Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Daniel71

Har du gått på grund i sommar?

Rekommendera Poster

Ähum, är inte det här en ganska gammal tråd ?  Kanske låsa tråden och börja om ....                                                                                                                                     

Nej, inte gått på grund varken 05, 06, 07 eller 08 (men däremot 96....)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jajjemensan 3 gånger, Holmsund - Malören - Molpehällorna (fin) men jag har en S-30 så jag är inte bekymmrad. Man måste ju få tillfälle att praktisera hur man tar sig av grynnan annars är man ingen fulländad sjöman.      

Flört



Senast ändrad av Maloren | 25 augusti 2008 | 18:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, nej, inte den här säsongen heller. Men en felnavigering vid ett tillfälle gjorde att jag var på god väg att sätta henne på en bränning innan jag insåg misstaget och jag hamnade lite närmare en udde, som jag inte orkade slå för utan lovade över, än jag tänkt mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det var nio år sen sist, men jag skäms fortfarande. Gick på en av de väl utmärkta stenarna mellan V.Runmaren o inloppet till Utö gästhamn och ramlade över min bättre hälft, som bröt armen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja hittade 3 st grynnor utanför måbärs skär som ligger vid dalarö i stockholm. INGA av dessa fanns på mitt eller kompisarnas kort.

 

men nu finns de i våra plottrar

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får erkänna att jag hållt mig i farlederna i år. Det är första säsongen så jag har inte vågat att ta några risker. Så ingen bottenkänning för mig.

Pjiu!!

Lil-Bossan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jajjamenssan, lyckades släpa propellern i sandbotten när vattnet sjunkit under natten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha råkade bara hitta denna. Du gick på det där omysiga grundflaket. Har kört omkring Barskären många gånger när jag var liten då vi ägde Lilla Barskäret :-)

post-15211-1394235940,9065_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JA!! Första gången, surfade lixom in på en våg och ner i dalen PANG, bet ihop käften så ja trodde tänderna skulle lossna, sen gned hon sig av och seglade vidare. Berodde på lite föör optimistisk navigering och tillförlit till sjökorts exakthet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, tre gånger... första säsongen för mig så det har varit lärorikt. Sista gången gick proppen åt helvete så det vart en sprillans ny, nu ska jag vara försiktig...

Kom förresten på att det blir billigare i längden att köpa en GPS än att köpa nya propellran, två-tre proppar och en GPS har betalat sig själv Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp pappersjökort istället så har de betalt sig själva redan vid första propellern du slipper byta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, inte än denna säsong. Känns lite konstigt, men jag har inte gått på grund sen -06.

Och man kan säga vad man vill, men det är svårare att navigera fel när man har en plotter som hjälpmedel Cool.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, inte i år.

Inte ens en liten känning vid tilläggning i naturhamn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första grundkänningen hände nu i lördags i kyrkfjärden som jag aldrig lagt till vid tidigare. Men jag fick tipset att där skulle vara trevligt att lägga till. Tyvärr var det inte så trevligt som jag trodde eftersom en hel del åkte vattenskidor där och drog upp en del svall, men vår förtöjning höll alldeles utmärkt för det. Tills en stor 30 fotare bestämde sig för att åka i de magiska knopen där man drar upp som mest svall bara 40m ifrån oss så att svallen kom in från sidan och gjorde så att båten stötte i en sten höger om oss. En stackars barnfamilj lite längre bort såg det också ut att gå illa för :(

Så nu blir det slut på experimenterande för i år och det blir till att följa arholma-landsort slaviskt istället... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Boken Arholma-Landsort i all ära, men om du läser mitt inlägg något längre upp i denna tråd så ser du att den inte alltid räcker till.

Tar man det bara lugnt i okända gäst-/naturhamnar och känner efter med kölen vid behov, så brukar det dock gå bra. Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr inte haft möjlighet till det då en näthinneavlossning satt stopp för, så gott som, all segling denna sommar...
Men jag vill lära mig att flyga nu...
...försöker som i Liftarens guide till Galaxen kasta mig mot marken och missa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...