Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
forgus31

Något är fel med impellereländet

Rekommendera Poster

Varje vår ska man byta impeller.

Det har vi vant oss vid. När bytte vi impeller i bilen sist?

I dag kollade jag impellern. Det kan man ju göra när man ändå kollar att vattnet rinner ut ur pumphuset då båten kommit upp.

Motorn fick ny impeller - original - i våras.

Motorn har gått högst 100 timmar.

En vinge var av och måste under vintern lokaliseras i kylkanalerna. Va!

Detta accepterar vi. Varför?

Jämförelsen med bil är slående. Vattenpumpen i bilen klarar lätt 3000 timmar. 30 ggr så mycket.

Är båtägare mer lättlurade än bildito?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huruvida båtägare är mer lättlurade än bilägare vet jag inte.

Men tyvärr går det inte att jämföra vattenpumpen på en bil med sjövattenpumpen i marinmotorn. Den största skillnaden är att sjövattenpumpen måste vara självsugande. dessutom måste den ge tryck redan vid låga varv.

Bilens vattenpump är en ren cirkulationspump som jobbar i ett övertryckssystem. Kan jämföras med den lilla elektriska pumpen som sitter på marinmotorns sötvattenkylning.

/B 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jovisst är det så att det är mer okänd miljö för den stackars impellern och måste vara lite duktigare att stå ut med diverse sten och snäckor mm. Men jag har på känn att det finns bättre konstruktioner än dessa livsfarliga gummipropellrar.

Har man kunnat skjuta iväg människor till månen så....

En trevlig variant skulle vara att sätta värmeväxlarens kylslinga på utsidan av båten. Då skulle det heta kylvattnet gå ut i röret och återvända nedkylt till motorn. En stump rör och lite slang så har man sin kylning som inte behöver bekymra sig om främmande partiklar. Samtidigt byter man ut den himla trevliga gummipropellern mot något mer högteknologiskt som t.ex en bilvattenpump.

Vi har ju en kyltekniker på MG som kan ge oss tips hur långt rör man behöver för att kyla en viss effekt.

Kanske en idé att utveckla!

Jag skulle i alla fall överväga att renovera kyldelen på motorn som hittills varit det enda som trasslat (nästan)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessvärre måste avgasslangen kylas.

Tänkte inte på det!

 

Hej då! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forgus31,

 

Kylning med ror pa utsidan av baten ar inte sa ovanligt. Kallas keel cooling och finns pa nastan alla storre (fiske)batar i stal. Ett antal ror ligger inkorporerat i sidan pa kolen och genom de cirkularar kylvattnet. Denna losning kraver dry stack, dvs torrt avgasutslapp via skorsten i och med att du inte har nagot vatten som kan blandas i avgaserna (du kan fortfarande kyla limpan).

 

Keel cooling funkar ong mycket bra, anda tills man gar pa nagot och punkterar ett av roren.

 

Anledningen till att vin inte ser det mer pa fritidsbatar ar trlogitvis:

1. baten bar vara av stal

2. kostnad

 

Och om man kikar pa kostnad, sa ar den gamla hederliga impellern ett kostnadseffektivt alternativ. Enkel losning, robusta material, enkel att serva.

 

Ekelunden skrev att man kan ta ut och lagga impellern i en pase och morkt. Bra ide, lagg dartill att smorja in den med lite vattenbaserat smorjmedel (sadant som endast anvands till personligt bruk).

 

(ett litet slag for VP) Anledning till att VP har impellern lattatkomlig fram pa motorn? Mycket viktigt detalj som bor vara latt inspektera och byta (till skilland fran Mercruiser....)  -:)

post-13811-1394234500,7395_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Alltid när man hittar på något så är det redan uppfunnet! Men den enkla lösningen förstår man ju att det är lätt att finna på.

Snygg bild på pumphuset! Där kan man tydligt se den impellerförstörande valken (som samtidigt gör pumpen effektivare). En impeller i ett hårdare material kommer att snabbare nöta ned den kammen samtidigt som impellern nog inte klarar så många böjningar som den som är mer elastisk.

Den som köper pirat ska veta att detta är viktigt. Livslängden kan vara mycket kortare på piraten. Böj på impellern och jämför med originalet. Om det går att få tag i original så köp den. Även originalet har sina brister. Oftast helt utan fiber som skulle kunna förhindra att en vinge går av och lämnar impellern för sin färd in i kylsystemet. Inget galler som stoppar den finns heller. Tankevurpa på konstruktionsavdelningen - eller!

Idén med utanpåliggande kylrör skulle ändå kunna användas då man sparar in en komponent - värmeväxlaren. Den vanliga sjövattenpumpens vatten får då gå oavkortat till avgaskröken där den kan göra sitt vanliga slangkylarjobb.

Glykolvattnet får kylningen genom en enklare cirkulationspump som inte behöver översyn varje vår utan klarar sig med 5 års intervaller eller så. Ingen pump med kam!

