Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Daniel71

Har du gått på grund i sommar?

Rekommendera Poster

Inte i år...

Inte ännu...

Sedan är frågan vad som räknas som att gå på grund.

 

Går man på grund när man försiktigt letar sig in i en vik när man vet att det finns risk för grundkänning?

Jag tycker det är mera när man "oplanerat" går på grund som räknas.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Mackey:

Inte i år...

Inte ännu...

Sedan är frågan vad som räknas som att gå på grund.

 

Går man på grund när man försiktigt letar sig in i en vik när man vet att det finns risk för grundkänning?

Jag tycker det är mera när man "oplanerat" går på grund som räknas.

 

Mackey

 

Inte heller jag har lyckats gå på grund i sommar, och med tanke på de planer som finns för de närmsta månaderna, så är  möjligheten för denna upplevelse helt obefintlig.

 

Synd, men det är inte mycket att göra nåt åt.

Nej det är ingen grundstötning när man söker sig in i en naturhamn och känner botten innan man kommer in till land.

Grundstötning är nåt ordentligt.

Man kommer i hög fart och smäller helt plötsligt och  ovänta på.

 

Hög fart för mig kan  va tre knop och aldrig snabbare än 9 knop - det beror på hur mycket det blåser.

 

TIMG_2960.jpg.a242a8835538da2229bee7c514dbc62f.jpg

Kompien pekar och frågar varför jag gick på andra sidan pricken sist vi seglade förbi.

Det var min senaste grundstötning - bilden är nog ca 5 år gammal..

Hoppas jag kommer att gå på grund ytterligare nån gång i livet.

Den dan man med säkerhet kan säga att jag aldrig mer skall gå på grund - då är jag död.

Trotts allt är jag väl medveten om att" det farligaste på sjön - det är land"

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det kan räknas som grundstötning på riktigt, men...

 

Jag skulle lägga i min Pop 16:2 från ramp, och vattennivån var "lite" lägre än vanligt. Jag hade varit och rekat och var ganska säker på att det skulle gå, men när vi kommer fram med båttrailern vågar inte farsan backa ner för rampen eftersom hans bromsar är på upphällningen. Det kunde han ju ha klämt ur sig tidigare så jag hunnit ordna en annan bil, men men. Jag hade funderat på om jag skulle masta på innan vi rullade ner båten eller efter att den låg i sjön, men som tur var hade jag lämnat masten hemma. Det är inte så långt mellan rampen och hemmaviken så jag tänkte att jag lika gärna kunde gå med motor hem och masta på där. Hur som helst tyckte farsan att vi skulle haka av kärran och rulla ner den nerför rampen för hand. Jag var tveksam men lät mig övertalas. Det skulle jag inte ha gjort.

 

Naturligtvis orkade vi inte hålla emot trailern utan tappade den halvägs ner. Det var ett brutalt sätt att sjösätta men hade nog fortfarande gått bra om det inte varit för den låga vattennivån. När hjulen kom till rampens slut tvärstannade trailern, tippade bakåt och båtens akter slog i vattenytan. Det small när spännremmarna från Biltema gick av och båten gjorde ett luftsprång och ställde sig på botten. Den sticker ju bara 75 cm men naturligtvis var det bara 65 djupt. Då var jag ruskigt glad att jag lämnat masten hemma och att jag plockat av rodret och lagt det i bilen innan vi for. Medan farsan, jag och min systerdotters 9-årige son kämpade med att dra, skjuta och gunga loss båten kom det naturligtvis en störtskur av regn också. Efter en halvtimmes slit var båten loss och jag kunde lasta i batteriet, hänga på roder och elmotor. Trailern fick vi vinscha upp för rampen innan jag gav mig ut på sjön.

 

Hamnen har en ställplats för husbilar och när jag lämnat kom en norrman från en av husbilarna fram till farsan och tackade för underhållningen. Han påstod att det var den märkligaste sjösättning han sett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Piratrik:

Vet inte om det kan räknas som grundstötning på riktigt, men...

 

Jag skulle lägga i min Pop 16:2 från ramp, och vattennivån var "lite" lägre än vanligt...............

 

Nej det där var ingen grundstötning, men en händelse som du kommer att minnas hela livet.

Jag byggde en PoP16 i plyfa vintern 1967-68.

776901541_PoP16.jpg.1dc419978f2a70503667f611bbca1f1a.jpg

 

På den bifogade bilden förmodar jag att jag håller på att slå, med tanke på att det "bräcker" i focken.

Bilden togs av den killens fru - eller om det då var fästmö - de firade 50-årig bröllopsdag förra veckan.

När vi hämtat upp tjejen seglade vi ut mot Hållö. Seglade förbi en ö, på det som jag tyckte var behörigt avstånd. Det grundet som jag seglade in i hade en V-formad klyfta som var djup nog för kölen och helt plötsligt så satt vi fast. Med tanke på den förmodade vindriktningen på bilden hade vi nog slör. Var tvungen att plocka ner seglen och paddla/trycka båten akteröver en bra bit inna vi kom loss.

Det var inte min första grundstötning och det har blivit många fler under de 55 åren jag seglat.

En grundstötning räknar jag när det kommer helt oväntat under färd.

Attman har bottenkänning tex när man provar om man kan komma in till land vid en ö/naturhamn räknar ja inte som grundstötning.

Min fru och jag var ute med våran lilla bohusjulle (bilden uppe till vänster) i förgår. Fick för mig att jag skulle gå in i en liten "lagun" som skiljer två öar. Var tveksam om det skulle gå pga vattendjupet. Rännan var nån cm grundare än vad båten är. Vi kom över men kölen tog tre gånger i botten. Nu är det ingen fara med min båt. Den har en lång köl som går i hela båtens längd och jag har satt en rostfri skena, 40x5 mm under hela kölen, bara för att kunna göra så.

Att gå häftigt på grund med en PoP16 skall man kanske försöka undvika pga att den har en fenköl. Men lite bottenkänning är ju ok. 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ska man räkna att man sakta glider på ett grund när man svajankrar? Det gjorde jag förrförra året. Skulle ta en liten paus för att fixa lite saker nere i båten och räknade med att "hänga" i ankaret åt ett håll. Men strömmen vred runt båten och förde den in mot ett grundare område. Tror det var runt metern djupt, så kölen (1.35 djup) klonkade i grunden i sidled. Lite avskavd bottenfärg var enda skadan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev raol:

Hur ska man räkna att man sakta glider på ett grund när man svajankrar? Det gjorde jag förrförra året. Skulle ta en liten paus för att fixa lite saker nere i båten och räknade med att "hänga" i ankaret åt ett håll. Men strömmen vred runt båten och förde den in mot ett grundare område. Tror det var runt metern djupt, så kölen (1.35 djup) klonkade i grunden i sidled. Lite avskavd bottenfärg var enda skadan.

 

Bottenkänning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med sjökortsplotter och uppdaterade sjökort i kombination med ekolod så har det blivit enklare att navigera omkring bland alla öar i skärgården. Så risken att gå på grund har nog minskat något. Låg dock för ankar och vinden vände och båten ändrade läge varvid kölen snuddade vid en uppgrundning.

Från ett smalare sund med uppgrundning som vi precis passerat i somras hörde vi en rejäl smäll där en annan segelbåt med lite djupare köl hoppade till och gled över uppgrundningen. Måste varit snopet för den andra båten!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

grundkänningar vid letande efter naturhamn.

 

Efter att ha nojjat mycket kring detta mina första båtår har jag insett att kölen tål mycket och så länge farten är låg, 1-2 knop, är det lugnt. Man blir gladare av att acceptera lite skav. Så länge man inte tappar rodret. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta bilden, den är litet liten, men den är klickbar, då blir den litet större.

 

Upplysningsvis var jag besättningsman på denna båt, min uppgift vara att tända och släcka ljuset.

