Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst Ronny

Omlacka mahogny

Rekommendera Poster

Gäst Ronny

Har en båt med nästan uteslutande inredning i mahogny. Allt är helt och friskt, men ser flammigt och solblekt ut. Hur ska jag göra för att fräscha upp träet?? Är det ok att lacka om - kanske i en mörkare färg? Behöver jag förbehandla ytorna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Peter K

Är det massiv mahogny eller är det plywood? Vad är flammigt? Kan du tänka dig enbart en omlackning, eller vill du ha den rödare? Är du säker på att det inte är lackad teak i båten, vilket är betydligt vanligare? Om vi utgår från att det är mahogny och du är beredd på att göra ett ordentligt arbete tycker jag att du skall göra så här: Ta bort all lack/fernissa men värmepistol och en vass skrapa. Slipa med 120-sandpapper. Betsa med mahognybets. Linolja in med rå linolja terpentin, avsluta med kokt. Tänk på att träet blir rödare när du linoljar, så ta det lugnt med betset. Vänta några veckor på att linoljan härdar. Sickla av överflödet. Lacka inredningen efter lackfabrikantens rekommendationer, räkna med 8-12 lager med mellanslipning om det skall hålla och se bra ut. Det vanligaste är att man använder en matt fernissa till inredningen. Alternativt, gör rent lacken, mattslipa med 120-papper till ytan ser ut som blästrat glas, torka med T-röd trasa eller klibbduk (köper du där du köper fernissan) och lägg på minst tre strykningar fernissa med mellanslipningar. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ronny

Stort tack för ett utförligt svar! Kommer att utföra arbetet enl. det första förslaget, i hopp om att få bästa resultat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...