Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Hulten

Hjälp mig i drev-djungeln VP duopropp / Sx-Dpx / Merc

Rekommendera Poster

Kikar på en båt med äldre Volvo Duoproppdrev år ca -86 Motorn är en VP small block på 260 trötta hästar.. Hur stämmer hålet i akterspegeln om jag vill byta motorpaket till ett nyare, tex 5,7Gi/280hk med Volvo Sx- eller Dpx-drev? Motsvarande om jag väljer en Merc 5,7 med drev ur Bravo serien? Hur skiljer jag på Volvos äldre drev, 280, 290 osv? Har de samma sköld? Vad ska jag tänka på vid ev köp?? Många frågor blir det /H :roll:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar nej passar inte

Skiljer på växelhuset 290 är något smäckrare, i regel står det på drevet framkant högst upp.

Är inte samma sköld mellen 280-290, 290 har alltid power trim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer inte heller om du ska byta från VP till Merc-drev.

Dock så har jag för mig att det finns någon form av mellankoppling så man kan få dit en bravo-sköld på en akterspegel som är sågad för VP.

Men det är jag osäker på.

 

Jag bytte från 270-drev till Bravo1 nör jag bytte motor på min båt.

Då renoverade jag och plastade igen hela akterspegeln och sågade upp ett nytt hål som passade Bravo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för de kloka svaren så långt, det börjar klarna...

 

Vidare, 

 

..om båten först är utrustad med merc/alpha från fabrik 

 

o sedan får ett äldre VP 280 drev  monterat... 

 

och ytterligare sedan ska få ett VP Sx... 

 

Blir akterspegeln en sweitzerost då?? Eller är det bara fästhålen som skiljer, alltså att stora hålet är ungefär det samma för alla tre?

 

Detta låter som ett dåligt skämt men det är fullt allvar jag lovar 8.gif

 

//H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytet från Merc till VP gör ingen skada då hålet för VP är större så där borde man såga bort fäst hålen från Merc skölden.

Hur det blir mot SX skölden vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Hulten!

 

Håller på att byta från en 280 sköld till en 290 nu och det sist nämda är större än det först nämda så det blir inga större problem...

Men om det är volvo du har tänkt att använda dig av så finns det ju mallar att köpa för ca 100 lappen för att kolla om man är osäker innan man är 100 på vad som behöver göras osv...

 

Lycka till!!

 

MVH Morgan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

For mallar, kontakta Fredrik pa www.drevia.se

Han ar for ovrigt en av de battre (professionella) pa just vad det galler VP outdrives.

 

Om du star i valet och kvalet mellan Merc. och VP, sa skall du klart kika pa Volvo. Battre drev generellt. Betydligt mindre risk for korrosion. dock ar volvo ofta lite dyrare, men mindre reparationer gor det hela battre i slutandan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvopenta drev 290/SP/DP har alla samma sköldmodell, de passar i samma fastsättningshål, senaste årsmodellena dock troligen med mycket små modifikationer (vinkla lite på inrekanter på akterspegeln).

 

200/250/270/280 drev (utom 270T och 280T) har alla samma sköld. De är utan trim, förrutom 270/280T som har powertrim. Att gå från ett inte trim 200 seriens drev till ett trimdrev, så skall du såga upp hålet lite i akterspegeln, inte mycket, men en liten aning, speciellt i nedre kanten.

 

Mercruiser har sedan mycket mindre hål i akterspegeln jämfört med volvopenta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mkt bra sammanfattning. Skall val tillagga att om du anda funderar pa detta, satt inte in nagat annat an ett drev med power TRIM.

OBS forvaxla det inte med power LIFT/TILT, som endast ar for att lyfta drevet. Trim sker dar genom att flytta en pinne nere pa skolden.

Pwer lift/tilt ar en skruv som lyfter drevet, power trim ar hydraulik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ronny

Jag funderar oxå på vilket drev jag skall sätta i min båt. Båten hade orginal ett OMC drev med Ford motor till. Efter motor och drev ras hängdes en Mercury 70 utombordare på pga. reservdelspriser.

 

Skall nu bygga om igen till inombordare och drev. Har ett 280 (ej T) på gång för ca 700¤. Saknar även en motor och har kollat på olika modeller (Tack VolvoMan för all hjälp). Var igår till killen med 280 drevet, han hade fått nys om en B21 motor som sades vara i gott skick (om det är AQ120, AQ125 eller AQ140 var osäkert) för BP. 1000¤. Säljaren kanske även skulle sälja sitt 280T-drev, men för det krävdes kanske lite övertalning. Motorn torde vara av årsmodell 1990, är det fråga om en marinkonverterad B21 bilmotor?

 

Vad kan ett sådant 280T-drev tänkas kosta? Paketpris för allting? Kan någon svara till min mail ronny.haglund@mekrapid.fi eftersom jag inte är medlem.

 

Tacksam för svar / Ronny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo köpte upp OMC och modifierade deras gamla drev och kallade det för SX, -eller DPS om det är duopropp.

 

SX-drevet passar direkt på OMC-skölden.

 

För montering av SX/DPS i 290-hål kan man om man ej vill plasta köpa en adapterplatta för ca 4000:-

 

För montering av SX/DPS i VP 280-hål vet jag ej, -hör med KOck Marin eller Lindströms båtvarv eller liknande.

 

290drevet har som någon skrev lite smäckrare underdel än de äldre 200,250,270,280. -290 har också större roderyta än de gamla.

 

Har du problem med Volvomotorn då du säjer att den har 260 trötta hästar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...