Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Henke92

Propulse

Rekommendera Poster

Tjenare !

 

Nogån som kan säga ung vad 1st nytt blad till en propulse kostar ?  mvh:henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ett blad till min propp kostar ca 350 kr Läs mitt brev till propulse innan du köper en propeller... Hej, Jag köpte en propeller förra våren (art. 9902) och har varit nöjd med den ända tills förra veckan. Min båt är en 23 fots daycruiser med ett alpha drev och en motor på 190 hk. Vi var 2 vuxna och två barn i båten när vi var på väg hem från Hornbäck i danmark till Helsingborg. Halvvägs hem, mitt i farleden och ca 5 Nm kvar började hela båten plötsligt skaka våldsamt och jag drog av på gasen. Första tanken var naturligtvis att propellern var skadad och jag hissade drevet för att kontrollera detta. Propellern såg dock hel ut och vi kunde fortsätta för egen maskin på tomgångsfart. Vi hade ett par stora fartyg runt om oss och det hela blev mycket nervöst. Dagen efter tittade jag på propellern igen utan att se något fel och blev därmed tvungen att beställa ett båtlyft för 600 kr. Väl uppe skruvade jag av propellern och det var då jag upptäckte att ett av bladen satt lite löst och hade en annan vinkel. Jag delade på den och såg att bladet hade gått sönder inne i navet, bladet i övrigt är oskadat så det måste vara materialutmattning eller helt enkelt underdimensionerat för motorstyrkan trots att det ligger inom ramen för era rekommendationer. Ok, det blev två nya blad och ytterligare ett båtlyft för 600:- Totalt ca 1900:-. Dessutom två rädda barn som inte vill följa med på båtturer igen pga den jobbiga situationen ute i farleden. Jag vill ha en kommentar av er. MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har vi varit med om samma sak! fast jag har bara en liten styrpulpet med en 40hk.  Men det ställer om säg själv pga att det är ju bara små brickor nässtan som håller ihop dom. Men idag gick ett blad av utan kört på nogåt , andra bladen va inte än repa på! eller växelhuset. kunde varit det att den började bli några år skiten'

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mats, har Du fått någon kommentar från proPulse ??

Är lite nyfiken dels för popellens skull men även rent affärsmässigt/reklamations situationen. Är det garanti/materielgaranti på proppen?

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har fått svar. Men jag vill inte lägga ut det innan jag vet hur de tänker agera. Hoppas du förstår mig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag ska nog köpa en riktig propp . För går 1 rätt av utan anlednig så lär alla gå av snart. Tycker det är en skit propp.. nogån som håller med mig ?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst PP

Hej.

Måste erkänna att jag också gick på niten att köpa en Propulse. Både stabiliteten och topphastigheten blev sämre. Rekomenderar alla att köpa en riktig propeller istället.

MVH/LEGO=LEKSAK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart. Det är Du som äger problemet. Men nyfiken är jag.....

 

Lycka till

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi verkar vara många som varit ute för liknande incidenter med Propulse. I höstas blev jag av med två blad på min knappt 3 månader gamla Propulse utan märkbar anledning..

 

När jag lyfte upp båten och plockade isär proppen upptäckte jag att även de två kvarvarande bladen var skadade inne i propellerhuset. Utvändigt var de oskadade. Luktar utmattning lång väg tycker jag.

 

Nu kör jag med en riktig propeller. Lite sämre acceleration, men bättre toppfart.

 

Även jag är intresserad av vad Propulsefolket svarade på ditt brev, Mats. Berätta så fort du kan!!!

 

/Anders

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Har också hört om propulses värdelösa kvalitet... skit helt enkelt.

 

Men lite synd är det ju, grundidén är ju riktigt bra, att kunna ändra vinklarna på proppen för att det ska passa alla situationer, minska vinkeln för bättre acceleration när man ska dra vattenskidor osv. skitbra!

 

Bara de kan fixa så de inte spontanförstör sig så kan det bli riktigt bra 1.gif

 

//Billy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vågar man säga att man e helnöjd med sin egen PP? Dom på PP e helt ok vad det gäller reklamationer/support, är man trevlig och informativ mot dom så hjälper dom en gärna.

 

Har/haft själv flera båtar med PP och kommer fortsätta med det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo självklart är  det en bra uppfinning  smart med att kunna justera Stigningen snabbt för olika körningar.. men då ska dom hålla med. Utan att trilla sönder 13.gif Men det finns ju dom som har tur .. :)och otur

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en PP och blev lite besviken...

Kvaliten känns inget vidare, omställningen av stigningen var lite bökigare än reklamen säger, tycker jag. Känns inte riktigt stabilt.

Men jag har inte hunnit prova så mycket ännu, så jag lugnar mig nog innan jag säger för mycket!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det e mycke man kan höra....Så länge man inte har fakta eller egna erfarenheter så tycker inte jag man ska klaga på en produkt..

 

Jag e jättenöjd med min PP.

Jag e jättenöjd med min dator som körs med Windows, 6 år dagligen utan problem.

Jag e jättenöjd med min Alfa Romeo, som alla säger rostar eller rasar motorn.

