Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Daniel71

Har du gått på grund i sommar?

Rekommendera Poster

Marginal med GPS?

Tja papperkorten och därmed GPS'ens sjökort kan ha fel på grundflaken på 100-200 meter. De är ritade för en tid utan GPS när man höll sig långt borta från de grund som inte syns eftersom man inte visste exakt var de var.

 

Själva GPSen är exakt. på en 10 meter när eller nåt. Det är alltså kartan som ofta är felritad.

Redigerad av Anders_St

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjöfartsverket säger att precisionen är 50 m men de ger inge garantier! På Vänern är det det dubbla sa chefen för Vänerns farledsavdelning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjöfartsverket säger att precisionen är 50 m men de ger inge garantier! På Vänern är det det dubbla sa chefen för Vänerns farledsavdelning.

Hmm.. Jag är nog rätt kass på att bedöma avståndet på min lilla Samsung S5. Får kolla mera mot sjökortet för att kunna beräkna avståndet bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är Sjöfartsverkets egen kvalitetsbedömning av djupmätningarna:

https://geokatalog.sjofartsverket.se/kartvisarefyren/?initialwmslayer=djupinfokvalitet

 

Nyckel till färgerna (kopierad från Sjöfartsverkets hemsida, jag har lagt till färgnyckeln i rubrikerna):

 

GRÖNT = SJÖMÄTNING, FSIS 44
Sjömätning som uppfyller internationell standard. Finsk-Svensk realisering av den internaionella sjömätningsstandarden S-44, benämnd FSIS-44, ställer bl a krav på att bottentäckningen är 100%.
Med 100% bottentäckning menas att hela ytan undersökts ("belysts") och att rimlig information erhållits och granskats.
 
GULT = SJÖMÄTNING
Uppfyller ej internationell standard S-44. Ej fullständig bottentäckning.
Sjömätningar genomförda med multibeam, singellod, laser och övrig teknik. Mätningarna utförda from 1940 och framåt.
 
RÖTT = SJÖMÄTNING, Äldre
Uppfyller ej internationell standard S-44. Ej fullständig bottentäckning.
Sjömätningar utförda tidigare än 1940. Mätningarna utförda i huvudsak med handlod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Det finns två kategorier båtmänniskor: De som gått på grund och de som ännu inte gjort det.

 

Jag har ännu inte gjort det...

 

Stena Line har gjort det åtskilliga gånger!

post-102122-0-39055700-1441270018_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns två kategorier båtmänniskor: De som gått på grund och de som ännu inte gjort det.

 

Jag har ännu inte gjort det...

 

 

 

Max - undvik det.

 

Med tanke på hur dina propellrar och roder sitter, så kan det bli väldigt stora skador.

 

Såg en båt med ungefär samma propeller och roderarrangemang som hade gått på grund och glidit rakt över, hos en båtreparatör i Hunnebostrand, för ett par år sen. Det var ingen vacker syn. Kommer inte ihåg vad reparatören  sa att bara en propeller kostade - men den var i varje fall inte gratis.

 

Om du absolut vill prova hur det känns att gå på grund, kan du få låna min motorseglare. Skadorna på den brukar bli minimala.  :P

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har klarat mig från skador på undersida av båten.

Men ovan båt..

 

Var på väg under Pålsundsbron vid Vaxholm förra helgen, frun i fören och jag genom solluckan, men det räckte inte. Topplanternas glas sig en snyting. Glödlampan gick dock fritt!

 

Blev jag 127 kr fattigare, bytet tog ca 1 minut. Anser denna sommar vara olycksfri!

 

44760_2lt002492201_big.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He he... ja landkänning kan komma plötsligt och även ovanifrån, ungefär som huvudvär. Gick Strömsholms kanal i sommar, en helt fantastisk sjöresa, men tyvärr med begränsad fri höjd. Den anges till 2,5 m men det beror nog mycket på vattenstånd. Har en båt som enligt instruktionsboken mäter 2,7 över vattenlinjen, och det blev till att fälla göstaken. Vissa öppningsbara broar i kanalen är lägre än frihöjden och jag blev vittne till en som rakade av topplanterna, gps-antenn och andra installationer istället för att vänta på broöppning. Varför begriper jag inte - den närliggande slussen öppnas enbart i samband med broöppning.

 

Kan verkligen varmt rekommendera Strömsholms kanal för alla som klarar att hålla huvudet fritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha åkt ut och in i Vätterns skärgård flera gånger så tyckte jag att jag hittade lika bra som i min egen gylf men så var det inte.

 

Helt plötsligt såg jag på ekolodet att det grundade upp rejält, runt 2 meter. Instinktivt drar jag av gasen men så fort jag sträcker mig efter spaken börjar det mullra rejält. Båten sticker 165cm och det var väl kanske 150cm där. Vi bullrade över till andra sidan, inga problem.

 

Felet jag gjort var att hålla huvudet under armen (Jo, Tommy, jag har armar ;) ) och helt enkelt hade kopplat bort det. Jag körde på fel sida om en ensam prick och hade helt missat att jag körde mot farledens huvudriktning. De tidigare prickarna hade jag klarat prickfritt, på rätt sida...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha åkt ut och in i Vätterns skärgård flera gånger så tyckte jag att jag hittade lika bra som i min egen gylf men så var det inte.

 

Helt plötsligt såg jag på ekolodet att det grundade upp rejält, runt 2 meter. Instinktivt drar jag av gasen men så fort jag sträcker mig efter spaken börjar det mullra rejält. Båten sticker 165cm och det var väl kanske 150cm där. Vi bullrade över till andra sidan, inga problem.

