Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
jingesson

Tak till båt!

Rekommendera Poster

Har en båtmodell emd vindruta samt sidorutor i aluprofiler.Har en ide om att bygga ett tak.Taket ska vara i plast som övriga båten.Nån som vet hur man går till väga?Är det till o göra en form o sedan gjuta i eller nån med bättre ideer?Taket ska vara helt plant.Gå ut nån cm utanför rutan runtom.Tacksam för tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vilken båt? Typ? Märke?

 

Om du kan bifoga en bild på båten ska du nog se att förslagen börjar hagla och diskussionen är i full gång.

 

Mvh,

 

Lindqvistarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste införskaffa: Aceton, plasthandskar, polyesterplast härdare, glasfiber, pluggmaterial/plywood eller liknande,sax, roller, snickeriverktyg, plus hundra saker till som jag säkert glömt.

Du måste bygga ett tak exakt som du vill ha det.

Lättast i plywood med förstärkningar under, så att det håller att gjuta på.

Sedan kommer det jobbigaste: slipa/spackla, slipa/spackla och sist ett lager härdlack eller topcoat som poleras/slipas tills du är nöjd med finishen. Vaxa många ggr, släppmedel sist.

Sedan rollar du på gelcoat, låter härda.

Sen lägger du på glasfiber indränkt i polyester och rollar utav helsike med en metallroller.

Ju mindre polyester du använder ju starkare blir pluggen.

3-4 lager borde räcka, beroende på pluggens storlek. 

Du kan förstärka med plywood remsor eller divinycell eller liknande bara du får det stadigt.

Sen kommer belöningen/riset när du bänder loss formen, beroende på noggranheten med pluggen. Vaxa o vaxa o vaxa formen, släppmedel sist.

Sen är det bara att gelcoata formen, härda, polyesterplast o glasfiber.

Lägg i förstärkningar där du tycker det behövs, skruvförband, genomföringar, kanter mm.

Ca 3 lager beroende på glasfibern.

Lossa, färdigt.2.gif\

 

OBS, detta är den enkla förklaringen.

 

Sten

 

 

post-3061-1394234495,1169_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan även bygga ett tak i plywood som du plastar på båda sidor.

 

Sten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tack för alla svar.Jo här kommer en bild.Så får ni ett hum om hur den ser ut.Skickar även en annan bild i nästa inlägg på hur det kommer bli som klart.Om det blir som ja tänkt mej=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Resultatet av detta med taket räknar jag med att det ungefär skulle bli nåt sånt här.Om man är positiv=)Förutom att jag ej ska ha detta lilla fönster som är ovanpå ht:n.

post-12546-1394234495,2345_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker dessa båtar har en stor likhet i övrigt.Först oroade jag mej att det skulle se dumt ut.Men kollar man nu kan det nog bli oki.Jag gillar ju min båt.Alternativet är o sälja o köpa en typ Crescent ht då, men då är väl nästan denna lite tuffare med tak.HT är jag ute efter just för att man kan ha hörnsoffan framtill under taket.Då jag har barn i mindre åldrar är det perfekt då de kan åka därunder.Som det är nu har jag ju ratten fram o sedan 2 st soffor på var sida bak där ungarna då sitter.Då får man hela tiden oroa sej de ska hamna i sjön.Jag köper ju bara en färdig styrpulpet isåfall sedan o monterar.Ev kan jag ju använda de stolarna fram som nu sitter i båten och bara flytta dom bakåt.Är gärna tacksam om nån har mer synpunkter.Alltid bra o checka av lite med folk som är kunniga inom området.Själv känner jag  inte nån direkt som kan denna biten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju en helt ok lösning på taket, ser ju nästan identiska ut.

Är det något du undrar över kan kontakta mig, 1734hansson@telia.com

 

Sten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...