Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst Jonas

bruksanvisning origo

Rekommendera Poster

Gäst Jonas

Finns det någon som har någon manual till Origo 3000. Fick med ett sådant kök vid ett båtköp men vet ej hur det funkar :) Hur får man fyr på't? ska man tända uppifrån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Roger

lyft upp den övre delen, ta ur behållaren och håll den i 45° vinkel samt fyll på sprit tills det syns vid den nedre kanten. Ställ därefter ner behållaren i sitt läge och stäng köket ( obs! gummiplattan skall vara bottagen när köket skall användas.) Vrid därefter på vredet till fullt och tänd på uppifrån. Det kan vara svårt aa se lågan så var försiktig, ett annat tips är att skaffa en tändare med böjbar pip (kanongrej). Lycka till med ditt kök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att sköta ett Origokök är busenkelt,men fyll det gärna med en tratt,för annars dräller man.Att ta bort gummiplattan är naturligtvis urviktigt(maken höll på att bränna ned hela boden)med normalt IQ,händer inte sånt.Jag hörde att man bör blanda ngt.vatten i rödspriten för att slippa så svarta kastruller.Jag gillar det,lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!! Bara några tips till. Jag rekommenderar att du använder Tenol eller Origonol istället för vanlig T-Röd, något dyrare men brinner renare, sotar mindre o luktar mindre. En lång tändare, typ braständare eller liknanade är bra att tända med. När du ska öppna köket för att fylla på spriten måste båda vreden stå i stängt läge. MVH, G.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...