Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gryning

\"rostflagor\" i kylarvattnet

Rekommendera Poster

Har en VP 2003 färskvattenkyld. Iför vinterförvaringen behövdes kylarvätskan spetsas med glykol för att hålla temp.-gränsen. Öppnade avtappningskran på sidan an motorblocket för att tappa ut kylarvätska för att ge plats till mera glykol. Det bara droppade i kranen. Stack upp en ståltråd och då lossnade det. Fick ut liknade grus. Är fm. rost. 

 

Vad beror detta på? Varifrån kommer skräpet Har aldrig kört med bara vatten. Alltid glykolblandning.  Vad ska man förslagsvis göra för att undvika eventuella framtida bekymmer. Finns det något rostskyddande att sätta till glykolen. Motorn går bra. Har dock visat tendenser till att bli varm på tomgång.

 

Hittar inte heller någon offeranod i kylsystemet.

 

Tacksam för tips och råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara gjutsand som blivit kvar efter tillverkningen

Hur ofta byter du glykolen det bör man göra med några års mellanrum

 

Mvh Fogden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

Hej,

 

Byter vart 3 dje ibland varannat. Motorn är sedan 91. Gjutsand fortfarande!!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nisse

Tror också på detta med gjutsand.

Nisse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lossnar efter hand så det kan finnas kvar i många år

har hittat gjutsand i min gamla B20 från 1973

 

Mvh Fogden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...