En morgon när vi vaknade hade vi gått på grund. Men det gjorde ingenting, för så väl Carl-Michael B. och Evert T. underhöll oss med musik. Nu står i alla fall Evert still som om han vore fastgjuten...

pa_grund.jpg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev per_62:

Med sjökortsplotter och uppdaterade sjökort i kombination med ekolod så har det blivit enklare att navigera omkring bland alla öar i skärgården. Så risken att gå på grund har nog minskat något. Låg dock för ankar och vinden vände och båten ändrade läge varvid kölen snuddade vid en uppgrundning.

Från ett smalare sund med uppgrundning som vi precis passerat i somras hörde vi en rejäl smäll där en annan segelbåt med lite djupare köl hoppade till och gled över uppgrundningen. Måste varit snopet för den andra båten!

 

 

De plotterassisterade grundstötningarna är bland de vanligaste sjöräddningsärendena numera. 

Spelar inte så stor roll hur uppdaterat sjökortet är när sjömätningsunderlaget är 1800 tal. 

Borde vara körkort på sjökortsplotters. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ännu bättre vore om Sjöfartsverket satsade lite på att sjömäta allt inre vatten, t ex med laser från flygplan. Det går snabbt och är förhållandevis billigt jämfört med sjömätning från fartyg. Om de nöjer sig med djup ner till 6 m så är det allt som behövs för fritidsbåtstrafiken. Men Sjöfartsverket vill nog helst helt slippa fritidsbåtar. Yrkestrafiken är ju deras gullegrisar.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev raol:

Ännu bättre vore om Sjöfartsverket satsade lite på att sjömäta allt inre vatten, t ex med laser från flygplan. Det går snabbt och är förhållandevis billigt jämfört med sjömätning från fartyg. Om de nöjer sig med djup ner till 6 m så är det allt som behövs för fritidsbåtstrafiken. Men Sjöfartsverket vill nog helst helt slippa fritidsbåtar. Yrkestrafiken är ju deras gullegrisar.

 

 

 

Gullegrisar är isf, en omskrivning för finansiären. Verksamheten bekostas ju i stort sett helt och hållet av handelssjöfarten. 

Sjöfartsverket får statsbidrag på några miljoner per år för att hålla fritidsbåtslederna. Det bidraget har inte skrivits upp sedan 90-talet och är en brakförlust för SjöV. 

 

Men det klart. Drar man in samtliga fritidsbåtsleder och satsar på sjömätning istället kan det nog vara finansierat på bara några decennier. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hörde om en grundstötning. Fint väder man satt och pratade, tittade på omgivningen osv. Pang! rätt på en ganska grund sten som är välkänd. Man tittade på allt utom plottern. Ganska typiskt enligt han som drog hem dem. Fast förklaringarna är många, plottern krånglade (men man fortsatte i 25 knop). Fel på sjökortet (men likadana kort används av en massa andra utan problem). GPSen tappade positionen (visst men varför hade man lagt kursen rakt över en sten).

Många verkar sitta och titta på någon lämplig vik mycket längre fram (köp en padda!). Eller så ska man visa kompisen plotterns alla fina funktioner.

Många grundstötningar är nog vad som skulle kunna kallas riktigt dåligt sjömanskap.

 

Visst är sjökorten dåliga på många ställen men det är ju knappast okänt. Sjöfartsverket har inga pengar till att förbättra områden som ligger utanför farlederna, staten skjuter inte till mer pengar.

En båtskatt skulle kunna ge de pengar som behövs men då skriker båtfolket i högan skyn.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjömätning med Lidar (laser) är inte så enkelt och flyghöjden måste ner till ca 300m. Siktdjupet, vattenytans reflexion etc gör att djup enbart registreras ner till ca 1-3 gånger siktdjupet. Läs mer i MSBs rapport. Men tids nog får vi nog detaljerade sjökort.

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kräver koncentration att navigera enbart efter plotter. Åtminstone i lite högre farter. En koncentration som inte alla utan aspergers syndrom eller liknande orkar hålla några längre stunder. 

