Gå till innehåll
tisdag 09 juni 2026

Rekommendera Poster

Jag överväger att köpa en Karlskronavigg, men vad jag har förstått så står masten på en tapp, som går in i själva masten. Detta betyder att masten kan inte lätt fällas framåt eller bakåt. Den måste lyftas lodrätt ner på tappen.

Om man har en lyftkran så är detta lätt, men hur gör man fall man inte har möjlighet till en lyftkran? Finns det något enkelt knep för att resa masten och ta ner masten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan tillägga att jag egentligen skulle helst köpa en Magnifik Midget, och en Karlskronavigg är lite liknande. Tyvärr kan detta med masten bli en deal break då det gäller Viggen.

Så om någon känner en bra utrustad Magnifik Midget med fina segel, så är jag också intresserad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Masten på Viggen är inte tyngre än att två män kan lyfta av den  tillsammans. Vet av erfarenhet.

Ang Magnifiken, om jag minns rätt så verkar den rymligare men Viggen seglar bättre.uppför sig bättre i min mening.  Fast klart, jag föredrar långkölat å tung båt, inte opartisk.🙂

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Ruskpricken:

Masten på Viggen är inte tyngre än att två män kan lyfta av den  tillsammans. Vet av erfarenhet.

Ang Magnifiken, om jag minns rätt så verkar den rymligare men Viggen seglar bättre.uppför sig bättre i min mening.  Fast klart, jag föredrar långkölat å tung båt, inte opartisk.🙂

Båda har ju närmast identiska kölar och ganska samma vikt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Dava:

Inte min men jag har en likadan. En god utmanare till både Viggen och Magnifik Midget

Litet djupgående och masten kan fällas och resas direkt av två man!

https://www.blocket.se/mobility/item/21784146

För mig är det viktigt att båten är grundgående. Det är en fin egenskap hos Shark 24. Jag har faktiskt sett på den där annonen tidigare... men jag får bara säga artigt och vänligt att man får bättre utrustad båt till samma pris ifall man köper en Magnifik Midget eller en Karlskrona Vigg. Jag kunde tänka mig en Shark 24, men kanske inte riktigt till det där priset om det inte finns något extra.

Den Vigg jag har sett på kostar 13 000 kronor och med storen från 2024 och den är fullt utrustad, har solpanel, batteri m.m, och motorn är från 2019. Dessutom har både Midget och Viggen ungefär dubbelt så mycket barlast.

Redigerad av engblom

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
53 minuter sedan skrev engblom:

... Jag kunde tänka mig en Shark 24, men kanske inte riktigt till det där priset om det inte finns något extra.

Den Vigg jag har sett på kostar 13 000 kronor och med storen från 2024 och den är fullt utrustad, har solpanel, batteri m.m, och motorn är från 2019. Dessutom har både Midget och Viggen ungefär dubbelt så mycket barlast.

Svårt att sänka priset lägre... 

Vad är det du är ute efter? På vilket sätt är det fördel med stor barlast?

Nya segel är ju förstås dyrt och värt att leta efter.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
40 minuter sedan skrev Dava:

Svårt att sänka priset lägre... 

Vad är det du är ute efter? På vilket sätt är det fördel med stor barlast?

Nya segel är ju förstås dyrt och värt att leta efter.. 

Det jag letar efter är en billig, säker och grundgående båt i den storleken att jag kan själv sätta i och ta upp den med en traktor trailer. Jag vill dessutom kunna resa masten själv. Den ska också segla någorlunda bra (hyfsad design och OK segel) och vara någorlunda lätt att segla helt ensam.

Jag har tidigare haft en Magnifk Midget, så jag vet att den passar alla mina krav. Den Karlskrona Vigg som jag överväger skulle också uppfylla alla krav om masten kunde lätt resas och tas ner utan kranbil.

Jag vill ha så mycket barlast att jag kan vara säker på att båten alltid rätar upp sig. Jag vill ha en båt som jag kan vara säker på att klarar en "knockdown". Just när det gäller Shark 24 så verkar kommentarerna på nätet vara att det inte är något man kan ta för givet, även om det oftast sker så.

Redigerad av engblom

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj. De kommentarerna har jag aldrig läst. Det jag sett av Magnifik Midget är att den verkar extremt vek och ofta seglar med stor krängning..

Både viggen och magnifiken verkar ha högre mast.. 

En annan liten båt i samma klass är ju IW23

https://www.blocket.se/mobility/item/23101532?ci=1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, Magnifiken är tyvärr helt otroligt begynnelsevek. Dess skrov är mer som en flaska då modernare segelbåtar är mer som mjölkförpackningar. Det finns ingen styvhet i Magnifikens skrovform. Precis som en flaska vill rulla runt så vill Magnifiken också göra det. All styvhet kommer från barlasten, och den märks inte förrän båten kränger en del och barlasten blir som motvikt. Därför blir den slutstyv. Den kommer alltid att räta upp sig, just för den har så mycket barlast, och precis som ett runt skrov gör att den lättare kränger, så rätar den också lättare upp sig.

Kunde jag välja så skulle jag naturligtvis välja en säker segelbåt med ett modernare skrov, som skulle segla med mindre krängning. Men då är priserna också högre.

Helst ska min framtida segelbåt vara under 1m djupgående. Karlskronaviggen är 1,06m så den är redan lite för djupgående för den plats jag använder för att ta upp båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sant. Skulle då säga att Sharken är mer av mjölkkartongen. Vi seglar alltid relativt upprätt vilket jag tycker är skönt. Vår tidigare båt (Soling) var av andra typen och krängde gärna ner och tog in vatten över relingen i minsta by.. 70% av deplacementet i kölen skulle dock resa den om den inte sjönk 😅

Varför inte två kölar? 70 cm djupgående.. https://www.blocket.se/mobility/item/22604999?ci=1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...