Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst richard

Polen import.

Rekommendera Poster

Gäst richard

Hej.

Är det någon här på forumet som har importerat ny båt från Polen? Skulle vara intressant att veta om det är någon prisskillnad mot Sverige och hur det går till. Kan man helt enkelt åka över och handla båt, koppla på och köra.

 

MVH/Richard

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Richard

Hej igen.

Ni får ursäkta min otydlighet, det jag menade var om man köper en ny båt t.ex. en Bayliner från en baylineråterförsäljare i Polen.

MVH/Richard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde inte vara några problem. Polen är ett EU land. Du kan ju t.ex. köpa bil i Tyskland. Men kolla för säkerhetsskull med Tullverket först. Dom vet hur du skall göra. Kolla också med skatteverket var du skall betala moms. I Polen eller Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det för dig Richard, blev det någon import?

 

Undrar om någon här har importerat en ny båt från polen som kan dela med sig lite tips och info!?

 

Är nya Bayliner båtar CE märkta?

Betalar man Svensk moms på en båt inom EU?

Söker tips på en seriös Bayliner återförsäljare i Polen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Etter det jeg har forstått så får man CE merking på nye båter fra USA også. Vurdere å hente en fra usa. Bayliner 175 eller 185. KAnskje en Maxum 1800 SR3.

 

Kan det bli billigere om vi er flere som kjøper fra samme sted. Bayliner blir produsert i USA. Regner med at USA er billigere enn Polen.

Ellers er det vel ikke moms i EU. Derfor er det billigst å ta inn båten til Tyskland med 19% moms. Mulig Polen har enda mindre moms?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har kollat upp en Galeon475 i Polen. Priset för själva båten är ca. 10 000 SEK lägre, gäller även paketpris med 50 hp Motor. Prinzipiell kan man åka dit och trailer båten hem. Moms betalas i Polen om båten är mindre än 7.5 m (tror jag, kollar med skatteverket, dem skriver om detta på sin hemsida), annars betalar man moms i Sverige (gäller alla EU-länder). Är båten äldre än 6 månader och har gått mer än 100 timmar, räknas det som gegagnad och man talar ingen moms i sverige oavsett hur stor båten är. För min del räknar jag fortfarande på det, man måste ju även betala resan (bränsle, färja, övernattning  mm)

Hälsningar

Grönling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bayliner 175 med trailer koster 10995$ i USA. Tror man kan få den til Sverige for rundt 115000kr. Mot 169900 trailer i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet någon vad en 175 och en 185 kostar i Polen?

Är båtarna billigare eller dyrare i Tyskland?

 

USA import är säkert lite värdare, men det börjar bli lite sent att importera där i från då det tar ganska lång tid, och skulle något strula så missar man stora delar av sommaren!.

 

Hur var det dära med CE ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar 22 dager til Sverige med USA import.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


vem är det som importerar i sånna fall??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet någon vart man kan hitta prislistor på Bayliner i Polen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...