Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
SteinarP

Hur laga sprickor i gelcoat?

Rekommendera Poster

Se bilden intill, jag har ett par ställen där gelcoaten har spruckit.

Frågan är, hur lagar jag detta?

Jag har färgkoden så jag antar att jag skall slipa bort och lägga i ny gelcoat enligt färgkoden. Vill bara få detta konfirmerat av någon kunnig på området.

Efter ny gelcoat förmodar jag slipning och åter slipning för att uppnå 'osynligt' resultat.

Vad kommer sig dessa skador?

Finns det hemsidor med bilder och beskrivning?

post-13709-1394234484,2238_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådana sprickoer har jag med en del.Vore bra om nån kunnig kunde berätta lite mer utförligt om detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, kunskapsbanken måste ju vara enorm där ute med SÅ många plastbåtar i drift.

Finns det verkligen ingen hemsida som berättar utförligt om detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för beslag som syns på den översta bilden? Är det sandwich laminat eller enkel laminat? Förmodligen har sprickorna något med beslaget att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har sprickor i bak på vår badbrygga som jag vill åtgärda.

Fick rådet att göra så här:

Slipa ner gelcoaten där sprickan är, och då menade han ner till plasten. Inte bara gnugga bort det översta som gäller. Annars kommer sprickan tillbaka på samma ställe.

En ca 3mm bred ränna är lagom. Sen fyller man upp lite extra mycket för att sedan slipa ner det i rätt nivå.

Man bör även förstärka plasten där sprickorna bildats. Det finns självklart en orsak till att de är där.

På vår båt sitter ett handtag man drar sig upp ur sjön med när man badat. Plasten är rätt tunn i den området (3-4mm) och rör sig väldigt mycket vilket inte gelcoat gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är del av ruffventilen. (första bilden)

Det är enkellaminat.

Jag har sprickor på annat ställe också som inte är ihop med något beslag. Se bild.

Stället är under sidorutan på min båt.

post-13709-1394234485,2086_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Jobbar dagligen med gelcoatskador och liknande. Jag brukar slipa ur sprickorna med ett v liknande slipstift ända ner till plasten, sen lägger jag i polyesterspackel sen lackar jag hela området med gelcoat. Därefter slipar jag ner lackningen med torrslipapper, börjar med 320 sen går jag över till 600 och slutar på 1000 papper. Sen polerar man upp ytan.

Men det går ju även att lägga i gelcoatspackel i sprickorna, men att få ett snyggt resultat är svårt. Skadorna brukar uppstå på grund av att laminatet är tunt eller att du fått något slag mot ytan. 

 

MvH Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall man skaffa sig en Dremel eller liknande minislipmaskin för småskador som den i fören?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En dremel är perfekt å slipa ur sprickorna med. Men vill du inte investera i en sån så kan du ju sätta i slipstiftet i en skruvdragare å köra på hög fart.

För å vara lite tydligare när det gäller spacklingen, om du har tänkt å köra med gelcoatspackel? Bygg då upp en bit ovanför ytskiktet å för att underlätta slipningen så brukar jag sickla ner spacklet näst in till ytskiktet å så slipar jag hela ytan sedan. Allt för att inte göra en genomslipning av gelcoaten. Risken är ju att man slipar utanför spacklet för mycket annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Ni blir det spännande 21.gif\

1.
Skall det vara kvar vassa kanter kring hålet för att spacklet skall fästa eller skall det vara fina, slipade kanter ??

2. Om det är en liten skada, är det inte risk att Du tar med dig befintlig gelcoat i slipningen ??

//Calle Nyfiken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...