chronn 4 Postad 16 Maj Mercury 8hk 4T med elstart, årsmodell okänd. Typ 2010 kanske? Stugbåten som min far äger. Jag har inte ens tittat under kåpan ännu men jag förutsätter att dessa snurror har ett separat startrelä, och att bendixdrevet klättrar på startmotoraxeln tills det når startkransen. Ibland får man trycka ett par tre gånger på startknappen innan startmotorn reagerar, men då den gör det har den inga problem med att starta motorn. Startmotorn är pigg och har inga missljud. Är det startreläet som borde bytas? Till saken hör kanske att startbatteriet är ett ruttet gammalt 60Ah som varit under vatten, djupfryst och helt spänningslöst. Jag väckte det till liv för några år sen med en gammal batteriladdare från 1970-talet och lyckades dessutom få det att koka eftersom jag glömde bort att gamla tiders laddare måste övervakas. 😅 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aders 9 Postad 16 Maj Hände mig också en gång. Då var det batteriet som var dåligt. Testa o köpa ett nytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chronn 4 Postad 16 Maj 2 minuter sedan skrev Aders: Hände mig också en gång. Då var det batteriet som var dåligt. Testa o köpa ett nytt. Tack för svaret, men läste du mitt inlägg? Det klickar ibland ett par gånger och sen startar den som om inget hade hänt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 730 Postad 16 Maj (redigerade) Ja du kan ju börja med att mäta upp batteriet, för det är nog färdigt för återvinningen. Har du provat med ett annat batteri? För var det bara batteriet som var under vatten eller var motorn också under vatten? Även om det "dränkta" och "kokta" batteriet visar 12 V med multimeter, betyder det inte att att det klarar belastning. Ja det finns ett startrelä och startmotorn fungerar som du förutsätter. Ta en bild på motorns typskylt så man kan läsa serienummer. Mercury har inga "årsmodeller" utan allt går efter serienummer och utan serienummer blir det svårt att få fram rätt resevdelar om detta skulle behövas. Det kan stå ett tillverkningsår på typskylten men utan serienummer blir det svårt. Om du lyfter av toppkåpan så lär du kunna lista ut vad som är startrelä eftersom den ena grova kabeln går till startmotorn och den andra till batteri/huvudströmbrytare. På de äldre "Bodensee" 8 hk är det ett runt startrelä, på de nyare är startreläet mer rektangulärt. Mät upp vad du har in resp. ut från startrelät, ska helst skilja 0 V. Använd ett friskt batteri... Är motorn försedd med rorkult elle fjärreglage? Mät även spänningsfall på manövern för startrelät. //Pär Redigerad 16 Maj av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chronn 4 Postad 16 Maj (redigerade) 7 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Ja du kan ju börja med att mäta upp batteriet, för det är nog färdigt för återvinningen. Har du provat med ett annat batteri? För var det bara batteriet som var under vatten eller var motorn också under vatten? Även om det "dränkta" och "kokta" batteriet visar 12 V med multimeter, betyder det inte att att det klarar belastning. Ja det finns ett startrelä och startmotorn fungerar som du förutsätter. Ta en bild på motorns typskylt så man kan läsa serienummer. Mercury har inga "årsmodeller" utan allt går efter serienummer och utan serienummer blir det svårt att få fram rätt resevdelar om detta skulle behövas. Det kan stå ett tillverkningsår på typskylten men utan serienummer blir det svårt. Om du lyfter av toppkåpan så lär du kunna lista ut vad som är startrelä eftersom den ena grova kabeln går till startmotorn och den andra till batteri/huvudströmbrytare. På de äldre "Bodensee" 8 hk är det ett runt startrelä, på de nyare är startreläet mer rektangulärt. //Pär Tack för svaret! Jag är mycket väl medveten om hur bilbatterier funkar, hur man testar dem och så vidare, jag är bilreservdelsförsäljare i tredje generation men marinsidan har jag inte nån vidare erfarenhet av. Jag är också medveten om att batteriet är skrot, men samtidigt så startar den ju fint med bra snurr på starten när den väl startar och inte klickar. Det är fråga om en stugbåt som går nån timme i året och den går ju dessutom att dra gång, så därför har jag inte bytt batteriet ännu. Just nu ångrar jag att jag inte sparade det gamla när jag bytte i bilen i vintras "för säkerhets skull". Vad menas med Bodensee förresten, är det fabriken? Denna är tillverkad i Japan... Tohatsu, eller hur? Den har åtminstone oljepluggen på exakt samma ställe som man kan se på bilderna på Tohatsus 9,9:a på deras hemsida. Redigerad 16 Maj av chronn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 