 

Felet jag gjort var att hålla huvudet under armen (Jo, Tommy, jag har armar ;) ) och helt enkelt hade kopplat bort det. Jag körde på fel sida om en ensam prick och hade helt missat att jag körde mot farledens huvudriktning. De tidigare prickarna hade jag klarat prickfritt, på rätt sida...

 

Har du fått monterat tillbaka huvudet igen!? 

 

 

Talade med en kille igår, som hade sin båt i Åmål. Vi talade lite om den fina skärgården från Åmål och ner mot Köpmannebro. Han påstod att de som har hand om utprickningen inte hade fått prickarna på plats förrän efter midsommar och att de fram till dess stod lite hur som helst.

 

Var i Norge för en herrans massa år sen. Det hade börjat skymma. På väg in till Grimsta eller om det var Lillesand, såg jag en prick i  det norska sjökortet. Sen fanns det en vanlig röd plastprick. Eftersom jag var på väg från havet mot hamn så tog jag den om BB. 

 

Sen fick jag se en traditionell norsk prick. En stång som står på berget med en liten plåtflagga som pekar åt den sidan man skall gå. På plåtflaggan satt det en liten röd reflex. Den visade att jag borde haft den förra pricken om SB. Går man bara nära pricken som står i öppet vatten, skall det i regel va djupt på bägge sidor.

 

På vägen in har jag för mig att jag räknade till totalt åtta prickar. När jag studerade sjökortet nästa morgon i dagsljuset, fanns det mycket riktigt åtta prickar längs den led jag gick. 

 

Jag säger bara det - Norska sjökort.  :blink:

 

Fast de fasta norska prickarna är bra. Man behöver aldrig tveka om på vilken sida man skall gå.  :)

 

post-106994-0-07363100-1441279983_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja

 

Ett södermärke som står ca 100m för mycke norr. Så fula segel och 7 knop stog långt upp på sanden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, inte ännu...
...varken med vår egen båt eller med andras båtar.

Då har jag ändå seglat mer än 5000 M detta år.

 

Större delen av den sträckan har varit rätt djupt, typ 3 000 m. Det kan ha påverkat risken för grundstötning.

Sjökorten över Stilla havet är rät mycket vita, men ibland är det blåmarkerat när det grundar upp mot sådär runt 500 m djup!

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara kolla hur många som liksom jag stött på grund i sommar.Svara ärligt med ett kort JA eller NEJ.

 

Nej

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo då  - och som oftast i hemmafarvattnen.

 

Och det var en riktig grundstötning - dvs jag blev förvånad när jag körde på och båten gled av grunden sidledes.

 

Råkade köra på en lång smal boj för akterförtöjning i en gästhamn härom dan. Den låg ner och jag tog den  ungefär mitt på. Det blev tvärstopp och och båten neg som om man träffat med nerkanten på kölen på ett grund av granit.

 

Jag blev ännu mer förvånad än när jag körde på det "riktiga" grundet. Ekolodet sa 4 meter. 

 

Sen fick jag se vad det var.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Är det konstigt att det går såhär när man står i baren och dricker sig pissefull? 8000 ton dansk bilfärja i kombination med full överstyrman och svensk berggrund ger onekligen rubriker i media som man lätt klarar sig utan.

 

Det vilar dock något mycket komiskt över denna olycka!

 

1971 var inte ett DFDS-år...

post-102122-0-61489300-1441889287_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade gjort en inställning på ekolod så djupet under kölen skulle vissas (0,8m) men råkade komma åt knappen innan jag gick ur menyn så inställningen blev 3 meter.( ovetandes om detta ) tuffade i lördags och såg att det. Snabbt blev grunt vid 0,3 meter vart det full back i maskin (md11) jag skyndade mig till kanten och glodde ner i vattnet medan båten sakta bromsade in och väntade på smällen , tack och lov vart det ingen smäll och jag dubbelkollade sjökortet som inte visade något på den aktuella platsen . Då slog det mig med min nyinställda inställning. Det var alltså ca 2,7 meter på platsen.

 

Känslan och skräcken var som att gå på grund fast utan smäll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade gjort en inställning på ekolod så djupet under kölen skulle vissas (0,8m) men råkade komma åt knappen innan jag gick ur menyn så inställningen blev 3 meter.( ovetandes om detta ) tuffade i lördags och såg att det. Snabbt blev grunt vid 0,3 meter vart det full back i maskin (md11) jag skyndade mig till kanten och glodde ner i vattnet medan båten sakta bromsade in och väntade på smällen , tack och lov vart det ingen smäll och jag dubbelkollade sjökortet som inte visade något på den aktuella platsen . Då slog det mig med min nyinställda inställning. Det var alltså ca 2,7 meter på platsen.

 

Känslan och skräcken var som att gå på grund fast utan smäll.

 

Mitt ekolod fungerar inte tillfredställande. Vid större djup över 25/30 meter visar det inget alls. När det får "bottenänning" igen :D , så visar det först 0,3 m.

 

Nu är ju inte ekolodet nåt man står och blindstirrar på, men det har hänt nån gång att jag råkat titta på displayen precis när siffran 0,3 m varit synlig. Det första fick jag lite av "skrämselhicka", men nu har jag vant mig.

 

Hade det varit 0,3 meter så hade jag gått på grund för länge sen. Min givare sitter ungefär 0,8 meter över kölens underkant och jag har inte brytt mig om att kallibrera. Visar lodet 1 meter, så är det 1,6 meter djupt och jag har 0,2 meter vatten under kölen.

 

Det är gott att ha en båt som tål att gå på grund med.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej. Med snabb båt tar man gärna till marginalerna lite och åker hellre runt stenrösen istället för att försöka åka rakt igenom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...