Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Holland69

midcabin ?

Rekommendera Poster

Hej alla skeppare.

 

Jag ska bytta in min 20 fots Bayliner till en lite större midcabinare.

En yankare förstås.

Jag har intresse för en Bayliner 2655, finns det några saker man ska tänka på innan man skaffa en sådan båt ?

Även Monterey and Maxum gör fina båter i den storleksklassen, kan det vara något??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!!!

 

Det är lite av en smaksak villken av alla dessa midcabinare man väljer.

 

Jag valde En bayliner 2355 en båt som passar mig som handen i handsken, lätt körd smidig och precis lagom stor. Men jag skulle kunna tänka mig att byta upp mig ett snäpp till en 24 fotare iaf tex glastrons 24 fotare med midcabin.

 

Men har du kollat Wellcraft,chapparall,rinker,regal,crownline,searay,glastron,carver,MM

 

om jag var som du så skulle jag åka runt lite och titta på olika båtar och utifrån det bestämma vad som passar bäst för just ditt endamål för det finns ju så otroligt många tillverkare som tillverkar just den här typen av båtar.

 

Lycka Till MVH REXCO

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför bara titta på Amerikanska båtar.

Det finns andra som också ligger bra till i priser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag titta runt och  har hela mörka säsongen för att bestämma mig, glastron 249 har jag nyligen kollat på. Indelningen var OK men tyckte att the finishing touch är klart bättre på Bayliner enligt min bedömning. Jag är väl ingen profs skeppare men man vet ju vad man tycker om!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det bara att hitta ett fint exemplar, 2655an är ingen dålig båt mycket båt för pengarna skulle jag vilja säga. En mycket bra planlösning har den oxå. Tycker mig minnas att den är bestyckad med mercrusiers 5,7litare en mycket bra och slitstark maskin bättre bensinare får man leta efter...

 

MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jag har haft en Sea Ray Sorrento 25 nu i en säsong.  Jag måste säga att jag är mer nöjd än vad jag trodde från början.  Skapligt utrymme i sittbrunn.  En midcabin med sitthöjd och 1,10 m bred. 1,85 i takhöjd i pentryt och rymlig cabin.  toa med dusch, kall och varmvatten som värms både med el och motor.  Drevet sitter inne i ett urtag i akterspegeln så att det är lätt att lägga till med aktern före utan att riskera skador på drevet.  Otroligt stabil och tar sjö fint.  Även snipfart upp till 7 knop går bra. 

Negativt.  Ligger som en tvålkopp på vattnet och tar vind lätt, vilket gör henne svårmanövrerad i låga farter när vinden tar i, en bogpropp skulle sitta fint.  Lite tungdriven,trodde jag, tills jag bytte till en stålpropeller.  Jösses, kan det verkligen vara sådan skillnad?  från 24 knop vid 3500 varv till 27 knop vid 3200.  Hon vill ha cirka 1,7 - 1,9 l per dist. 

Från sjösättning 23/4 till upptag 1/10 har jag spenderat 23 dagar i hemmet, resten i båten och det har fungerat finfint. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en Sea Ray 230 Sundancer. Kolla in min sjöbod...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst martin

Hej,

 

Föredrar man nordisk stil kan jag rekommendera en askeladden 705. Den är rymlig i sittbrun utan olika avsatser som många andra midcabin-båtar har.

Jag köpte en förra året och är mycket nöjd efter första sommaren.

 

Den är ganska hög vilket gör att den är rymlig. Pentryt är i sittbrunn vilket jag tycker är klart bäst, man slipper matos under däck mm.

 

/ Martin

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hallå!!!

EU båtar är säkert bra men på tok för dyra. Nära dubbla priset begärs ju för båtarna om man jämför med Amerikanskt...

Jag som så många andra väljer Amerikanskt för att det är mycket båt för pengarna om man jämför med uttern askeladden ryds inter mm. Du får ju 2 båtar till priset av en... Ajdå det var kanske att ta i men iaf 1 och enhalv hahahaha....

att dom desutom är snygga välplanerade har bra gång isjön gör ju inte saken sämre.... en massa pengar över till att åka båt då bensinen inte är gratis presis....

MVH REXCO


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med, mycket båt för pengarna om man väljer amerikanskt ...

Det gäller att välja rätt förstås, har kollat Chaparral i två säsonger nu, beställer en 240 Signature i höst, både banken och regeringen har sagt ja ... hehe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej skipper!

 

Du gör helrätt att välja en 2655a. Har haft min i snart två år och är totalt sett helnöjd!  Hade en Sea Ray 220 Sundancer tidigare men vill som du ha större. Kikade på 12 olika båtar och fastnade faktiskt för en 89a. Gillade planeringen mer i den än på nyare 2655or.

 

Positivt:

-Bra utrymmen, sover lätt 6 vuxna personer i båten.

-Bra planering

-bra skrov

-Bra förarmiljö

-Bra inköpspriser

 

Negativt:

-Ngt för smala skarndäck men man lär sig stegen ;-). Dom finns i alla fall där vilket på vissa båtar saknas helt.

-Plast, plast, plast. Jag har lagt teakplaywood genomgående. Kolla mitt album så kanske du får inspiration ;-)

-Kolla eldragningarna. Det var lite slarvigt gjort på min men det är fixat.

 

Fråga gärna på mer om du vill.

 

Mvh

Fredric

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...