Holsson 0 Postad 24 Mars Hej Vi har en Winga 87 och i de båtarna finns både rattstyrning och en rorkult. För att frikoppla rattstyrningen vid segling sitter en tapp (plunge) på hjärtstocken som frigör roderkvadranten och man styr enbart med rorkulten. Denna koppling styrs med en vajer och ett reglage vid styrplatsen. Vajer har dessvärre gått av och jag letar efter en ersättning. Det verkade enkelt eftersom det finns ett nummer på den gamla vajern som är en volvo penta märkningen 1140184 04,25m 0345 Nu har jag varit o kontakt med alla tänkbara leverantörer men det de får fram är helt andra vajrar än min, den är egentligen väldigt enkel med en gängad stånf i var ände tror det är m5 eller möjligen m4 gängor Är det någon som har ett tips på vart man kan leta vidare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 597 Postad 24 Mars En riggverkstad borde kunna hjälpa dig att tillverka en vajer av rätt längd med gängade terminaler med rätt gänga. Du måste ju själv reda ut hur lång den ska vara, diameter på vajern och vilken gänga du behöver i ändarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Holsson 0 Postad 24 Mars Det var en tanke Tack för tipset , ska bara hitta en riggverkstad då Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 734 Postad 24 Mars Det reservdelsnummer du angett "1140184" är en vanlig reglagekabel Typ 33C. Ta med din reglagekabel till närmsta båttillbehörsbutik så hjälper dom dig. Längden skall vara 4,25 m //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Holsson 0 Postad 24 Mars Tack Pär men så har alla sagt men det visar sig att det inte stämmer När den väl kommer hem så är det alldeles för långa anslutningar Verkar vara något vaj med numret eller så är det ett gammalt nummer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 734 Postad 24 Mars Kollade numret i Vovlo Pentas online reservdelskatalog och numret verkar vara aktivt. https://www.volvopenta.com/shop/0/part-sections/54154323?hintPhrase=1140184&hintType=PartNumber Ingen bild men de som fanns på bild var 33C kablar. Kan du ta bilder på ändarna på din reglagekabel. Eller är det någon som byggt om fästen, anslutningar på din reglagekabel men det ser man ju om det finns bilder. Har du varit hos Volvo Penta? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 139 Postad 24 Mars 12 hours ago, Holsson said: Nu har jag varit o kontakt med alla tänkbara leverantörer men det de får fram är helt andra vajrar än min, den är egentligen väldigt enkel med en gängad stånf i var ände tror det är m5 eller möjligen m4 gängor Den vanliga typen av reglagekablar som nämns ovan i tråden har en gängad stång i var ända som ser ut att vara M5, men är i själva verket 10-32 UNF (något mindre än M5). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Holsson 0 Postad 25 Mars Jag ska fixa bild på ändarna Det är nog som du skriver Pär att man gjort en speciallösning Jag har ingen VP verkstad i närheten men har några olika företag som säljer båtar och tillbehör Det enda de får fram är den vajer du hittar på numret Får nog bli en customlösning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Holsson 0 Postad 25 Mars 7 timmar sedan skrev speljakt: Den vanliga typen av reglagekablar som nämns ovan i tråden har en gängad stång i var ända som ser ut att vara M5, men är i själva verket 10-32 UNF (något mindre än M5). Det är säkert UNF , jag bara kollade snabbt och gissade M5 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 734 Postad 25 Mars 14 timmar sedan skrev Holsson: Jag ska fixa bild på ändarna Det är nog som du skriver Pär att man gjort en speciallösning Jag har ingen VP verkstad i närheten men har några olika företag som säljer båtar och tillbehör Det enda de får fram är den vajer du hittar på numret Får nog bli en customlösning Det finns ett antal olika "adaptrar" och andra speciallösningar för att 33C kablarna skall passa till olika motorer, drev, backslag mm. 33C är en universal reglagekabel (ursprungligen Teleflex Morse) som passar direkt på vissa fabrikat som Volvo Penta och Japanska motorer medan Mercury och OMC har egna reglagekablar med specifika fästen. Väntar med spänning på en bild... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Holsson 0 Postad 27 Mars Nu har jag fotat ändarna . Den ena är änden vis Plungen , den är special fäste men vajern ser likadan ut som i den änden som gått av Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 233 Postad 27 Mars 57 minuter sedan skrev Holsson: Nu har jag fotat ändarna . Den ena är änden vis Plungen , den är special fäste men vajern ser likadan ut som i den änden som gått av Undrar sa flundran om skäddan inte är en fisk.. På 1980-talet fanns det en snipa i ”familjerederiet” där man stoppade motorn med en likadan(?) kabel, jag tycker att jag känner igen den. Det är ju en pianotråd inuti höljet, men nipplar i ändarna som är antingen pressade eller hårdlödda… Om nu det kan hjälpa dig att finna en ny kabel utanför boxen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 734 Postad 27 Mars (redigerade) Jodå, det är en 33C kabel i Volvo Pentas bruna kulör som de haft sen 1980-talet men den är med största sannolikhet modifierad för att passa på din båt. Påminner lite om de kablar som användes förr i världen och fortfarande till manövrering av hydraulventiler, t.ex. frontlastare, vinschar på fiskebåtar men tror att detta är ett specialbygge. Så det kan ju vara att någon fiffig båtmekaniker på Winga Marin gjort denna lösning eller är det någon fiffig båtmekaniker på ett reparationsvarv som gjort denna efterkonstruktion då det inte gick att få tag på original reservdel från Winga Marin. De använde ju Volvo Pentas reglagekablar till manövrering av motor och S-drev. Se bifogad länk, under Resurser i Fakta-rutan finns broschyr och instruktionsbok. Sidan 23–24 i instruktionsboken men inget om vad de använt för reglagekabel. http://www.winga-motorseglare.se/wingamodeller/winga_87/ Jag har haft Teleflex Morse (numera Dometic) original katalog men tyvärr har den försvunnit/kastats och där fanns en hel uppsjö av olika manöver- och reglagekablar att välja mellan. Har försökt googla fram men inte hittat något ännu, det kan ta tid att göra såna efterforskningar och det är ju inte säkert att det finns något som passar direkt. Så du får försöka göra någon specialare, du har ju den som satt där att gå efter. Men själva reglagekabeln är en helt vanlig 33C med längden 4,25 m. Den gängade mässingshylsan hör ju inte till själva vajern, så den ska ju återanvändas vid modifiering av en ny reglagekabel. //Pär Redigerad 27 Mars av Mercury_44XS 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 547 Postad 27 Mars 2026-03-24 vid 13:38 skrev Mercury_44XS: Kollade numret i Vovlo Pentas online reservdelskatalog och numret verkar vara aktivt. https://www.volvopenta.com/shop/0/part-sections/54154323?hintPhrase=1140184&hintType=PartNumber Ingen bild men de som fanns på bild var 33C kablar. Kan du ta bilder på ändarna på din reglagekabel. Eller är det någon som byggt om fästen, anslutningar på din reglagekabel men det ser man ju om det finns bilder. Har du varit hos Volvo Penta? //Pär Den var väldig lik den här reglagekabeln som jag köpte till mitt växelreglage i höstas. Troligen billigare än VP-orginal.https://drevdelar.se/reglagevajer-mach-zero-4-27m-14fot-gas-eller-vaxel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Holsson 0 Postad 30 Mars Har just nu löst det med en vajertärning och lite justering av fästen , men risken är ju uppenbar att det går av igen Får nog hitta en lösning som är hållbar på sikt Tack för inspel Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser