Gå till innehåll
tisdag 09 juni 2026
Julle_71

Trimplan flipper 666HT

Rekommendera Poster

Hej!

Ny båtägare sedan i höstas. Flipper 666HT 2007 års modell.

Jag har lite huvudbry vad gäller trimplan och reglage och hoppas någon kan hjälpa mig. 
1. Det finns en knapp på själva handreglaget som indikerar att man kan höja och sänka båten i fören. Se bild 1

2. Det finns de två Trimplansknapparna på indtrumentpanelem som också reglerar upp och ned (man kan trycka på ena eller båda samtidigt)

Det finns också en trimplansindikstor som lyser upp beroende på hur man ställer in knapparna under punkt 2. 

Vad är det för skillnad på reglagen 1 och 2?

IMG_5822.png

IMG_5823.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trimplansindikator som lyser upp beroende på hur jag ändrar knapparna under punkt 2 ovan.

IMG_5819.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Knappen på reglaget är drevtrimmern, de andra är lutning(skev).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bild 1= Powertrim och tilt för drevet som justerar gångläget dvs stäv upp eller ner

Bild 2= Trimplan som justerar och kompenserar sidobelastning (indivuellt) eller som stöd i hög fart (samtidigt) men då ska de bara nudda vattnet och kan få nosen att dyka i medsjö om man kör ner för mycket. Trimplan skall användas med försiktighet och kan skapa onödigt motstånd men det är sånt man lär sig med tiden och därför är det bra med indikatorn som visar deras läge.

Fick du inga instruktionböcker med båten?

Om inte, ange fullständig modellbeteckning för motor/drev samt serienummer, ta gärna bilder på typskyltarna.

//Pär

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja så är det!

Det gäller att köra båten i ett gynnsamt och ekonomisk gångläge.

Men ett förtydligande, @Mercury_44XS förklarar iofs väldigt bra…

Men powertrim och trimplan är två skilda hjälpmedel för att justera båtens gångläge, dessa skall inte blandas ihop. Men kan användas tillsammans.

Det vanligaste förfarandet när man kör sin nya båt är att föst se till att trimplanen är i ett neutralt läge. 
Sedan kör man i planingsfart, omkring tio knop, beroende på när din båt planar och ställer in powertrimet så att båten får ett någorlunda gynnsamt gångläge, svårt att säga exakt, det är mycket känsla, som då tycks behärska.

(Man kan få båten att plana tidigare med hjälp av både powertrim och trimplanen, men det lär man sig när man förstår hur det funkar och effekten som blir när man trycker på knapparna).

Fören skall peka uppåt bara litet, kolla loggen, trimma så att hastigheten ökar, men inte för mycket nedåt med fören, då skär båten och blir obehaglig att styra. En båt skall styra som en gaffeltruck, med aktern, om fören går för lågt syr båten med fören och skär i vattenytan, känns väldigt obehagligt.

Därefter trimmar man med trimplanen så att båten inte lutar i sidled, detta justeras under gång om besättningen flyttar sig, eller att vinden kommer in från sidan.

Man rör inte gaspådraget, men kollar på loggen så att hastigheten inte minskar, för då trimmar man fel. Sedan håller man koll snett bakåt på svallvågorna, om dessa blir för stora har man fel gångläge.

Ja så gör jag, vill minnas att dom inte riktigt lärde ut detta på detta viset på högfartsmotorbåtskursen, men så gör jag och det funkar om man tar det lugnt och är försiktig innan man behärskar tekniken.

Ja det låter komplicerat, men är inte så svårt, mycket känsla. Olika båtar beter sig olika.

Många motorbåtsförare behärskar inte tekniken, dom kör med fören högt, skapar onödigt stora svallvågor, båten gör mer motstånd genom vattnet än nödvändigt och det skapar också dålig bränsleekonomi.

Men om du kör snabbt och trimmar mycket kan båten bete sig otrevligt, men om du håller dig i måttliga tio knop på ett ungefär så brukar det inte hända några dramatiska förändringar. Så jag rekommenderar dig att testa dig fram i relativt låg hastighet, ja i planingsfart, om du kör långsammare har iallafall trimplanen ingen effekt alls.

Powertrimmet har en funktion till, man kan lyfta upp drevet så att propellern kommer över vattenytan, vilket kan vara praktiskt om det är grunt, eller om båten skall trailas, eller om man fått en lina intrasslad i propellern, eller…

Det brukar inte rekommenderas att (inombords-) motorn är igång när drevet tiltas upp i maxlägena, det sliter hårt på drivknuten.

Och med en utombordare blir det inte bra heller, ungefär som att ta upp elvispen ur grädden utan att stänga av vispen först.. Sedan hamnar ju kylvattenintaget ovanför vattenytan också.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra info om trimplan:

https://bennetttrimtabs.com/guide-to-trim-tabs/

Trimplan kan man ha mycket nytta av om de används rätt men det tar lite tid att lära sig och inget man kan med en gång.

Tyvärr är det ganska många nybörjare som trycker ner trimplanen för långt och sedan kör de omkring i detta läge med större våt yta under båten och nosen dyker ner i varje våg och dessutom slösar man på bränslet i detta läge.

För att utnyttja trimplanen optimalt måste man justera deras postion ganska ofta under färd och inte bara för att snabbt komma upp i plan.

//Pär

• Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ser, och irriteras över att många inte vet hur man använder varesig powertrim eller trimplan, om dom ens vet om att båten är utrustad med sådana faciliteter, jag ser motorbåtar i alla olika storlekar som går i fel gångläge, där föraren måste stå upp för att öht se någonting framför båten, alltså går båten med förskeppet riktat mot stjärnorna och gräver ned sig i aktern. Man kan även ibland höra på motorljudet att motorn går tungt. Mötande och förbiåkta seglare blir inte glada då dom blir onödigt omskakade av svallvågor.

Så det är ju himla bra att trådskapare @Julle_71 ställer frågan här.

Och som redan sagts, man får prova sig fram, gärna då man är ensam ombord och inte har något speciellt resmål.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack snälla för utmärkta och utförliga svar! 🤩🙏🤩

Kom ju tyvärr inte med någon instruktionsbok.
Nu ska jag ut och öva och lära känna funktionerna, kommer säkert ta ett tag innan det sitter men övning ger färdighet.

🌞🚤

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
33 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Man kan även ibland höra på motorljudet att motorn går tungt.

Ja hålla koll på varvräknaren är bra, den är nästan viktigare än loggen.

Kan man justera gångläget med både trimplan och PTT så att motorvarvet ökar 100–200 r/min, kan man sänka gasen med lika mycket och på så sätt ev. spara lite bränsle.

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan skrev Julle_71:

Kom ju tyvärr inte med någon instruktionsbok.

Återkom med info om motor, drev osv. ta helst bilder på typskyltar så ska jag se vad som finns för gratis nedladdning.

Instruktionsboken är viktigare än vad många tror, där finns mycket info om hur motor mm skall skötas, servicescheman, dagliga kontroller osv.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...