Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst xander

TANKA BÅTEN, SJÖMACKAR,SJÖTAPPAR

Rekommendera Poster

JÄVLA skit väder det varit i år då! hehe första året man har båt och så är det så kasst väder, sen krångla motorn hela sommaren också... men det ska jag lösa nu i vintern, det blir en mindre en , den andra drack för mkt sopp  sen behöver den inte göra 50-60knop haha....

 

HOPPAS VERKLIGEN PÅ ATT SOMMAREN 2008 BLIR FIN! =) 

post-23377-1394235283,9979_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, Xander!
Berömlig lista, men jag saknar Hjälmaren.
Finns bara två mackar vad jag vet (se http://www.hjbf.se/), Vinön och Örebro, men det kan ju bra att veta för eventuella resenärer till vår vackra sjö!
 
mvh
 En vårlängtande Öre Bror Loelv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För din kännedom så skrev jag ett mail till dig (Xander) om björsunds macken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Macken vid Skokloster slott Mälaren/Ekoln har flyttats till Skarholmens småbåtshamn i Ekoln. Skedde hösten 07 när säsongen var slut,ska vara i drift till säsongstart 08 är det tänkt.

 

mvh Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Tackar alla som skriver och ger ny info som jag kan lägga in, all info kan jag ej lägga in men försöker. Jag försöker också kolla upp så att det stämmer då jag fått, dumheter några gånger. Denna tråden behöver man inte läsa ända ner hit, all info är egentligen först=). MVH Xander

 

Senast ändrad av xander | 26 mars 2008 | 10:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompletterar Luleå/Ettans marina och Piteå lite. OK/Q8.

Bensin, Diesel samt ALKYLAT. Alla vanliga kontokort funkar givetvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Öregrunds sjömacken är stängd och nerlagd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Glad Öregrund öppnad igen, tack vare kommuninvånarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tyvärr meddela att den tänkta macken vid Skarholmen i Ekoln INTE blir av! Ringde till Shell i Uppsala som skulle driva den och fick till svar att pga ständigt strul med miljökontor, länsstyrelsen m fl rörande tillstånd/bygglov ledsnade de och har sålt macken till ngn i Stockholm som skulle transportera den dit.

Typiskt de som bestämmer i Uppsala, de gillar att motarbeta allt! Miljövänligt tänkt, att de flesta nu är tvingade att dunka i stället med allt vad det innebär. Närmaste sjömack är Stäket.

/Johan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vi inte hjälpas åt att fylla i aktuella drivmedelspriser under sommaren för alla båttappar på följande sida?: www.bensinpriser.nu/bat.php

Vore kul om vi på MG också skulle hjälpas åt att göra denna insats för ett enkelt båtliv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haparanda / Haparandahamn

0922-21322

Sjökort: 411 NE, 4101 SE
Pos: N 65° 46.3' O 23° 54'

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalix-Nyborg / Marahamn

OK/Q8 tel.020-656565

Sjökort: 412
Pos: N 65° 46' O 23° 12'

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är faktiskt så att de som drev frågan FÖR en båtmack var Uppsala Kommun, Upsala Motorbåtsällskap samt Shellhandlaren. Uppsala Kommun inkl. Miljökontor och Räddningstjänst förordade den tillfälliga lösning som redovisades och tillstyrkte därför tillfälligt byggnadslov i väntan på ny stadsplan för området.

Men, därefter överklagades ärendet till Länstyrelsen och de som överklagade var Uppsala Segelsällskap och Ekolns Segelklubb!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skickade följande till Shells kundtjänst:
Hej!
Jag är en av landets bekymrade båtägare som försöker följa debatten om RME-diesel.

Jag vill bara försäkra mig om att det även denna säsong går att köpa riktig diesel utan fuktkänsliga tillsatser.

Förra säsongen var Shells sjömackar de enda som hade diesel utan RME. Så det blev enbart tankning på Shell säsongen 2007. Kommer det att fortsätta så?
(Övriga leverantörer förstod inte ens frågan. Att kunna erbjuda rätt sorts bränsle är ju en klar konkurrensfördel för Shell... )

Och fick två svar

Svar 1:
Hej, Anders!
All diesel på våra sjömackar (B0)  är fri från RME, så du kan med gott samvete tanka hos oss även denna säsong.

Mvh/
L
ouisha Grundström
CSP Mainline
 

Svar 2:
Hej!
 
Vi har valt att tills vidare, på våra marinor, avstå från FAME inblandad diesel.
 
Kraven på oljebolagen att öka användningen av förnyelsebara komponenter fortsätter varför det är angeläget redan nu att se över sitt bränslesystem och sin bränslehantering för att i framtiden på ett säkert sätt kunna använda bränslen med förnyelsebara komponenter. Jag bifogar en kopia på en folder som berör aktuella frågor kring bränslen för båtar. 

Regards/Hälsningar
Börje Kronström
Fuels Technical Support / HSSEQ

 
Har någon sett någon kommentar från övriga leverantörer? Shells mackar ligger bra till för mig så jag håller mig nog till dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle man inte kunna lägga in Ålands sjömackar med? Inte för att jag vet om några men skall åka dit i sommar och det kan vara bra att veta var dem finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ryktas att Hydro-macken i Stäket/Järfälla skall läggas ned efter denna säsong pga stadsplanen med nya bostäder intill. Detta vore ju för trist då närmaste mack ligger i Ålsten. Någon som hört detta eller vet mer?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Fin lista att ha med i båten. En uppdatering dock:

 

OK/Q8 i Slagtsa marina (Stockholm) är stängd.

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kompletterar med att muskö nu är öppnat!!! väldigt trevligt och mysigt ställe nu efter ombyggnad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gästhamnen i säffle har TANK!! VÄLKOMNA

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Macken i Lövskär, Luleå har åter öppnat. Än så länge endast sedel-automat dock. Återkommer om telefonnummer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Karlskrona Sandhamn/ Diesel   56° 05,6 N 15° 51,4 E

Tel hamnvärd 0455-512 09.



Senast ändrad av Ludden | 05 augusti 2008 | 21:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följande mack är på G att avvecklas i Blekinge

Karlshamn=Arken Marinelektronik Tel. 0454-312 72

Beklagligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...