Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Hardy

Bränsle förbrukning

Rekommendera Poster

Hur mycket mer drar en gammal tvåtaktare mot en ny, exempel 70hk johnson 78 års  mot 05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Hardy,

 

Skulle tippa att du kommer ner till ungefär hälften. Har själv en Silver Hawk 520 och har denna sommar haft en Yamaha 115 årsm. 90 som drivkraft. Detta paket ville i genomsnitt ha ganska exakt 1 l/sjömil. Min normala marschfart var 30 knop och oftast med en eller två passagerare. Har nu bytt till en ny Optimax 90 som skall monteras till våren och efter de undersökningar jag har gjort räknar jag med att få ned bränsleförbrukningen till 0,5-0,6 l/sjömil. Med en fyrtaktare i samma kaliber torde resultatet va ungefär desamma (alltså 0,5-0,6). Ny tvåtaktare med förgasare torde dra ca 0,8 l/sjömil på min båt (såg på en ny Yamaha 90 med förgasare).

 

En sak till ang. fyrtakt. Enligt de uppgifter jag har fått torde fyrtaktaren dra lika mycket bränsle oberoende om det är förgasare eller insprutning. Dock torde klippet va aningen bättre i EFI (insprutning) versionen.

 

Tilläggas bör ännu att min Yamaha 115 gick som en klocka. Om motorn ej går bra pga. att den är sliten, felinställd eller ngt. annat brukar den normalt dra avsevärt mycket mer bensin än den skall. I det fallet att din Johnson ej går som den skall kan bränsleförbrukningen sjunka ännu mer om du byter till ny.

 

Hoppas detta ger lite riktlinjer.

 

Hälsn.

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst hayuuga

Hej

En gammal johnson 70 hk går mycket billigt i jämförelse med andra av samma ålder(mercury mm)Tror du kommer under 0,8l/nm i march.

Beror förstås på hur lätt båt du har. Har själv haft en 70hk 79års mod.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-och det var viktigt att veta   ?????

 

Jag gissar att tekniken har gjort framsteg sen -78 !!!

 

(suck !)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja har tekniken va gäller båtmotorer gått så mkt framåt egentligen???Ja såg en artikel ang en ny Johnson tror det va 5 el 7 hp samt en Volvo Penta lika stor från -79.Ja Pentan var snålare än den nya motorn.Det säger väl en del.Ja det säger inte lite alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...