 

E jag en turgubbe eller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här snackar vi om en propulse. Spelar ingen roll hur man behandlar dom, Håller åxå med om att dom inte känns så stabila. Men det är ju tur att det finns dom som är nöjda 8.gif  mvh henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst plotter

Har inte haft några som helst problem med propulsen, fungerar utmärkt. Bra att ställa om när man ska åka många i båten och vice versa. Bra bett i starten är det också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propulse är lika bra som propeller som Itera var bra som cyckel. Med andra ord inte alls. Var det bra med plast så skulle tävlingsbåtar ha plastpropellrar. Det har dom inte dom har stela propellrar. Dessutom blir det billigare att ha två aluminiumpropellrar en en propulse med reservblad. Det värsta med Propulse/Itera var/är den lögnaktiga reklamen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hörrö du, jämnför du bruksprop med en tävlingsprop? Det är nog samma som jämnföra en SUV med en ferarri.. Eller om vi tar nåt närmare, luftmadrass och finlandsfärja...

 

Jag säger inte att alla är felfria, men den/dom jag har haft har jag både kört över sandbankar o små grynnor. jag har kört med PP i flera år och bara bytt ett blad.

 

På min andra motor har jag alupropp och kasst växelhus, hur kan det komma sig

 

Förresten, jag kan fixa fram en Itera till dej....men då får du nog punga ut med tio papp...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 kasst växel hus sa du ? så du påstår  att det är alu proppens fel ?14.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag kunde inte hitta på något att skriva om sambandet aluminiumpropeller och växelhus utan att bryta mot vett och etikettreglerna.

Med rostfri propeller är risken i vissa speciella fall större att skada växellådan vid grundkänning men inte med aluminium.

 

Det som retade mig mest med propulse var att det inte gick att hålla båten planande i låg fart beroende på den sladdriga plasten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

indirekt JA, du vet väl vad obalans och vibrationer leder till.

direkt nej, man ska inte köra med en propp som är skadad eller har obalans. men vem köper en ny propp varenda gång eller låter en firma laga och balansera den?

 

Det e bara till att byta bakre lagret i växelhuset, men det går snabbt och kostar inte mycke heller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och hur är det när man tappar ett propulse blad mitt ute på havet/sjön då ?4.gif  hur går det åt lagerna? Eller är det tvång att ha massa reserv blad och elende med sig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tappar man dom utan anledning?...Nånting måste det vara som gör det.

Jag säger inte att alla är 100% bra, dom jag har/haft har funkat jätte bra. 

 

Har inte upplevt nått sladdrigt heller för den delen? Mina blad är stenhårda, de e som att knacka på gammal bakelit. Har inte kört av nån heller även om jag gått emot en sten..

 

Varför skulle dom vara sladdriga i låg fart? Blir dom hårda vid högre varvtal?

 

 Sen är det nog så att det är den ocentrerade vikten som tär mest på lagerna, kör man av ett blad så är det bara till att ta bort motsatta bladet å sen åka vidare...Fast lite lugnare kanske..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo det är klart, men om man inte använder sig av propulse så händer alldrig dom problemen. jag har  både tappat ett blad och varit med om att dom har gått av. här ser du en bild på när ett gick av. inte den bästa bilden men du ser nog. 

post-11080-1394234473,5664_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Dom är sladdriga hela tiden. Inte ytan utan formen. Innan planing då de belastas hårt böjjer dom sig mer än vid planing detta gör att farten mellan deplcement och planingsfart som inte går att hålla blir större. Eller med PP kunde jag inte köra 12 knop. Det kan jag med aluminiumpropeller. 

 

Om man har PP för att man kör på och är så slö att man inte orkar balansera propellern så tycker jag att man ska ha PP - Don efter person

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag fattat saken rätt så fungerar PP bra på vissa båtar, blir en avsevärd förbättring i flera avseenden.

På vissa båtar fungerar dom inte alls bra.

Detta har jag bl.a. hört från marinan jag köpte min på, och han ville dessutom med tanke på detta att jag skulle prova ordentligt direkt, och lämna tillbaka den om det inte blev bra.

Detta tycker jag gör att diskussioner om att PP bara är skräp är ganska meningslösa, då dom bevisligen fungerar utmärkt på en del båtar.

 

Jag köpte min för att det var hopplöst att få upp nån på vattenskidor, och det blev faktiskt inte jättebra med PP heller, men betydligt bättre än innan.

Jag hade kanske kunnat köpa en vanlig prop till mend mindre stigning, men men...

 

Men som jag sagt tidigare, jag har inte åkt så mycket med den ännu, så jag väntar med att döma PP...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såklart. har man en usel propp och byter till en dålig så uppfattas denna som bättre.15.gif Köp en riktig propeller med mindre stigning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker de e lite konstigt, jag har min bla annnat för att kunna dra upp två åkare...

 

Då skulle bladen ligga jämns med axeln då då...

 

 

Don efter person...Skulle nog säga don efter åkvatten, där jag kör mest är det så mycke revlar som flyttar sig vecka efter vecka...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast jag är fortfarande nyfiken på vad tillverkaren svarade.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...