Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Dragos

Lämpligt lim för teak mot teak?

Rekommendera Poster

För flera år sedan hade jag ett lim som fungerade jättebra på teak. Ett vitt pulver blandades med vatten och ströks på ena delen, på den andra ströks myrsyra. Jag tror det var ett karbamidlim.

Har försökt köpa detta lim igen men ej funnit det. Någon som har tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cascos poulerutan lim funkar, limma på båda sidorna, spraya på lite vatten , sätt i press. Funkar utomordentligt . /B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo epoxi fungerar bra. Limmade nedgångsluckan med detta i våras. Epoxin måste dock blandas med härdare. Håller man på med småbitar och limmar blir det stort slöseri med lim. Man får slänga mycket som härdar innan man hunnit använda det.

Här var det lim jag talade inledningsvis om kanon. Höll sig bra länge blandat med vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För lättare limning duger polyuretanlim bra. Det är enkomponents. Man får dock passa härdningen eftersom överflödigt lim skummar - ungefär som fogskum. Det kan vara ett digert arbete att avlägsna efteråt. 

 

Mvh

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid limning av föremål som utsätts för vatten anser jag Cascos polyuretanlim olämpligt. Limmet är inte vattenfast endast fuktsäkert. Det enda vattenfasta polyuretanlim jag känner till  och ofta använder med gott resultat är Bostiks Polyuretan 800. Om Du hellre vill hålla Dig till Cascos produkter föreslår jag deras Cascol  Marin 3308 - ett 2-komponentslim - som fungerar bra på hårda träslag  såsom teak. Epoxilim i all ära  men fungerar inte bra i samband med ek där använder jag Bostiks polyuretanlim. Finns säkert andra bra alternativ - kan vara intressant att få ta del av. Mvh gunnaro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att vara säker på ett bra resultat bör du också putsa med grov sandpapper eller t.o.m dra lite med sågen på det ytor som skall sågas. Tvätta gärna med aceton oxå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bengt

Jag har skull vilja rekommendera dig att använda ett s.k EPI-lim. Det består av lim härdare som blandas i förhållande som rekommenderas av tillverkaren. Fördelen med EPI är att det väter även feta träslag. Tänk bara på att sammanfoga, och sätt tryck på Teaken inom ca 5 min.Bäst resultat får du om du väter båda trästyckena med lim, lägger dem mot varandra 1-4 min, sedan anbringar tryck. Ska du lacka/olja ytorna efter måste du se till att du avlägsnar överbliver lim innan det torkar, annars kommer limresterna synas efter lack/olja. EPI fäster på allt, även dina händer och det härdar med hjälp av fukt, så använd helst skyddshandskar.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...