Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Daniel71

Har du gått på grund i sommar?

Rekommendera Poster

Har inte - i år...

Men plotter är bra, klarat mig i flera år faktiskt. Men som sagt, två sorters sjömän...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa hade ju varit om några vill dela med sig om dom har några smarriga bilder på elendet :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska ut i helgen så jag vågar inte svara än...:-(

Men, peppar peppar, än så länge bara lite stenkänning när man inte hinner med att sträcka upp tamparna vid förtöjning i naturhamnen.

Fast det var j-vligt nära på ett lurigt outprickat grundflak utanför handelsboden Kymmendö. Kände nästan blickarna från bryggan och det kommande kritstrecket jaha...det var nr 10 is sommar. Det finns sjökort!. :-) Såg stengrunden i vattnet och hann slänga i full back.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Madeleonten

Nej men utanför vår sommarstuga finns ett stort grund där båtar går på några ggr per sommar. I år har jag sett fyra båtar stå på grundet, har till och med bilder på en av båtarna hihi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gång. Kryssade i <1knop och försökte komma förbi en udde. Jag kom inte förbi...

Men det kanske inte räknas när man åker så sakta? :-D

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På väg hem från Skottland i sommar samseglade vi över Nordsjön med båten Magda. Kommer man från Skottland kan man ej angöra Norge. (Norge är ju inte med i EU). Vi tog därför vägen genom Limfjorden. I Limfjorden finns inte mycket sten men gott om lera. När vi gick in i Harrevik gick allt bra. Det gjorde det inte när vi skulle gå ut nästföljande morgon. M.h.a plottern följer vi samma spår ut som när vi gick in. Ändå sätter vi oss i leran och kan konstatera att det är ca 0.5 m djupt om babord och om styrbord kan vi inte ens se botten. Medan vi håller på att blåsa upp dingen för att sjösätta denna och ro ut ett ankare ringer telefonen hela tiden. Vi har ju inte tid att svara i denna nu. När så dingen är sjösatt kommer en engelsk gentleman och frågar i VHF'n. How can I assist you sir ? A towline would be nice. svarar vi. Ett tu tre är vi loss. Vi erbjuder 2 glas av de medhavda dryckerna men engelsmannen svarar. It's to early in the morning. I must recover from last night. Vi tackar för hjälpen och stävar ut ur viken. Nu kollar skepparen telefonen. Där finns ett SMS om att vi har gått på grund. Skepparen frågar sin fru om hon har skickat SMS till Magda om vad som hänt. Va! Nä det har jag inte svarar frun. Efter noggrannare kontroll ser skepparen att SMS'et är skickat från Magda som befinner sig 10 Nm bort, söder om Fyn. Märkligt, vi har gått på grund samtidigt. Även Magda får hjälp att ta sig loss innan vi hinner till henne, dock inte av en engelsman utan av en tysk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Nää ta i trä efter 40 års båtåkande , inte en gång.. bara för att jag skrev detta så blir det antagligen denna säsong...frown

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtfollket består av 2 kategorier

1. De som kommer att gå på grund

2. De som redan har gått på grund

Ökade djupgående från 1,5 till 1,9 meter denna sommar, har därför varit extra försiktigt, lika förb... har lodet visat 1,9  två ggr, men smäll i botten har jag undgått. Så nära har det varit.

Har haft båt 30 år och varit på 3ggr, så statestiken är 1 gång vart 10.e år,,, vill inte gå på oftare!

Åtgärder:

Bytt till bättre GPS (från Garmin 521 till 720, ger bättre överblick)

Fortsätter att vara försiktig, överväger starkt att sätta på kölskydd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Uuuhhh då blir det 4ggr i år surprise Fast jag har ju alltid kört med Lowrance .. kanske därför

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp! Vi skulle bara kolla om sjökortet stämmde,O de gjorde de,Tur för alla andra som slapp kolla.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, sedan plottern gjorde sitt intrång så har det inte ens varit nära.

Bottenkänning i samband med tilläggning räknas inte... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, första grundkänningen för en stund sedan i utloppet mot Biskopsfjärden från Immarsskärströmmen. Har inte specialen på min garmin utan använde Paddan. Inga skador alls på propparna men jag ska kolla skäddan imorgon. Hade videoinspelning påslagen så det är förevigat. Lagt ankar för natten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, grundet syntes tydligt i vattnet men det finns ett till på andra sidan. Paddan är bra till väldigt mycket annat. Video kommer när jag har tillgång till dator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade det, som ärlig primiärgrundstötare, inte varit läge att starta en nt grundstötningstråd, 666D3!?

Tråden är från 2005 och detta grundstötningarnas år 2013, borde va värd en egen tråd.smiley

Själv kan jag inte bidraga med någon grundstötning - ännu - men då jag ev skall befara för mig helt okända vatten, är nog detta inte helt uteslutet. indecision

Att jag brutit is vid två tillfällen kan väl inte räknas - eller!? wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, om det räknas som att gå på grund när man känner sig fram för och komma intill en oemotståndlig ö.

Sen börja det ramla grenar på deck då riggen tog i träden, typ som motsatsen till att gå på grund?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det räknas inte.

Att grenar ramlar ner när man söker sig in mot land för att lägga till har jag upplevt. Det var inte i Bohuslän. Jag har för mig att ön hette Ornö - var det nu är nånstans!?wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyra bottenkänningar på ett par veckor. Bara en riktig grundstötning dock då det small till mitt på sjön då vi enligt gps precis passerat vid sidan av ett grund. Vad bör man ha för matginaler på gps egentligen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...