Jump to content
Saturday 14 December 2019
Daniel71

Har du gått på grund i sommar?

Recommended Posts

Klantade mig i Träslövsläge då vi skulle lämna marinan, västpricken fanns inte i verkligheten och jag följde inte ekolodet...

I 2 knop kontrollerade vi att det var grunt ...

blykölen fick en smäll, är det en liten slägga som krävs för att justera träffytan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varje sommar som jag har haft någon typ av flytetyg i sjön har jag gått på grund minst en gång ofta flera. Normal rutin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev heimlaga:

Varje sommar som jag har haft någon typ av flytetyg i sjön har jag gått på grund minst en gång ofta flera. Normal rutin.

I år har jag faktiskt inte alls haft känning av de geologiska lagren under vattnet. Dessvärre har jag ändå lyckats skada en propeller, en ankarkätting trasslade in sig.

En vänlig norsk medborgare som stod på bryggan gav goda råd "Lossa på konan" jag vet att kone betyder fru på norska och blev därför litet förbryllad, "nej jag snacker svenska" sade han då och menade propellerkonan, när den lossats något varv kunde jag få bort den inkilade kättingen i dubbelpropellrarna.

 

I övrigt går jag aldrig på grund, jag råkar ut för den akuta och högst oberäkneliga landhöjningen, den är lömsk!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

I övrigt går jag aldrig på grund, jag råkar ut för den akuta och högst oberäkneliga landhöjningen, den är lömsk!

Jag har råkat ut för det fast tvärtom - akut vattenminskning.

Det är många år sedan nu som jag gick på riktigt ordentligt, men så kom vattnet tillbaka och båten flöt fritt igen.

 

Det var i Kielkanalen när vi fick möte av ett grönt monster till fraktfartyg. Av ren självbevarelsedrift höll jag undan mot kanten. Lite väl nära kanten visade det sig. När brontosaurusen närmade sig steg vattnet med flera meter (kändes det som). På andra sidan vågen fanns inget vatten. Det var bara att följa med ner och invänta det ofrånkomliga. När vattnet hade lagt sig och kanalen var fri var det som om inget hade hänt utan vi tuffade lungt vidare. Fast pulsen var hög ett bra tag efteråt.

 

Man får väl anse det vara en bedrift att lyckas gå på grund i Kielkanalen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev McLasse:

Jag har råkat ut för det fast tvärtom - akut vattenminskning.

Det är många år sedan nu som jag gick på riktigt ordentligt, men så kom vattnet tillbaka och båten flöt fritt igen.

 

Det var i Kielkanalen när vi fick möte av ett grönt monster till fraktfartyg. Av ren självbevarelsedrift höll jag undan mot kanten. Lite väl nära kanten visade det sig. När brontosaurusen närmade sig steg vattnet med flera meter (kändes det som). På andra sidan vågen fanns inget vatten. Det var bara att följa med ner och invänta det ofrånkomliga. När vattnet hade lagt sig och kanalen var fri var det som om inget hade hänt utan vi tuffade lungt vidare. Fast pulsen var hög ett bra tag efteråt.

 

Man får väl anse det vara en bedrift att lyckas gå på grund i Kielkanalen.

Jag har skrivit det förut, men i mellersta Bohuslän framförallt i trånga farvatten mellan Orust och Skaftölandet kan man olyckligtvis träffa på M/S Byfjorden, även kallad för ”M/S Byfånen” man kan lätt tro att denna mediokra passagerarbåt har ett schaktblad under vattenlinjen förut, för den orsakar en bogvåg som inte är relevant för passagerarbåtar av denna storlek. Den tränger ju inte bort allt vatten i trånga passager, men kan orsaka en hel del oreda.

Stena Lines snabbfärja ”Carisma” orsakar en mindre tsunami och en sådan har orsakat ett dödsfall då en båtägare blev klämd mellan sin båt och berget.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag klarade mig i år med. 😁

Tänkte köpa mig ett ekolod för kunna smyga in på platser jag ej vågat utan Ekolod.. 

 

Grundstötning kommer när man minst anar och då kollar man sällan på lodet. 

Men ett bra lod tror jag betalar sig i längden. Speciellt om det ser framåt 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

... passagerarbåt har ett schaktblad under vattenlinjen förut, för den orsakar en bogvåg som inte är relevant för passagerarbåtar av denna storlek. Den tränger ju inte bort allt vatten i trånga passager, men kan orsaka en hel del oreda.

 

Har också råkat ut för möte med stora fartyg i trånga utrymmen som orsakat svallvågor som nästan fått båten att kapsejsa. Skrämmande, men har det mest med båtens utförande eller botten och bredden i farleden att göra?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev tugge:

Jag klarade mig i år med. 😁

Tänkte köpa mig ett ekolod för kunna smyga in på platser jag ej vågat utan Ekolod.. 

 

Tänk på att inte använda det i onödan bara. Ekolod stör tumlare

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Dava:

 

Har också råkat ut för möte med stora fartyg i trånga utrymmen som orsakat svallvågor som nästan fått båten att kapsejsa. Skrämmande, men har det mest med båtens utförande eller botten och bredden i farleden att göra?

Generellt är ju det svårt att säga. Men M/S Byfjordens bogvåg på större öppna vatten är nästan lika besvärande som de stora bogserbåtarna som passerar fjordarna på väg in mot eller ut i från Uddevalla. Något galet konstruktionsfel lider iallafall den båten av.

 

Annars har det ju att göra med Archimedes princip, att kroppar som nedsänks i vatten tränger bort en hel del vätska. I den elektroniska forntiden då det varesig fanns trådlösa telefoner eller mobiltelefoner använde man sig av en av Arkimedes mer okända principer. När en (=min) kropp nedsänks i en vätska (=i badkaret) ringer telefonen... Nu tycker ju många, bland annat vår Kung att man skall duscha istället för att bada, och jag ger mig 17 på att de mobiltelefonberoede har med sig mobilen även i duschen...

 

Byfjordens befälhavare varnar ju alla via VHF innan båten går in i strömmarna iallafall. All ships , all ships...

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev Dava:

 

Tänk på att inte använda det i onödan bara. Ekolod stör tumlare

Ja det är tråkigt.

Jag har en teori om att ekoloden lockar till sig sälar. I kosterskärgården kommer det fram fler sälar runt båten om man har ekolodet på än när man har det avstängt. Föga vetenskapligt, och av ren självbevarelsedrift väljer man gärna att ha det igång då den skärgården är relativt svårnavigerad, det finns mer än en bôe att gå på om man säger så...

När jag var ung såg man ofta tumlare, då var det ovanligt att fritidsbåtarna hade ekolod, idag är tumlarna sällsynta och ekolod finns i nästan varenda fritidsbåt... samband? Kanske, men jag tror nog ändå att det finns andra orsaker, som att tumlare och andra mindre valar fastnar i för dem osynliga fisknät och drunknar. Sedan har väl fiskerinäringen lagt beslag på tumlarnas käk.

Tumlare heter ”Marsvin” på danska, vad danskarna kallar svenska marsvin för vet jag inte.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev Dava:

 

Tänk på att inte använda det i onödan bara. Ekolod stör tumlare

Det  Kommer oftast vara på. Men jag bor i Mälaren  och har aldrig sett några tumlare. 

Sen kommer det alltid forskning på saker som stör  andra människor och djur, allt från

5g master, microvågsugnar, biltrafik, flygplan,     men ska tänka på det om jag åker där dom bor, vart dom nu lever 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

..

När jag var ung såg man ofta tumlare, då var det ovanligt att fritidsbåtarna hade ekolod, idag är tumlarna sällsynta och ekolod finns i nästan varenda fritidsbåt... samband? Kanske, men jag tror nog ändå att det finns andra orsaker, som att tumlare och andra mindre valar fastnar i för dem osynliga fisknät och drunknar. Sedan har väl fiskerinäringen lagt beslag på tumlarnas käk.

Tumlare heter ”Marsvin” på danska, vad danskarna kallar svenska marsvin för vet jag inte.

 

Vi som har Danmark som granne ser ofta tumlare. Det krävs dock att det är nära stiltje för att man ska se dem bland alla vågor. Såg en tumlare som simmade riktigt nära båten längst in i Skälderviken i somras annars håller de till runt Mölle och Kullaberg där de även har tumlarsafari. 

 

Gnagarna heter marsvin på danska. Antar att man får lista ut vilket marsvin det handlar om på sammanhanget.😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hjälpte en Albin 78 som hade fastnat i en sandbank vid en skyddad uthamn. Utprickningen var lite otydlig så dom hade fastnat.
Över med en tamp så drog jag loss dom.
Så körde vi själva fast i samma sandbank!
Så kan det gå!
Albin 78:an vände tillbaks och återgäldade tjänsten omgående!
Sen strök vi den andra sidan av farleden ut båda två!

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Janken:

Över med en tamp så drog jag loss dom.
Så körde vi själva fast i samma sandbank!
Så kan det gå!

