Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Terrafobica

Fyndigaste båtnamnet

Rekommendera Poster

I tidningen Z (någon som minns den?) fanns det ett reportage om några framgångsrika gangsters i Uppsala som bland annat var kända för att gäcka skattemyndigheten, de hade en rejäl fest ombord på en riktigt dyr båt som de sjösatt i Fyrisån.

Båten hette Snövit...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att namnet Not for Sail som jag såg på en motorbåt i somras var ganska passande...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sammanfattning lite till -   alltså:

 

Sven-Elvis, MINANDRA, Tom och Jerry, Barbara (hon var ju uppblåsbar), Terrafobica som betyder den som har landskräck, Studielånet,  Gungner, kondomen 2 , Våga ruttna.,  Läcker.,  Kalle och Hobbe .Grevinnan och Betjänten...,JössesAmalia. Afterskii, Cap Horn.. Dummie....dingen hette hövvet.. OJOJOJ,Prajm Tajm

DFB, Skalman, å ena sidan  och å andra sidan, Bara Besvär, Ninja, VAT 69 och jollen TREO,

Big Trouble, GLASSKIOSKEN, Cash Flow... Not for Sail, Söltrut. Svarta pengar, Vila i frid, Bat Seba,

Chantim, Chicintim. Mistress, Happy Hour, Wasabi. Ekivåg!....

For sail och jollen Not for Sail, Black Money (Låg nedanför riksskatteverket för några år sedan), Miss foster

miss nöjd, miss anpassad,  Gin och jollen tonic. Jollenamnet ”Bra at hamed”,

-Kul om fler förslag droppar in? - Något av förslagen kanske jag norpar till lillbåten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi efter många års seglande konverterade till motorbåtsåkande fick vi två problem: Att hitta ett bra namn till båten och att lära oss lägga till i sidvind med 8,7 m, mer eller mindre flatbottnad, motorbåt. Efter att en gång ha missat både brygga och självaktning vrålade den hårt prövade skepparen: Den här ..... pråmen är ju för ... sjövild. Den alltid lika lugna skepparhustrun frågade försynt om det inte var skepparen som hade blivit sjövild. Båten, fick i alla fall namnet SJÖVILD (och med tiden en bogpropeller)och skepparen heter, i alla fall här:

Sea Maniac

vilket också antyder en nästan manisk längtan ut på havet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min ena båt heter Manãna, eftersom förra ägaren tydlig alltid sköt upp saker till morgondagen.

 

Min andra båt heter Falkungen, låter kanske inte nått speciellt. Men mannen som köpte och döpte henne grundade även Falcon bryggeri i Falkenberg. Så det blev verkligen falkens unge 21.gif\ !

 

//Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För min del kännetäcknas namnen av nåt speciellt,lillsnipan heter morbror Knuten särskild historia.Segelbåten Pottan,det blev givet,vi byggde många utedass,det året.Som lök på laxen hörde jag att en båt som är tät kallas pottät.Den större snipan målade vi svart,för det var enklast,med tanke på botten färg,den är aluminium.SvartenGivetvis.Skötbåten är ju i trä,så arbetsnamnet är tillsvidare Brunte.Sedan ville jag inte döpa Minorn,om man klumpar sig,(vilket händer)känns det befriande anonymt.Gud va tråkigt....men så är det hos mig......7.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina två båtar heter Tina Turbo och Tina Turbo II.

TT I är en ganska ovanlig sportbåt i plywood som har lite turbo över sig medan TT II är en Stortriss (?!)...som inte alls har något turbo i sig vilket jag tycker gör namnet lite kul...:)

 

Ett annat namn som var väldigt kul på grund av situationen var en stooooor Princess jag såg uppallad hos generalagenten i Viggbyholm för några år sedan.

Detta var i början på sommaren och han hade gått på riktigt rejält!! En av de tre axlarna var helt borta, en annan såg ut som en korkskruv, ett roder saknades och ett annat var böjt till en båge. Dessutom gapade en stor reva i botten på båten...och vad hette den...? Endless summer!!! Då skrattade jag gott...man kan inte köpa gott sjömanskap, hur mycket pengar man än har...! :D

 

Hälsningar

/Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våran gamla eka heter Snarken  pga att kölen låter hela tiden som om den snarkar :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bekant hade en båt vid namn Eländet. Om den klarade vårens jungfrutur flytande så bjöds han på nubbe vid varvet. Behöver jag nämna att det var en träbåt...?smiley-smile.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyndiga namn var det vad tycks om    SE-GLA-UT.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Farsans båt hette Ta´ t me ro. Det var en motorseglare, Johnsson och någon nuffra efter.

 

//Morsan26.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Danskar är kul, såg en segelbåt som hette SPANGKUK låter förhoppningsvis bättre på danska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köpte min första båt en Stortriss ihop med en kompis så hadde vi flera förslag på gång t.ex namn som : Kölsvinet (eftersom jag hadde en Saab som jag kallade Plåtsvinet) , Skam (eftersom jag tyckte att det kunde vara kul att säga nu går Skam på torra land när man tog upp den inför vintern) o Stortrivs (isället för Stortriss) . Men det slutgiltiga namnet vart Sandra efter att jag hadde sålt båten till min kompis . Min nuvarande båt som är en Rock 20 hadde redan ett namn när jag köpte den o den heter Aniara .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej har funderat på att döpa om min båt, men har hört att det ska betyda otur att döpa om båten så man står ju i valet å kvalet.9.gif\ Den heter ju Tail Wind idag ganska tråkigt namn tycker ja13.gif\

post-15341-1394234561,309_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte orkat läsa alla namn så möjligen är detta redan nämnt. På 80-talet såg jag en segelbåt i södra sverige som hette Pappas pengar.

 

Rätt tydligt vem som betalt båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Sommaren 2004 såg jag en helt underbar segelbåt i Fiskebäckskil. Den bar Amerikansk flagg och var bemannad med en besättning som hade enhetlig klädsel. Båten var runt 60-65 fot och hade det talande namnet Loose change. Olika falla ödets lotter!

 

Mvh

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Förr fanns det 2 likadana motorbåtar i Mollösund på västra Orust som hette.

Four tons of fun och den andra hette Four tons of trouble.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från en utrikisk websida hittade jag följande lyckade båtnamn; \Never Again II\ -Ivan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Träffade på en trimaren under midsommarhelgen.. Vit med ett rött streck i var den.

 

 

Båten hette Vitt & Brett..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina föräldrar har en jolle som heter Lillebro Royal Cruiser

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Nu i midsommarhelgen såg jag en motorbåt som hette Håll-i-day.

 

Tyckte jag var lite fyndigt.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Morsan II heter nya båten.

 

Både ungarna och jag tyckte det var kul när man sätter namnet i sitt sammanhang.

Nu skall vi ta Morsan ur vattnet så hon inte fryser fast.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ett par kompisar till min far hade en dundersnabb katamaran som hette båt-jävlen.

 

Dildo är en annan gammal favorit.

 

Brorsans kompis maxi heter Miss Bé Have.

 

Min förra chefs båt hette Fuskis. gissa vilken färg på pengarna det var som hade finansierat den båten :-)

 

Vår Motorbåt heter Baronen. Och är väldigt röd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg en B31a som hette \Inga Lån II\, samma dag såg jag en gammal cabriolet med reg. nr. \BETALD\.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...