Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
abcde

önskar ny motor till min monark 670 b23 eller likn.

Rekommendera Poster

eller har någon annan lagt in något annat som funkar bra / tips & förslag beaktas med glädje/ed

har 280 drev.

post-14199-1394234486,9019_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo hade ju nån fransk variant av 6:an i sina 260.Det hade jag nog sett mej om en sådan tung maskin i båten så är du kung på sjön sen.Ja eller var du nu har din skuta placerad?Knackar det lite så va gör det.Ingen som vet om du kör på bensin eller diesel.Dessa motorer kan du nog hitta på de mest knepiga ställen.Finns nog i var svensks garage .Åtminstone de som ägde en 260 med den magnifika franska maskinen då förstås.De som hade den svenska varianten behövde ej byta.Men detta leder ju i sin tur tilla tt om det havererar så är det ju lätt o finna delar.Och sug på karamellen lite.En fransk V6 i båten.Kan det egentligen bli mkt bättre??Med smärre modifikationer kanske du kan klämma i den sliriga automatlådan med=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Henrik

Har satt in en 171 på 168hk. Båten går kanon med den motorn, topp 27.5 och behaglig marsch 21 knop, drar då ungefär 1.4/nm. Motorn är marginellt större än den gamla, samma motorfästen passar, inga stora ändringar behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ed.Bloom

De där låter ju kanon du sa 171, är det en något nyare volvo? hur söker man upp en sådan, & vad skall man behöva ge. Som du ser är jag ganska grön./ed

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard

Fegisar...;-)

Söker ni på fendern så ser ni att nån satt in en aq271c i en 670. Toppar 36 knop. Han verkar skitnöjd. Lite mer får du nog i. Tillåmed mindre än 171:an. jaja.. Det väger lite mer.. Men då får du lite pondus runt 6-7 knop när du ska slussa och det är bra mot segelbåtsjukan.
Såg en för 75 med dp när jag sökte.

Mvh

Rickard, lite trött nu.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AQ171C (eller 251A) ar egentligen den sista riktiga Volvo bensin motorn for marint bruk. Baserad pa Volvo B23 blocket, men ny vevaxel for langre slaglangd vilket ger en volym pa 2.5 liters. DOHC topp gor att de andas bra.

Bra motor, latt, och ganska snal pa soppa i forhllande till effekt. Har bade en avgas limpa som AR dyr om man inte skoter den och en kam rem som MASTE skotas - brister den sa far du stora motorskador.

Elektroniskt tandsystem som inte kraver nagra justeringar. Farskvattenkylning.

 

Sok pa har pa Maringuiden.se, Fendern.se, Praktiskt Batagande, Marinan.com, etc pa 171 for mer info pa just denna motor.

 

Maila mig om du har specifika fragor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard

>Så här ser det ut, jag gav 38000kr

Ja, just det. Ser skitfint ut!

Det är inte värt att stoppa i mindre.. Du ser ju ut att ha hur mycket höjd som helst kvar till relingen, och det är väl så man räknar övermotorisering ?! 

38 000 måste vara ett fynd om den var i bra skick. Men har du duoproppen eller sp på den då?

 /R

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Singelpropp ,jag fick den försäkrad med den nya motorn också .Premien steg från 2700 till 3700 vilket är ok.Fördelen med v8an är att det finns mycket reservdelar och så är den robustare .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Henrik

Måste vara en dröm att byta tändstift och oljefilter på... 171 an duger bra, då blir inte båten så baktung heller..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Det går men är lite trångt ,men det är en liten fördel med att den blir baktung för med det här skrovet så har båten en tendens att överplana med för många hk .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...