Delad glädje är dubbel glädje... 😀

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej, jag har klarat mig trots att jag chansar ibland men då har jag skarp koll på ekolodet 😅

Share this post


Link to post
Share on other sites

När man kör så det fräser i gräset så händer det ju att det kan skramla lite ibland,

men i år blev det bara en liten knack.😜

Share this post


Link to post
Share on other sites

I norra Bohuslän, augusti i år, Inre vägen mot Strömstad från Rossö hamn. ja det är smalt och krokigt, det finns några böar att gå på.

På den mest synliga en bit efter Rossö hamn, norrut, står det en Nimbus uppe på grundet. Roder och propeller hänger i luften, ser oskadade ut. Vi och en besättningen i en större RIB erbjöd lossdragning, men frun "konen" ombord avböjde, dom väntade hellre på högvattnet, och det var nog klokt. Båten stod så torrt att man lugnt kunde målat botten... Det var högtryck, tre dagar före fullmåne, så jag vet inte riktigt hur länge dom fick vänta eller hur dom kom loss.

Nivåskillnaden ute vid Kosteröarna kan vara 90 cm mellan ebb och flod, hur mycket det skiljer i dessa inre vatten vet jag inte, men det kan nog skilja en hel del.

 

När vi ändå befinner oss i denna farled, Rossö, inre, Strömstad, så kan den rekommenderas, kanske direkt tråkig för seglarna, men trevlig för andra. Särskilt bra är den om det är blåst och skitväder ute på Kosterfjorden. Ekolodet visar mindre än vad det är djupt, mycket "jätte-vallesneria" (som akvaristerna benämner de där långbladiga algerna).

 

Men passera inte Trälsundet, om du inte har en extra grundgående kajak och det är flod, jag gjorde visserligen det en gång med Nimbusen, en genväg, men bottenfärgen blev lidande. Då låg det en snäckskalsbank precis i mitten av sundet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spännande historia 🙄 Jag hade i en ambition att inte använda motor vid in och utsegelingar från vår båtplats med den nya båten i somras. Framförallt på grund av alla kommentarer om att vår båttyp inte ska använda motor.

 

Det gick rätt bra ett flertal gånger och vi gick aldrig på grund men det var nära ett par gånger. Bland annat seglade vi rakt in i ett träd som hängde ut över vattnet då vinden vred sig och vi inte kom runt i ett slag. Båten bromsades lungt av grenarna, vi duschades av småpinnar och löv. Men det var uppenbarligen minst lika djupt som vår båt har djupgående. Vi fick ta åran och backa ut för att segla vidare på den andra halsen.

 

Numera har vi en elmotor som går att starta med en vridning på gasregelaget redo för varje avfärd och hemkomst.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Dava:

Bland annat seglade vi rakt in i ett träd som hängde ut över vattnet...

Hmmm...vad heter det när man går på grund uppåt/uppifrån?

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 10/30/2005 at 8:20 AM, Daniel71 said:

Tänkte bara kolla…

Nej, men det var nära ca. 80cm - när jag smög förbi i mycket låg fart.
I Mälaren, mellan Prästholmen och Klockarskär.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, sjökortsfel, även i år. 

 

Det har hänt flera gånger, av samma orsak. Anmält till Sjöfartsverket, för rättning. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-11-09 vid 11:05 skrev McLasse:

Hmmm...vad heter det när man går på grund uppåt/uppifrån?

Då är det ett "negativt grund".

"Positiva" grund är under båten.

Haver träffat på ett negativt "grund" eller (vart tog kanalen vägen).

Full fart i Dalslandskanal, med min båt (16x4 m),  vid en 90 graders böj skall man stanna, lägga på ett spring, och vrida båten.

Sjökortet gav ingen info om den kröken, varför jag gick rätt upp på kanalbanken, framför mej, med påföljd att grankvistar och kottar täckte styrhyttens "fönster".

Bara att backa av och lägga på springet för att komma runt.

På ett annat ställe i "skogen" var det en spång som låg på tvenne stenfundament, (jag hade 7 cm tillgodo på bredden),  ingen info i "kortet".

Körde upp med avbärarlisten på den ena, och blev hängande.

Med hjälp av ett spett och full back kom jag av efter 20 minuter.

Samma sak hände i Håverudsakvedukten men då var farten nästan noll, och som vanligt bara att backa loss å fortsätta.

Båten för bred för att bära av med fendrar.

 

Om det nu är positivt att gå på grund.

Har haft egen båt sen 1952, och inte gott på "positiva" grund.

Seglar ännu, så chansen finns.

Haver framåtseende ekolod, men den är ingen "undervattens radar", långsam uppdatering.

http://lasselundell.se/ekolod.html

http://lasselundell.se/lyckeby.html

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy