Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
furioso

Bra vagga?

Rekommendera Poster

Hej

 

Har någon där ute erfarenheter av den typ av vagga som är en kraftig ram på marken med 4 eller flera kedjor som håller balansen på båten? Båten står på ramen men har inga stöttor på sidorna.

Det är dags för en ny vagga och det verkar vara ett intressant alternativ, men den är ovanlig och det kanske är för att den inte är bra. Jag funderar till exempel på om båten kan vrida sig runt på kölen (fenköl, vid sidvind t ex) och på så sätt slacka kedjorna så mycket att båten sedan faller.

Alla erfarenheter och kommentarer mottas tacksamt.

 

Mvh

Staffan Johansson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Enkel

I första hand en konstruktion för långkölade, eller mer korrekt nerbyggda båtar, då avsikten är att man skall spänna ner kättingen m hj a vantskruvar el dyl, så det blir lite mer tryck än vad en platt botten kanske klarar. Typ Monusn (HR31?) funkar fint, X79 skall man nog välja en annan lösning för.

Båten skall heller inte ha för mycket tumble-home, alltså RORC-bulor eller liknande, då kommer kättingen att ligga mot och skava. Ballad, Scampi - blir inte bra.

Rätt satt så är det annars inga problem av den art du nämner. Vanligast är att ramen du nämner mest består av två kraftiga balkar som båten står på. I dessa balkar är kättingen fäst. Balkarna kan tex vara slipers.

Med hela båtens tyngd, och nerspänningen med kättingen, så är det ingen större risk för vridning båt-balk, däremot kan ju hela bååten vrida sig - men så är det med de flesta lösningar.

 

Pro: Billig, enkel lösning som ger god tillgänglighet på hela botten. 

Con: kättingen och infästningen i relingen ger lätt slitage. Nerspänningen passar inte alla båtar.

 

/Enkel

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Min båt har stått på balkar med kätting upp till krokar på relingen. Jag har krokarna och ska skaffa nya stålbalkar och tänkte använda lastbilsspännband.

Är det någon som kan visa hur jag beräknar vilken styrka balkarna ska ha för att inte böja sig uppåt när banden/kättingen spänns och det blåser storm i sidled på båten?

Hälsning, Seekey gm Kenneth

post-785-1394235194,1524_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...