Vad som då kan hända vid sjövattenpumpsstörningar är att avgasslangen rikerar att brännas upp. Detta kan förhindras med en enkel larmfunktion eller att en reservpump (elektrisk) kopplas in av värmevakten (termostat) om temperaturen blir för hög i avgaskröken. Reservpumpen kan vara av enkelt (billigt) slag då den inte kommer att arbeta mer än någon enstaka gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul du gillar kortet. Polerade upp pumphuset i somras nar jag bytte impeller. Har gjort samma med alla massing och koppar detaljer under aret. Far det att se nytt ut (prova det med ett malat pumphus i aluminium...).

 

Vad galler fenor som lossar pa impellern, sa hoppas jga de flesta batar har ett sjovattenfilter. Mitt sitter EFTER impellern, sa eventuella rester fastnar dar istallet for att ga in i varmevaxlare eller oljekylare (trangre kanaler).

 

Alla kylsystem, liksom allt har i livet, ar kompromisser mellan kostand och engineering. Allt kan ocksa forbattras - till en kostnad. Manga av oss ar villiga att ta denna (extra) kostnad for att fadet bra/perfekt. Men, manga ar det inte, avspeglar sig i att ofta far du inte betalt for allt extra du lagt ner pa din bat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan varit en Biltema-impeller och då gäller det ju oftast inombordare som dom säljer till. En orginalimpeller håller minst 4-5 år. Om motorn sitter på båten året om med skäddan djupt i vatten. Då kan den ge sig lite tidigare. För mig har det rasat ett par tre stycken impellrar. Och min grabb som jobbar med snurror ser dagligen ruttna impellrar sittande i impellerhuset. Problemet är ju att gummit torkar eller att vulkningen släpper runt impellerkärnan. Därför är det bara snåldumt att riskera en hel och dyr motor på att inte byta impeller i förtid. Så att man slipper oönskade äventyr på sjön. Fast för vissa är det en sport när motorn rasar och äventyret startar. Speciellt för såna som söker extra spänning i sitt liv. En del gillar att klättra i berg med dålig utrustning. Eller hoppa över flytväst på hav eller sjö. Ja det finns massa varianter på galenskap. Vad lite jobb sjöräddning skulle ha annars. Så nån glädje ger det konstigt nog för vissa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde att man måste vrida in impellern medsos i impellerkoppen. Gör man inte det kan just impellern paja. Precis som klockan går. Då kan man aldrig göra fel. Misstänker att förste talare gjort dess blunder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det en enstaka händelse, eller brukar dina nya orginalimpellrar paja inom 100 driftstimmar?

Vad har du för motor?

Allmän fråga:

Är det vanligt att nya orginalimpellrar går sönder innom 100 driftstimmar första säsongen?

Det är första gången en vinge gått av men förra året såg jag sprickor på impellerbladen. Pga kammen i pumphuset böjs bladen kraftigt och jag har insett det omöjliga att sätta in en piratimpeller som alla jag känt på har varit av hårdare gummi.

Motorn är en VP MD-11C. Jag smörjer in pellern när jag monterar den då jag råkade ut för att den drog av några blad direkt en gång innan den börjat suga vatten. Då var det ett pumphus som blivit nött och som inte klarade att suga så länge det var luft.

Pumpen är 2 år gammal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar låta impellern sitta i pumpen med glykolvatten i sjövattensystemet under vintern. Det tycker jag fungerar bäst.

 

En reservimpeller brukar jag förvara mörkt och svalt i et plastpåse med lite talk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ursäkta om jag lånar tråden litegrann..men på tal om impeller så undrar jag om det är någon som vet hur mycket jag måste ta bort på min motor när jag ska byta den.. och vet nån en bra sida där det finns båtgrejer som man kan beställa från ? sidor med sprängskisser till denna motorn är också intressant.. Ps: Motorn är en Mercury 50hk - 65 Ds

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läser i min instruktionsbok från Volvo Penta om min motor TAMD70E från 1985 föjande betr. Sjövattenpump, skovelhjul. Byte:

 

Byt skovelhjul var 2400:e timme. Stäng bottenkranen och tappa av sjövattnet i motorn före ingrepp.

 

1. Lossa skruvarna på locket och ta bort detta. Bänd ut hjulet med hjälp av två skruvmejslar. Lägg skydd under mejslarna så att inte huset skadas.

 

2. Rengör huset invändigt. Smörj in pumphusets och lockets insidor ,ed lite smörjfett.

 

3. Tryck in det nya hjulet med en roterande rörelse (medurs). Montera tätningsbrickorna i ytteränden på hjulets centrum, om detta inte är gjort tidigare. Montera locket med en ny packning.

 

 

Ja ni läste rätt, byt impeller var 2400:e timme!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min impeller gick i molekyler trots att den var ny,original och inte gått 100 timmar.

Det hade satt sig skräp i inloppet till kylvattenfiltret, taskig konstruktion! Man ser ju inte skräpet om det fastnar innan silen...

 

Tur att det fanns en reservsmiley-wink.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattenpumpen till TAMD70E är rätt dimensionerad.

Håller nog i 10 år. Troligen inte så kraftig valk i pumphuset som böjer vingarna. I vissa pumpar böjs bladen 90 grader en gång per varv. Måste till fantastiska material som ska klara det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...