Omedvetet navigerar man ändå efter allehanda sjömärken och kända landmärken oavsett om man följer en led eller ej. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev per_62:

Sjömätning med Lidar (laser) är inte så enkelt och flyghöjden måste ner till ca 300m. Siktdjupet, vattenytans reflexion etc gör att djup enbart registreras ner till ca 1-3 gånger siktdjupet. Läs mer i MSBs rapport. Men tids nog får vi nog detaljerade sjökort.


Jag vet att det inte är så enkelt, men det är fasen så mycket billigare, täckande och snabbare än att mäta från båt, i synnerhet som båtens djupgående utgör en påtaglig begränsning för de grundare områdena. Med lasermätning kan man få en heltäckande djupmätning för alla grunda områden. Och, som sagt, ner till ca 6 m räcker fint för i princip all fritidsbåtstrafik. Bara vid extrem våghöjd (när folk borde stanna i hamn!) är 6 m för grunt, men om man ändå är korkad nog att ge sig ut så lär man i alla fall vara klyftig nog att segla med mycket stora marginaler till grunda områden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:
2 timmar sedan skrev per_62:

Sjömätning med Lidar (laser) är inte så enkelt och flyghöjden måste ner till ca 300m. Siktdjupet, vattenytans reflexion etc gör att djup enbart registreras ner till ca 1-3 gånger siktdjupet. Läs mer i MSBs rapport. Men tids nog får vi nog detaljerade sjökort.


Jag vet att det inte är så enkelt, men det är fasen så mycket billigare, täckande och snabbare än att mäta från båt, i synnerhet som båtens djupgående utgör en påtaglig begränsning för de grundare områdena. Med lasermätning kan man få en heltäckande djupmätning för alla grunda områden. Och, som sagt, ner till ca 6 m räcker fint för i princip all fritidsbåtstrafik. Bara vid extrem våghöjd (när folk borde stanna i hamn!) är 6 m för grunt, men om man ändå är korkad nog att ge sig ut så lär man i alla fall vara klyftig nog att segla med mycket stora marginaler till grunda områden.


De är så många som klagar över sjökorten.

Här i vårt närområde mättes det på 1950-talet.

Jag har aldrig haft några problem med att sjökortet har varit dåligt, och jag går ofta tätt inpå grund.

De gånger jag gått på grund, och det är ett antal gånger under åren, har det aldrig berott på sjökorten eller plottern eller nåt annat, utan bara på att jag inte haft riktigt koll på läget eller varit för sniken och gått för nära ett känt grund.

Hur många skulle vilja lägga ett antal tusenlappar per båt och år, för att få bättre sjökort, som man sedan kritiserar för att de är för dåliga - när man själv klantar til det!?

Senhar jag ju alltid haft båtar som tål att gå på grund med - under normala omständigheter.

Dessutom måsteman juanpassa sig efter väder och vind, med större marinaler när det är dåligare väder.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man bör ha koll på sjömätningens kvalitet där man går. Datat finns på Sjöfartsverkets hemsida (klicka på "Djupinformationens kvalite"):

https://geokatalog.sjofartsverket.se/kartvisarefyren/

 

Som påpekats: det är bara de stora yrkestrafikstråken som är mätta med modern teknik. Resten är övervägande handlod innan 1940 med långa avstånd mellan lodpunkterna. 

 

En positiv sak för nollåttor är att stråken i Stockholms skärgård som trafikeras av Waxholmsbolaget (som alltså inte kvalat in tidigare) nyligen sjömätts och kommer få nya kort vad det lider:

http://www.sjofartsverket.se/Maritima-Tjanster/Sjomatning/ADAPT/

 

Annars (för den som vill vara lite krass) löser det där med detaljerad mätning sig självt över tid, så länge försäkringsbolagen ser till att grundstötningen rapporteras in och förs in i korten ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ljusdans:

Resten är övervägande handlod innan 1940 med långa avstånd mellan lodpunkterna. 

På Vänern är en del mätningar gjorda på 1800-talet. Landnära rodde man och lodade. Man kan misstänka att man ibland fuskade lite och inte lodade så noga utan bar ritade på känn.

Men, det är ytterst sällsynt att nya grund hittas. Och om det sker så brukar sjökorten numera uppdateras snabbt. Däremot finns det grund i sjökorten som troligen inte finns i verkligheten, jag har några som jag ständigt letar efter!

I insjöar förekommer det ganska mycket privat sjömätning och det finns inofficiella sjökort som är väldigt exakta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte handlodning och djupet som är osäkert, det är väl positionsbestämmelsen. Den måste ju varit ganska usel ända fram till gps:ens ankomst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev AndW:

Det är väl inte handlodning och djupet som är osäkert, det är väl positionsbestämmelsen. Den måste ju varit ganska usel ända fram till gps:ens ankomst.


Nja, man satte nog upp stolpar eller liknande på land och triangulerade sig rätt exakt. I tät skärgård med land bara nåt hundratal meter bort på flera sidor är det knappast nåt större fel på positionerna.

Nej, djupet är nog problemet. Tänk dig att du har ett "taggigt" grund som har 10 x 30 m över tremeterskurvan. Säg att de lodade på 4-5 punkter. Hur stor är chansen att de hittade högsta punkten på grundet? Ännu värre är det nog med djupare liggande grund, där kanske ingen av lodningarna nådde över tre meters djup, men där man t ex missat en uppstickande topp som når två meter. För tremeterskurvan håller i alla fall jag mig utanför annat än vid tilläggning i naturhamn eller i riktig hamn. Men sexmeterskurvan är jag inte lika noga med att undvika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev bhemac:

 

I insjöar förekommer det ganska mycket privat sjömätning och det finns inofficiella sjökort som är väldigt exakta.

 

Jag har ett gammalt handritat sjökort över sydosters skärgård som är väligt exakt. Betydligt bättre än det som ett företag i Fiskebäckskil gav ut.

Hydrographica´s sjökort över samma område, som jag köpte för några år sen, har jag ännu inte fått testa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev raol:

Nja, man satte nog upp stolpar eller liknande på land och triangulerade sig rätt exakt. I tät skärgård med land bara nåt hundratal meter bort på flera sidor är det knappast nåt större fel på positionerna.

Nej, djupet är nog problemet. Tänk dig att du har ett "taggigt" grund som har 10 x 30 m över tremeterskurvan. Säg att de lodade på 4-5 punkter. Hur stor är chansen att de hittade högsta punkten på grundet? 

Bra synpunkt. Men gjorde man så då?  Folk litar ju på att om man håller "långt" ifrån grundet på gpsen så ska det vara lugnt, men dess precision måste ju vida överskrida de där landstolparna. De som gjorde handlodandet måste ju varit väldigt nöjda om de var rätt på 100 meter eller så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev raol:

Nja, man satte nog upp stolpar eller liknande på land och triangulerade sig rätt exakt.

Det finns fortfarande små stenrösen mm som man använde. Positionerna var ganska hyggliga, precisionen i sjökorten angavs till 50 m och det håller nog oftast. Tydligt är att grund som ligger långt från land är de som ligger mest fel.

De största felen är oftast att man råkat loda på ex en kant av ett grund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gick på grund på sidan. På väg in i en av slussarna i Trollhättan "borstade" jag en lång bit av slussvägen ren, mycket ren. Hade inte fendrarna gjort sitt hade jag fått laga. Ny båt, för mig, och gamla erfarenheter från andra båtars beteende går inte alltid jämnt ut, så att säga. Klumpigt? Japp! Genant? Jajamensan! 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har i år puttrat runt på olika ställen för att samla data till Navionics SonarCharts och då har vi stött på en och annan sten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går inte att gå på grund när man ett framåtseende ekolod!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev bhemac:

Det går inte att gå på grund när man ett framåtseende ekolod!

Jag skall köpa ett, så småningom, och bevisa motsatsen... Enda skillnaden är att man vet att man kommer att gå på grund, innan man gör det. 😁 Grund är som magneter. De går helt enkelt inte att undvika. Enligt principen barn som lär sig cykla på en stor parkering med en lyktstolpe mitt på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...