skippeer 472 Postad 16 timmar sedan (redigerade) Batterier åldras men jag vill inte köpa nya för tidigt. 2021 kokade jag vatten mha invertern vid hemmabryggan, 12 volt servicebanken gav 80-100 A utan att knorra. På väg söderut, Helgoland, skulle vi hjälpa en båt att lämna hamnen och startade motorn, alla instrument med kylskåp drar 15 ampere. BMV712 batt monitorn larmade. Plottern dog och startade om. 1 av 6 AGM batterier till servicebanken var dåligt men vilket? Vi fortsatte att segla söderut, felet visade sig bara ibland. Jag hade inte kollat datum på batterierna, var nöjd med att allt fungerade. Till slut kom jag på att felet gick att trigga mha vattenkokning som ger stort strömuttag, nu kunde jag testa vilket batteri som var boven. Under vintern-våren bytte jag till nytt LFP system inkl inkoppling av 95 mm2 kablar. På vintern har jag underhållsladdning av startbatteriet mha solpaneler. I våras undersökte jag lägsta spänningen på startbatteriet, trend graf på BMV712 visade lägst spänning vid 05-06 tiden. Kollade graf för AGM, SOC 80-90%, var nöjd. Sjösättning, körde till bryggan, några dagar senare lade vi oss på svaj inför kommande nattsegling. Allt fungerade. Startade motorn och lämnade ankringsplatsen, hissade segel, livet lekte. På natten när vi kommit halvvägs, seglat 60 Nm, då dog vinden. Försökte starta motorn, inget hände. Glappkontakt igen (hände förra året efter motorrenovering) eller startbatteriet dött? Bad sambon att läsa av BMV, vid startförsök 6 volt. Slog till emergency/backup strömbrytaren till kontaktorn (klarar 500 A), startade mha service och start batterierna. Bytte startbatteri när vi kom fram. Varför visade sig felet på natten men inte när vi startade på dagarna? Lärdomen är att vill du testa startbatteriet så slå av / koppla bort service/förbrukningsbanken. Det som skett vid start av motorn dagtid är att BMS styr kontaktor, kan vara spänningstyrt relä, så att start dagtid när solpanelerna laddar sker med båda batteribankarna. Jämförde trendgraferna för mitt gamla Uplus 12-75 AGM startbatteri från 2019 och mitt nya AGM Exide SP720, samma lägsta vilospänning tidigt på morgonen, runt 12,87 volt. (Tidsglappet i grafen är pga sågande/filande för nytt startbatteri passade inte rent fysiskt.) Vill du testa startbatteriet, koppla bort service banken först för annars kanske start sker med både service och start batterierna. Redigerad 16 timmar sedan av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 547 Postad 15 timmar sedan Det låter som ditt blybatteri går sönder extra fort. Jag har själv erfarenhet av att grilla en uppsättning blybatterier per säsong. Jag hade dock en annan setup med Ctek D250 och Smartpass. Där kunde Ctek laddaren inte upptäcka att batterierna fulla utan bara laddade på i full fart. Har du någon DCDC-omvandlare mellan start och service? Har du sparat några spänningskurvor från startbatteriet när den laddas från motor eller nätladdare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 472 Postad 14 timmar sedan (redigerade) Maj 2019 installerade jag startbatteriet, Uplus 12-75. Maj 2026 gick det till skroten. Fråga AI så är 7 år en skaplig livslängd för ett hårt liv ombord på vår pensionärsbåt som vi bor på 3-6 månader per säsong. Idag har vi aktivt 860 W solpaneler på targa (har 3 paneler på rufftaket som skall kopplas in igen när tid finnes), Balmar generator som laddar 100 A konstant redan på låga varvtal. Har Victron 50 A landströmsladdare som numera vilar för vi behöver inte landström. Har X2 BMS (från BatteryBalance, svensk firma) som styr reläer som klarar 500 A, har 3 st för laddning, förbrukning respektive backup/emergency. All laddning sker mot startbatteriet, X2 BMS styr laddning av LFP. Ingen DC-DC. Idag 2 st Victron MPPT och 1 st Balmar MC618 som styr laddning. BMV712 övervakar under och över spänning. Graferna visar inga överspänningar. BMV712 mäter spänning för båda bankarna men bara ström för LFP. Jag har inte sett något konstigt på trenderna. Batterier dör på flera olika sätt är min uppfattning: • tappar långsamt kapacitet över tid vilket ger en möjlighet att byta planerat • tappar funktion akut vid hög belastning Någon kunnig kan säkert förklara det på atomnivå, för mig räcker insikten om hur jag kan testa äldre batterier då och då med hög belastning tex på våren eller hösten. BMV712 lagrar data för några veckor innan det skrivs över med senare mätdata. Är det någon speciell trend jag skall kolla? (Nytt batteri beteckning skall vara Exide EK720.) Redigerad 14 timmar sedan av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 547 Postad 14 timmar sedan Då missuppfattade jag dig. Trodde att du hade just bytt startbatteri innan du fick det senaste felet. Då har jag ingen mer gissning än att det är bra att analysera trendkurvorna hur batterierna uppförs sig ner det gäller över eller underladdning. I mitt fall var det ett genombrott. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 547 Postad 14 timmar sedan 3 minuter sedan skrev anuba: Då missuppfattade jag dig. Trodde att du hade just bytt startbatteri innan du fick det senaste felet. Då har jag ingen mer gissning än att det är bra att analysera trendkurvorna hur batterierna uppförs sig ner det gäller över eller underladdning. I mitt fall var det ett genombrott. Jag glömde att nämna att det går bra att testa sina blybatterier med en sådan här batteritestare;https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/batteritestare/batteritestare-li-ion-2000063630 Den brukar oftast kunna mäta om ett blybatteri börjar sagga ihop. Men vid mina senaste överladdade batterier kunde felet inte hittas. Starkströmmen var ok men kapaciteten hade fallit med 80%. Mätte det senare med en konstlasttest och monitorerade med med min BMV-712. Kopplade tillfälligt att relä, som bröt lasten, till reläutgången till BMV-712 för att urladdningen skulle stänga av innan batteriet var helt slut. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 4 006 Postad 13 timmar sedan (redigerade) 49 minuter sedan skrev skippeer: Batterier dör på flera olika sätt är min uppfattning: • tappar långsamt kapacitet över tid vilket ger en möjlighet att byta planerat • tappar funktion akut vid hög belastning Båda dessa känns som symptom på ganska "naturligt" åldrande. Ibland dock påskyndat av långa stunder av för hög laddspänning. Just de båda saker du nämner är ganska grundläggande för att avgöra om batteriet är friskt. Kapacitetsmätningen är ju en tidsmässigt utdragen process, men oförmågan att lämna hög ström utan att säcka i spänning är mycket riktigt ett annat bra mått. Små handhållna batteritestare, "snabbtestare", kan ofta upptäcka denna ålderskrämpa (förhöjd inre resistans) men ombord är just test mot kortvarig hög belastning som man vet har funkat ett bra sätt. EDIT: Precis den typ av testare och test som du också nämner, @anuba. Typiskt även på batterier i vanlig bil att man blir överraskad av att batteriet plötsligt är kasst - så länge bilen startar direkt märks ingenting. Men en dag har den antingen stått lite länge eller kombon av ovanstående gjort att starten ger mer spänningstapp än vanligt, starten tar en aning längre tid och batteriet dör efter bara ett par sekunder. Vid batteribytet i dotterns förra bil var hon just förvånad över att batteriet så "plötsligt" blev kasst. Hon laddade "manuellt" och sedan fungerade det "perfekt" alla starter i kanske ett par veckor till, för att sedan "plötsligt" lägga av igen. Det visade sig nog tvärtom varit en mycket långdragen process, som dock inte märktes alls förrän det hamnat på fel sida om gränsen. Vid kapacitetsmätning visade det ändå just "fulladdade" batteriet märkt 55Ah bara kunna lämna 9Ah innan spänningen började dyka snabbt långt under 12V..... Redigerad 13 timmar sedan av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 233 Postad 13 timmar sedan Hur man testar sina batterier…. Enligt mig finns det bara ett sätt, att testa batteriet under en ordentlig belastning. Den enklaste modellen är ”Brödrosten”. Det består av ett stort rejält motstånd med liten resistans som belastar batteriet ordentligt under cirka 10 sekunder, då blir det rätt så varmt inuti plåtlådan. Man läser sedan av på en skala som kan vara som den på bilden, eller en stapel med lysdioder, good, poor eller replace. Grönt, gult eller rött. Är det riktigt illa visas ingenting. Denna modell använder jag, den är ganska brutal, men enkel att använda, vilken chimpans som helst förstår sig på den. En annan modell är helt elektronisk, man matar in batteriets data, antal amperetimmar Ah, crankvärdet CCA och kanske någonting mer, så mäter instrumentet under några få sekunder och presenterar ett ett värde samt då också good, poor eller byt ut. Man kan även få en kapacitet i procent av vissa av dessa instrument. Så om man nu inte är speciellt intresserad av elläran i detalj väljer man den brutala ”Brödrosten” den presenterar inga vetenskapliga mätvärden, bara om batteriet är dåligt, 1/2-dåligt eller behöver bytas ut… Sedan är det ju så att dåliga batterier kan laddas upp, visar inget avvikande under laddningar, och när dom är färdigladdade ger dom en bra spänning på kanske rent utav 12,5 volt, men så snart man belastar dem faller spänningen ordentligt och ger då ingen ström annat än för att driva en 3mm lysdiod…. Man skall ju aldrig ladda ut sina sedvanliga bly/syra-batterier till mer än 50%. Möjligen kan AGM laddas ur mer(?) jag har inte testat. Om spänningen sjunker under 9 volt anser jag att batteriet inte längre är räddningsbart. Det finns laddare med ”räddningsfunktion” och med en sådan kanske man kan rädda ett batteri för någon veckas drift, men jag har aldrig lyckats med detta. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 233 Postad 13 timmar sedan (redigerade) 24 minuter sedan skrev IngemarE: Båda dessa känns som symptom på ganska "naturligt" åldrande. Ibland dock påskyndat av långa stunder av för hög laddspänning. Just de båda saker du nämner är ganska grundläggande för att avgöra om batteriet är friskt. Kapacitetsmätningen är ju en tidsmässigt utdragen process, men oförmågan att lämna hög ström utan att säcka i spänning är mycket riktigt ett annat bra mått. Små handhållna batteritestare, "snabbtestare", kan ofta upptäcka denna ålderskrämpa (förhöjd inre resistans) men ombord är just test mot kortvarig hög belastning som man vet har funkat ett bra sätt. EDIT: Precis den typ av testare och test som du också nämner, @anuba. Typiskt även på batterier i vanlig bil att man blir överraskad av att batteriet plötsligt är kasst - så länge bilen startar direkt märks ingenting. Men en dag har den antingen stått lite länge eller kombon av ovanstående gjort att starten ger mer spänningstapp än vanligt, starten tar en aning längre tid och batteriet dör efter bara ett par sekunder. Vid batteribytet i dotterns förra bil var hon just förvånad över att batteriet så "plötsligt" blev kasst. Hon laddade "manuellt" och sedan fungerade det "perfekt" alla starter i kanske ett par veckor till, för att sedan "plötsligt" lägga av igen. Det visade sig nog tvärtom varit en mycket långdragen process, som dock inte märktes alls förrän det hamnat på fel sida om gränsen. Vid kapacitetsmätning visade det ändå just "fulladdade" batteriet märkt 55Ah bara kunna lämna 9Ah innan spänningen började dyka snabbt långt under 12V..... Vi skrev samtidigt… Men det är med batterier som det är med håret på huvudet… man märker inte att det är långt förrän det är dax att gå till frisören… eller det var väl en dålig jämförelse egentligen. Åldringen med tappandet av kapacitet går ju långsamt. Men om man har bråttom kan man ju då, som nämnts, skynda på åldrandeprocessen med en ”intelligent” laddare som laddar på med en för hög spänning så att batteriet gasar. Redigerad 13 timmar sedan av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 987 Postad 12 timmar sedan 49 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Men det är med batterier som det är med håret på huvudet… man märker inte att det är långt förrän det är dax att gå till frisören… eller det var väl en dålig jämförelse egentligen. Man märker inte att man är flintskallig förrän man inte längre behöver gå till frisören kanske är en något mindre dålig jämförelse. 😀 1 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 472 Postad 10 timmar sedan Båten är full med mer eller mindre bra prylar, vi försöker regelbundet ta hem lite överflödiga prylar. I en bil finns det bara ett batteri, en lyhörd DIY hör att batteriet blir tröttare över tid och jag byter bilbatteri innan det är heldött. Min spaning gällde att med någon typ av ihopkoppling av båtens båda banker är det lätt att överraskas med helkass startbatteri. Hoppas jag minns denna insikt även om några år, minnet är på avtagande😇 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 233 Postad 10 timmar sedan 2 minuter sedan skrev skippeer: Båten är full med mer eller mindre bra prylar, vi försöker regelbundet ta hem lite överflödiga prylar. I en bil finns det bara ett batteri, en lyhörd DIY hör att batteriet blir tröttare över tid och jag byter bilbatteri innan det är heldött. Min spaning gällde att med någon typ av ihopkoppling av båtens båda banker är det lätt att överraskas med helkass startbatteri. Hoppas jag minns denna insikt även om några år, minnet är på avtagande😇 Den enklaste lösningen är en tillfällig startkabel mellan batteriplus på startbatteriet och batteriplus på förbrukarbnken. Så fort motorn startar tar man bort kabeln. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 472 Postad 9 timmar sedan (redigerade) Våra batterier sitter i en batterilåda med låst lock under en fastskruvad durk. Tack vare vårt ombyggda elsystem slår jag över en liten strömbrytare som styr en kontaktor, tar 10 sekunder inklusive tid att öppna luckan till brytarna/strömbrytarna. Förr hade jag tillfälligt Biltemas jumpstart kit ombord och startkablar men de är numera i bilen. Har hjälpt olyckliga på parkeringsplatser med jumpstarten. Fick nog en stjärna i Sankte Pers anteckningsbok. Redigerad 9 timmar sedan av skippeer 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser