sthlm två år i rad. I höstas åkte vi bara ut och tog några bilder eftersom vädret inte var det bästa för att ligga och guppa.

post-91186-0-37733400-1493400903_thumb.jpg

post-91186-0-00002100-1493401312_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här hemma i mellannorrland är det väldigt vanligt att man ser dem. Ni som tycker de är för många fiskar ni eller är de farliga på något annat sätt ? Jag har bara tyckt de varit gulliga men aldrig funderat på om de ställer till det på något sätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Brukade se säl när jag fiskade vid slottet, inte varje gång men gott varannan.

Går de ända in i Slottsviken så är något helt galet. Hade någon sagt det för 50 år sedan hade han nog blivit omhändertagen

 

 

Det är inte så ovanligt att man ser säl långt in i skärgården. Förra sommaren såg jag säl som längst innåt vid Sveriges holme i Halvkakssundet / inloppet till Skurusundet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utanför Djurgården förra sommar! :) Påväg in till wasahamnen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg säl på Järnafjärden, inte konstigt att gösen helt försvann därifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett säl på Nämdöfjärden liggande på några av stenarna som sticker upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg en gråsäl i Stockholm ström igår kväll. Den var mycket aktiv och kom vid ett tillfälle upp med en fisk i munnen och med hela kroppens längd synlig ovanför vattenytan. Precis vid Strömbron. Stod och tittade i kanske en kvart.

 

Har sett säl många gånger ute kring Kanan och Huvudskär men aldrig så långt in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här veckan sker ju utsättning av öring o lax i Stockholms Ström. Sälarna verkar ha lärt sig den "fiskvandringen" och kalasar friskt på de nyutsatta fiskarna. Dyr sälmat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...