730 Postad 16 Maj Det är ju inte nödvändigt med elstart, det går ju utmärkt att dra igång motorn om man vill. Men vill ni ha elstarten fullt fungerande så börja med att belastningsprova batteriet och se vad det klarar. Är batteriet dåligt kan likriktaren gå sönder och om man har otur även statorn gå sönder. Är batteriet OK, gå vidare i felsökningen och kolla allt från startknapp/tändningslås, startrelä, kablar, kabelskor osv. Mycket tyder på glappkontakt eftersom den funkar ibland och ibland inte men det är bara att felsöka tills man hittar felet och kan utesluta allt annat. Men bara chansa på att det är startrelät som kostar nästan 700 kr utan att kolla resten kan ju vara utkastade pengar om felet är så enkelt som glapp. 35 minuter sedan skrev chronn: Vad menas med Bodensee förresten, är det fabriken? Bodensee kallas de motorer som klarar de hårda avgaskraven för Bodensjön och i detta fallet är det en avgasrenad och strypt 9.9 hk men det är inte världens enklaste sak att bygga om den till 9.9 hk om det nu är en sådan motor detta gäller. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chronn 4 Postad 16 Maj (redigerade) 8 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Bodensee kallas de motorer som klarar de hårda avgaskraven för Bodensjön och i detta fallet är det en avgasrenad och strypt 9.9 hk men det är inte världens enklaste sak att bygga om den till 9.9 hk om det nu är en sådan motor detta gäller. //Pär Ok, då vet jag. Inte för det hör till diskussionen, men jag skulle gärna ha 9,9 på denna. Det är en Terhi 400, godkänd för 10hk och med 8hk trött fyrtaktare orkar den inte upp i plan med mig i. Jag tror att en gammal hederlig Yamaha Vmax Jr 9,9 tvåtaktare skulle vara fin på den här båten. Avstrypt förstås. 😁 Redigerad 16 Maj av chronn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 372 Postad 16 Maj 1 timme sedan skrev chronn: Jag är mycket väl medveten om hur bilbatterier funkar, hur man testar dem och så vidare, jag är bilreservdelsförsäljare i tredje generation Visst det låter väldigt förtroendeingivande. Tänk bort bil. Tänk båt. Såvida båtbatteriet är 12 V. Tydligen har du den testutrustning och erfarenhet som krävs. Vad är då ditt nästa steg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chronn 4 Postad 16 Maj 1 timme sedan skrev Hybro: Vad är då ditt nästa steg? Att lyckas komma ihåg att låna med en batteritestare från jobbet nästa gång jag åker ut till stugan, antar jag. Jag är alltså helt på det klara med att batteriet säkert är värdelöst till nåt annat än som startbatteri till en liten åttahästare. Men skulle batteriet vara för dåligt för att orka starta skulle det väl inte starta utan minsta tvekan efter några klick. Därför jag misstänker solenoiden/startreläet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 538 Postad 16 Maj 1 timme sedan skrev chronn: Men skulle batteriet vara för dåligt för att orka starta skulle det väl inte starta utan minsta tvekan efter några klick. Därför jag misstänker solenoiden/startreläet. Visst kan det vara solenoiden eller relät. En batterimätning ger å andra sidan en indikering på var man ska börja leta, det är lite onödigt att börja med att riva startmotorn om det är batteriet som krånglar. Å andra sidan, jag hade för många år sedan en (T-)ford som alltsom oftast vägrade starta, men lyfte man på motorhuven och bankade på solenoiden så startade den varje gång. Du kan ju testa om lite knackande/bankande på solenoiden (och kanske startrelät?) förbättrar funktionen. Lite våld löser förvånansvärt många tekniska problem... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 82 Postad 16 Maj nästa som kollar motoroljenivån lånar Lite olja för att smörja axeln vid drevet (startens) upprepa årligen B illgt . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 730 Postad 17 Maj Om motorn har rorkult så kan (ska) det sitta en neutrallägesbrytare vid växellänkaget på insidan i underkåpan. Denna förhindrar att motorn kan startas med växel ilagd och bryter manöverströmmen till startrelät. Sitter alltså mellan startknapp och startrelä i felsökningskedjan och är denna lös eller feljusterad så kan det glappa här. Ta en bild på typskylten när du är i stugan nästa gång så kan jag länka till rätt reservdelskatalog och ett kopplingsschema vilket underlättar felsökning om det nu är något fel på motorns elkomponenter. Glöm nu inte ta med batteritestare och multimeter, sätt post it lappar överallt att du ska komma ihåg detta😉 Har motorn också badat eller var det bara batteriet? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser