Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst Fredrik

Mercury 90hk fyrtakt eller Optimax?

Rekommendera Poster

Gäst Fredrik
Har aldrig ägt en båt, samt kört väldigt lite.
Min fundering är vad ni tycker är skillnaden på Mercurys 90hk fyrtakt respektive Optimax av 2005 års modell. Mest intresserad av komfort och framförallt vad ni tror händer på andrahandmarknaden om några år. Är det någon skillnad i serviceintervaller och kostnad för dessa?

Det pris jag har fått av några säljare är att optimaxen blir 14.000kr billigare. (Erbjudandet från säljarna inkluderar båt).

Tack på förhand!
Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik
Sammanfattningen av nedanstående test gjorde det inte lättare smiley-frown.gif\
http://www.vibatagare.com/vib2003/vib11_03/samm3_vib11_03.html

Frågan är bara hur andrahandsmarkanden kommer att bli. 2005 års fyrtaktare har också förgasare och inte insprutning som 2006 års modell har (samt att -06:an har ökat med 10hk). Så frågan är om det blir någon skillnad på optimaxen och fyrtaktaren alá 05-års modell?

Ifall jag skulle välja en optimax 75 så blir ekipaget (båt motor) 26.000kr billigare än 90hk 4-takt.

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Fredrik,

 

Jag har också legat i samma trångmål. För mig stod det mellan en Yamaha F100 och en Mercury Optimax 90. Efter många om och men blev det till slut en Optimax. Kommer dock ej att provköra förrän till våren.

 

För mig var det som till slut avgjorde att min flickvän hade en gammal Mercury som vi nödvändigt behövde bli av med. Eftersom Yamahaförsäljaren inte ville ta Mercuryn i byte blev det en ny Mercury Optimax 90 för mig, den gamla Mercuryn gick i byte och min gamla Yamaha 115 blev flyttad från min till min flickväns båt.

 

Bränsleåtgång och ljudnivå, som för mig var de två viktigaste, var så pass lika på båda att det inte hade nån betydelse. Jag ska försöka redogöra för några andra fördelar/nackdelar:

 

Fyrtaktaren har högre servicekostnader än tvåtaktaren. Dessutom tror jag att efter att garantin gått ut så kan man göra vinterservicen på en tvåtaktare själv vilket kanske är svårare på en fyrtaktare (tänker på ventiler, kamrem, motorolja osv). På tvåtaktaren är det i princip att byta olja i växelhuset, skölja ur kylsystemet, smörja nippor, köra i lite uppbevaringsmedel (tvåtaktsolja i motorns bränslefilter och ha igång motorn en stund fungerar enligt försäljaren) och saken torde va klar (jag har säkerligen glömt något, men du förstår säkert vad jag menar). Detta betyder att arbetskostnaderna med en tvåtaktare så småningom, efter att garantitiden gått ut, blir mer eller mindre noll om man själv är något så när händig, emedan man kanske vill ha en fackman att kontrollera ventiler o.d. på en fyrtaktare med jämna mellanrum.

 

En annan fördel med optimaxen är att man kan koppla smart-craft systemet till den, m.a.o. färddator som kollar alla möjliga sensorer och saker på motorn. Denna möjlighet finns inte till fyrtaktaren med förgasare. Dock till större fyrtaktare med EFI. Frågan kvarstår dock om man har behov av smart-craft systemet för gratis är det inte.

 

Optimaxen har som bekant bättre klipp än fyrtaktaren vilket bör beaktas om man skall utöva vattensporter såsom vattenskidåkning o.d.

 

Enligt källor på detta forum bör man helst köpa EFI-motor om man köper fyrtakt. Orsaken till detta kan jag inte så det kanske någon annan kan kommentera. Har dock förstått att EFI-fyrtaktare är vassare än förgasar-fyrtaktare, men hur stor skillnaden är har jag ingen aning om.

 

En fördel med fyrtaktaren är, enligt min mening, att den eventuellt går aningen jämnare, speciellt på låga varv. En tvåtaktare är alltid en tvåtaktare trots att den idag är långt utvecklad.

 

I fyrtaktaren slipper man oljedoften vilken inte stör mig (snarare tvärtom) personligen (observera att jag skrev doften 8.gif\).

 

En nackdel med Optimaxen (gäller, enligt uppgifter som jag har fått, överlag med tvåtaksinsprutade motorer) är att startströmmen bör vara enormt hög. Detta därför att spänningen i bränsle/tändsystem inte får sjunka nämnvärt när man vrider på starten. Om man inte har möjlighet att koppla till två st. batteri så bör man ha ett som ger ut minst 1000 Marinstartamperte (MCA) eller 800 kallstartamperer (CCA). För mig blev det till att köpa ett Optima Red Top batteri som ger ut 815 CCA och tro mig, det var inte billigt 15.gif\. Om jag har förstått rätt så kan man i värsta fall t.o.m. bränna styrboxen om startströmmen blir för låg och f.n vet om garantin gäller om man inte efterföljt föreskrifterna med startströmmen.

 

Optimaxen är ganska stor och tung i förhållande till effekt för att vara tvåtaktare (i storleksklassen 75-115 hk). Speciellt om man jämför med Evinrude E-tec och Tohatsu TLDI. Optimaxen har, om jag inte minns fel, ungefär samma vikt som motsvarande fyrtaktare och är t.o.m. större till formatet.

