maxxi 0 Postad 10 timmar sedan Hej, Jag har en yamaha 15a 651s 2-takts utombordare som fungerar bra förutom när jag försöker trollingfiska med den. Den vill gärna dö på lägre varvtal så jag kommer ej ner i önskad hastighet, finns det något man kan göra åt detta eller bara acceptera och införskaffa en elmotor till trollingfisket? Har läst att äldre 2-taktsmotorer kan sota igen lätt när man åker långsamt, men går det skruva på den för att försöka få den att inte dö? Årsmodell 72-78 så den har några år på nacken. Tacksam för svar och idéer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 734 Postad 9 timmar sedan Hej och välkommen till MG Vändspolad 2-takt som din Yamaha 15A är ofta bråkiga om de får gå länge på låga varvtal, detta beror på att just vändspolade 2-taktsmotorer slösar mer på bränslet än en tvärspolad som kan gå flera timmar i sträck utan minsta gnäll. Vad du kan göra är att rengöra förgasaren med bromsrengöring om det inte redan är gjort. Om packningar skulle gå sönder, köp nya och försök inte laga med packningsklister eller packningssilikon. Demontera varenda munstycke i förgasaren och gör rent dessa ordentligt även blandningsskruven (11) för lågfart och chokeplungern (17). Siffrorna refererar till motsvarande nummer i reservdelskatalogen: https://www.marineengine.com/parts/mariner-outboard-parts/15a/651300100-and-below-ml/carburetor-and-throttle-linkage Grundinställning för blandningsskruven (11) är ca 1 1/2 varv ut från lätt bottenläge, sedan får man finjustera med motorn igång och man hör på motorn om den ökar eller minskar i varvtal och man skall ligga precis på gränsen till att den ökar i varvtal. Skruvar man inåt så minskar AFR, skruvar man utåt så ökar AFR och motorn går fetare, d.v.s. mer bensin i förhållande till luft. Choke plungern (17) är viktigt att den är tät mot sitt säte när den inte är aktiverad, läcker det igenom så går motorn för fett och den stannar efter en stund p.g.a. för fet AFR. Tändstift skall vara NGK B7HS eller motsvarande, utan radioavstörning. 98 oktan med 2% 2-taktsolja märkt TC W-3, minns inte om 15A fanns för 1% oljeinblandning men tror inte det. Börja med detta, så får vi se hur det går. //Pär PS. AFR= Air to Fuel Ratio= Stökimetriskt blandningsförhållande mellan luft och bränsle där det optimala värdet är ca 14,7:1= Lambda 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxxi 0 Postad 7 timmar sedan Hej! Tack så mycket för utförligt svar, jag ska ta och testa det du tipsar om så snart som möjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser