Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst Matte

En fråga om V8:or.

Rekommendera Poster

Gäst Matte

Hej!

 

jag funderar på att skaffa en Bayliner 2455 - 2655...

Dom drar ca: 2L/Nm på marschfart.

 

Min fråga är:

 

Ungefär hur mycket tar en 5.0/5.7L V8 om man ligger i 5-6 knop (dvs strax över tomgång) per distans...drar dom mer då pga den låga farten eller drar dom mindre...??

 

Kan va kul att veta iom bensinpriser på snart 15/liter.

 

Hälsn

Matte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst matte

Ingen som vet???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exempel 1.) Jänkar-dc på 25 fot med VP 5,7:

 

tomgång  3,5knop  1,1 l/nm 

1000rpm 5,5knop 1,0 l/nm

1500rpm 7knop 1,4 l/nm

2000rpm 11knop 1,6 l/nm

2500rpm 20knop 1,25l/nm

4500rpm 42knop 2,0 l/nm

 

Exempel 2.) 1900kg dc på 23 fot med 5,7 Merc:

 

1800 rpm 7 knop 1,7 l/nm

2300rpm 10knop 2,0 l/nm

3300rpm 26knop 1,7 l/nm

4500rpm 38knop 2,1 l/nm

 

 

Hoppas du blir klokare av detta!

Båda exemplen är moderna båtar som har insprutningsmotor. 

 

/H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag testade med min 2655 förra sommaren, och det gick på ett ut att åka 23 knop eller 6 knop, det hamnade på 2 liter distansen i båda fallen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du beskriver har att göra med vattnets speciella ytspänning och motståndskraft.

 

Med ett deplacerande skrov, eller med ett planande skrov i hastigheter under planingsfart ökar vattnets motstånd med ~ kvadraten i förhållande till hastigheten, dvs. varje gång du fördubblar hastigheten ökar motståndet ^4

 

När båten väl kommer upp i planing rider den ju i princip på vattnets ytspänning vilket innebär att motståndet minskar rejält och också bränsleförbrukningen. Vid planing kan man säga att motståndet ökar med roten i förhållande till hastigheten, dvs. när du fördubblar din hastighet vid planing ökar motståndet ^2.

 

Så i ditt fall har du har ungefär samma motstånd från vattnet vid 6 knop som du har vid 23.

 

//Billy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Harry

Den killen låg INTE å sov på matte-lektionerna!!!

 

//Harry

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var själv intresserad av bränsleförbrukningen på min båt (Sea Ray 215 mercruiser 5,7 EFI) och fick en bra test av genomsnittsförbrukning då jag åkte mälaren-Mariehamn härom helgen. Full tank från början och uppföljning vid varje tankning samt tankade fullt när jag var hemma igen, ca 250 distans hann vi med och allt mellan 1-38 knop enligt GPS:en, och jag måste nog säga att jag blev glatt överraskad när jag gjorde uträkningen, ca 1.504 l/distans. Det fanns ingen tanke på att köra mest ekonomiskt eller så....Men ok, det hade blivit klart billigare att ta finlandsbåten men jädrar så kul vi hade. /Henke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Vimpy i förra inlägget, spelar inte så stor roll vikket varvtal man kör i bara man undviker att ligga precis under planingströskeln (ca 8-12 knop) och inte på WOT.

Åkte 40 distans i ca 25 knop 2500varv, sedan tebaks 40 distans i 35 knop 3500 varv, på denna korta distans kunde jag inte utmäta någon större skillnad i bensinförbrukning (V8 305).

Skillnaderna i förbrukning skulle kanskje visa sig på riktigt långa sträckor, men tycker skillnaden er försumbar under en säsong. Varför sitta o oroa sig om det går åt 1,40675 L/D eller 1,544678 L/D ?? roligare å köra som man vill istället1.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, men på fysiklektionerna kanske. Skulle båten komma ur planingen om någon hällde diskmedel i vattnet så att ytspänningen försvann?13.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hahaha, jo... på fysiken blev det betydligt mer snarkande 8.gif

 

Men jag skulle väl gissa att den går ner från planing då... Det är väl vattnets speciella ytspänning som gör att den planar överhuvudtaget...? 15.gif

 

fast om man skulle testa det på en fullstor båt skulle det gå åt en helvetes massa diskmedel 2.gif

//billy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst tompa

Utan ytspänning skulle båten sjunka då det är ytspänningen som får båten att flyta. Har för mig att jag såg ett program om bermudas triangeln på discovery för nåt år sedan då dom beskrev varför båtar plötsligt fösvinner i triangeln, detta skulle då bero på att det då och då stiger upp gas i så stora mängder från havsbotten att ytspänningen helt enkelt försvinner och befinner sig det då en båti detta område så sjunker den som en sten till botten. Så man kan nog säga att båten skulle falla ur planningen då den skulle fortsätta falla tills den slog i botten.1.gif 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt. Jag trodde att båtar flöt för att de trängde undan mer vatten än sin egen vikt. Eller har jag fel där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst hayuuga

Det är bara mygg o småsländor som flyter pga ytspänning. Du har nog tyngre grejjer än det

hehe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst AL

Nej, har ingenting med ytspänning att göra.

Absolut ingenting 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt flyter...sen om de e pga utspääning eller denistet eller annat de skiter ja i...bara det som håller båten flytande ligger kvar i vattnet.=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det har med minsta motståndets lag att göra och skrovformen som gör att båten går upp i planing..

 

man kan faktist få en homogen järnbit att hålla sig kvar ovanför vatten ytan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vem skulle va så djävla dum och stå i fören och vräka ut diskmedel 12.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller tro att båten sjunker om man väl har en idiot i fören!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...