Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst Benny

Ryds 425/Cresent 434??

Rekommendera Poster

Gäst Benny

Någon som har erfarenhet av Ryds 425/425r med 10-15hk?

Går den vettigt?

Likaså med Cremo 410 eller 434 med liknande motor?

 

Har själv haft Ryds 405 med 15hk och det passade ypperligt ihop.

 

Har aldrig testat 425/434 och undrar om dom är halvplanande och gräver ner sig med för mycket motor?!

 

//Benny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! jag har haft en Ryds 425 med en 15 hk Suzuki på, båten gick kanonbra!

Planade upp med en gång och gick stabilt och fint, båten väger ju bara 130 kg så den gjorde bra fart,  kan absolut rekommendera den kombinationen1.gif

 

Har sett flera 425 med 20 hk också men vet inte själv hur det passar ihop, borde gå rätt fort i allafall, eventuellt lite baktungt i låg fart... 

Har kompisar som ägt Crescent 434 och 410 och de slog rätt hårt i vågorna  om de gjorde lite fart, vilket gjorde att skrovet gick sönder, blev sprickor i det och  det blev alldeles sladdrigt...Hade inte alls det problemet med min Ryds 425....

Detta var ju en 10 år sedan, de kanske är bättre styrka i skrovet på nyare modeller9.gif

 

Mvh/Fritte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Benny

Hej tackar för svar..

 

Ringde till Ryds o frågade en...Inget vidare tyckte dom..Men så säger dom ju alltid...Crermo ville ens inte svara utan bara hänvisade till återförsäljare...*suck*

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Benny

Ingen mer som har erfarenheter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ägt en Crescent 434. Rena skräpet. Slår hårt i motsjö att njurbälte erfodras. Ryds 425 är väl heller inget att yvas över. Deras kvalite på båtar är ju ökänt. Fast 425 är klart bättre i motsjö. 410 bygger på samma skrov som 434 fast är bara mindre. Alltså samma dåliga egenskaper. Mitt tips är en Crescent som har ritats av Pelle Pettersson. Typ Crescent 415, 425, och 430. Äger en 415 och en 416 med en lite ruff på. Är viktigast att kolla skrovet inuti. Var dåligt med luftningshål i dom äldre modellerna. Gäller även alla äldre båtar. Är akterspegeln, durken eller tofterna svampiga. Glöm den båten direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså båten inuti. Lite svårt att titta inne i dubbelbottningen he he.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej har en 434 med 40 hk på men grabbarna har rätt slår ruggigt i sjön.

men är det blankt o fint då är det roligt men oss imellan rekommenderar jag inte båten.har haft 15 hk o 25 hk innan 40ian o rekommenderar i alla fall 25 som bästa motor på den .15 är bra om du är ensam eller två på tre planar den inte. men med 25an gick den 28 knop med två i båten o planade lätt med fyra.40 då går det fort för fort för en 434 så köp något annat så blir du nöjdare. hälz rillez

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Benny

Tackar tackar...

 

Jo Ryds 405 med 15 var kul på bleke. Men motsjö är väl inte direkt melodin.

Har hittat en 425R i närheten. blir nog den och en lämplig motor, 10-15hk.

Inte för tung motor bara.

 

Har en lite större styrpulpet och ska ha denna som komplement.

Så lite stötande får jag överleva.

Intressant att dom kan va så dassiga i skrovet osv,

405:an var nästan ny när jag hade den. Likförbannat var den efter 2 veckor i sjön full med vatten mellan skroven, och började då bli jobbig att köra,

slog ner lustigt o tungt i sjöarna, var ju lite baktung då med allt vatten.

ska titta lite extra nu på skrovet osv, 

 

Förresten, inte kolla på någon 425R, men det borde va dubbelskrova på en sån va?

 

Mvh Benny

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite off topic kanske ... ... men har du kollat på HR:s (Höga Rodd) öppna båtar ? Dom gör prisvärda båtar som går grymt bra i sjön OCH kvaliteten är dessutom mycket bra! :-tackar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant med en 405 som har dubbelt skrov, med vatten emellan.. Har själv en 405 sen 15 år tillbaka och har alltid trott att det var enkelskrov. 410 och 434 är lika sånär som på storleken men 405 har/hade (vet inte om den finns i prod fortfarande)  fler skillnader mot 434.

Den är perfekt till insjöar och till lugn sjö, men sen är det som med alla små snabba flatbottnade båtar, det slår som f-n..

Själv har jag en styrpulpet på min. började med en 10kw och sen med en 30hk. Båda suz. Otroligt rolig ungdomsbåt, så länge man inte utmanar vatten och vind för mycket... :) 

En 434 med en yam 9.9 har funnitsi familjen i över 20 år och den har alltid varit mycket bra. att motorn är för svag kan jag inte klandra båten för, men för insjön är den perfekt till fisketurer och kortare tripper.

 

Lycka till i valet!

 

/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Benny

jodå, visst har Ryds 405 dubbla skrov...Det går många tunga liter vatten mellan skroven,.Tro mig! Valet bli..eftersom det inte är så noga bara den planar och tål 15hk, Så blir det 405,425 eler 410 434. vilken jag hittar först! Tack för all hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...