 

Vad gäller andrahandsvärdet så vet jag inte hur det blir, men jag har filosoferat lite runt det. Vad jag har föstått har en fyrtaktare idag bättre andrahandsvärde, men hur blir det sen. Från en ganska säker källa har jag hört att även de tvåtaktare som idag klarar utsläppskraven inom några år blir förbjudna åtminstone i Norden. Alltså man får köra med de som redan finns på marknaden, men motorerna får inte säljas nya. Om detta sker kan det ju hända att de begagnade insprutade tvåtaktare som redan finns på marknaden blir attraktiva för de som utövar vattenskidåkning o.d. Detta torde ju i sin tur ha en positiv inverkan på andrahandsvärdet för Optimaxen, men vem vet.

 

Nu kommer jag för tillfället inte på fler varken för- eller motargument. Båda motorerna är säkert bra och det är bara att välja den som känns rätt för dig.

 

Hälsn,

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menas med att en 4 taktare är EFI ?

Okunnig, men vetgirig

/B 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på vad du skall använda den till.

Vattenskidor eller liknande vattensporter = Optimax

Trollingfiska = 4-takt.

 

Jag har en optimax 75hk. Finns två nackdelar. Motorn är STOR (klicka på bilden till vänster) och i låg fart med vinden i ryggen luktar det lite 2-takt. Men det är ett helt annat tryck i en Optimax än en 4-takt. Så om du har några planer på vattensport så är valet enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik

Tack Stefan och Antu för att ni tog er tid och berätta om era erfarenheter. Nu gäller det bara att känna efter, titta i plånboken och bestämma sig. smiley-undecided.gif\

 

Svar till Bosse: EFI betyder att motorn har en elektronisk bränsleinsprutning iställer för förgasare. Anar att det står för Electronic Fuel Injection, eller något sånt.

 

 

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bosse,

 

EFI betyder Electronic Fuel Injection, alltså elektronisk bränsleinsprutning. Normalt är än idag en fyrtaktare utrustad med förgasare om inget annat är nämnt, men om motorn ifråga har bränsleinsprutning så brukar tillverkaren/försäljaren vara väldigt benägen att framhålla detta. Dessutom står det nästan alltid EFI eller Electronic Fuel Injection på motorkåpan på de fyrtaktsmotorer som har bränsleinsprutning.

 

Så en fråga till Antu om Optimaxen:

Eftersom jag ännu inte testat min Optimax och vet att du har erfarenhet så undrar jag vad som är nackdelen med Optimaxen i förhållande till fyrtaktaren när det gäller trolling. Jag vet att fyrtaktaren ev. går aningen jämnare på låga varv samt att den inte luktar (jag menar doftarsmiley-wink.gif\) tvåtaktsolja. Enligt de tester osv. som jag har läst skall ljudnivå och bränsleförbrukning på tomgång vara så gott som samma på Optimaxen och motsvarande fyrtaktare. Dessutom har ju Optimaxen inbyggt trollingsystem(ingår i Smart-Craft mätarsystemet) med vilket man kan sänka resp. höja motorvarvtalet på tomgång för att uppnå optimal trollinghastighet. Efter vad jag har förstått torde sura stift o.d. till följd av tomgångskörning vara eliminerat på dagens moderna tvåtaktare. Jag försöker inte leka föståmigpåare utan jag bara undrar vad nackdelarna är förutom eventuellt aningen ojämnare gång samt oljedoften?

 

Hälsn,

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mina föräldrar har en Evinrude Ficht 90 hk från 2003 använd ca 30h 2003 sedan helt oanvänd till salu.
Evinrude Ficht fungerar i princip lika en Optimax. Ficht fick dåligt rykte i början eftersom de inte fungerade som de skulle men på lite senare årsmodeller så finns inga sådana problem vad jag känner till i alla fall.
Mina föräldrars motor säljes med montage hos märkesverkstad.

Mejla mig om du är intresserad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Pollare

Fyrtaktare går så pass tyst vid tomgång att man om det står en tvåtaktare bredvid tror att motorn inte är igång! En bekant har precis köpt sig en Ryds med 75 hk Mercury tvåtakt och den har varit rätt svårstartad även om den alltid går igång. Min 4-taktare Yamaha startar alltid direkt. Accet är mer än tillräckligt om du ändå har en motor runt 90 hk men om jag skall vara ärlig så har jag inte provat med vattenskidor än. Men jag är övertygad att det inte kommer vara några som helst problem. Det verkar även så att 4-taktare har bättre andrahandsvärde. Att servicekostnaderna är högre är ju en relativ sak. Slå ut prisskillnaden i kronor per åktimme varje sommar så blir det inte alls någon större skillnad. Jag har en bekant som påstår att det är stört omöjligt att trolla med sin tvåtaktare så den ryker, rister och vibrerar som tokig. Min är knäpptyst... Att byta kamrem var 5:e år är inga problem och att kolla ventilspel då och då är inte heller något som kostar skjortan. Konstruktionsskillnaderna mellan en tvåtakt och en fyrtakt gör att vridmomentet är helt annorlunda. Det gör att fyrtaktaren känns som en större motor framförallt vid mellangas. Tvåtakt ger mer effekt för pengarna och är beprövat hållbara men drar mer soppa och har de nackdelar en tvåtaktare har. Även om du köper en nyare tvåtaktare som drar som en fyrtaktare så är frågan hur du övertygar en eventuell ny spekulant om detta när det är dags att sälja. Jag tror att fyrtaktarna är här för att stanna och att det kommer bli färre och färre tvåtaktare. Om du nu börjar med en fyrtaktare och trots allt ångrar dig så står folk på kö för att hitta en beg 4-takt. Det kommer inte hända med en tvåtakt. Om du bara kör vattenskidor är saken en annan men då kanske du skall satsa på ännu högre motorstyrka!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...