Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
AFell

Oktantal?

Rekommendera Poster

Jag har en AQ 115,B20 ca 1975, vilket oktantal ska jag ha?

Går det att ha plyfritt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jag har en likadan fast från -73.
Jag tankar 95 blyfritt och har sedan i blyersättningsmedel. Det finns att köpa på macken.

/LC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad ska man ha i en 5.0L mercruiser från -90...

Blyat eller blyfritt, 95 eller 98okt??

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Det är samma som med en gammal Amazon B18/B20, gärna högre oktan än 95 för jämnare gång och blyad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm det finns en lista från volvo som jag har sett nånstans...Ska bara komma på var.

 

Iallafall: jag har en AQ130D som enligt listan är en av dom få som ska klara blyfitt utan nån tillsats...Hittade oxå en utförlig förklaring om blyat/icke blyat på olika modeller. Av Alla AQ130 så är det bara D versionen som klarar Blyfritt...

 

Varför la jag inte ett bokmärke på den sidan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt listan ska min motor köras med 80 oktanig blyad bensin. Tryckfel eller? I så fall är det väl inga problem med att den 95 oktaniga bensinen eventuellt tappar stunsen vid lång förvaring som diskuterades på en annan tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej . Har en OMC 120 från -77 körs på 98 Oktan med blyersättningsmedel. Tror nog att med dagens bensin bör man försöka köra med det oktantal som är rekomenderat för den motorn samt tillsätta blyersättning. Tänk på att det är en gammal motor som kördes med blyad bensin på den tiden.

Även om soppan kostar skjortan nu törs jag inte chansa med lägre oktan tal.

MVH Kurran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att köra på lägre oktantal gör att motorn kan spika vid tomgång eller fullgas.. På hårt trimmade motorer med hög kompression blir det problem, men inte på en äldre motor med lägre komp...

 

Oktantalet är ett mått på hur soppan klarar kompressionen utan att självantända, soppan ska inte tändas av kompressionen utan av din gnista

 

Högre oktan = klarar högre komp

 

Detta är bara grunden, då det finns tillsatser som gör att lågoktanig soppa kan klara kompet bättre...och således funkar i en trimmad motor...

 

Sen kommer all smart elektronik på dagens motorer...och allt vad det ger..

Tex att tändpunkten ändras under gång beroende på bränslesammansättning, belastning, rpm, mm, mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men visst kör väl Ni med V8:or från 90-talet på blyfritt??

Jag ska tanka upp min i helgen...frågan är bara om ja ska ta 95 el 98 blyfritt..

 

//Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...