Gå till innehåll
tisdag 09 juni 2026
Projekt70tal

Identifiera båtmodell

Rekommendera Poster

Hej! 

Jag förvärvade häromveckan detta projekt. Den såldes som en Ockelbo T16u från 1970, och jag inser först nu att den skiljer sig från en Ockelbo i mycket. Finns det någon som kan identifiera vilket märke/modell det kan vara? 
relingen är något välvd nedåt mot aktern och relingslisten går runt som två stycken ”pontoner”. 
Jag har letat som en galning. 

Tacksam för hjälp, och säg till om fler bilder önskas!

IMG_6673.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Var vid första anblick inne på en Glastron från tidigt 1970-tal men ändrade mig ganska snabbt då jag inte kände igen den när jag förstorade upp bilden. Den jag tänkte på var V156 men det var ju en BR.

Känner igen modellen men kan inte placera den.

Lägg gärna upp fler bilder samt info om längd, bredd mm.

Helst så man kan se från olika håll, inredning, botten, akter samt fågelperspektiv.

Stolarna verkar ha RYDS-logga i ryggen men de är ju inte original.

Ingen typskylt någonstans?

Ser ett spår av ett gammalt båtregistreringsnummer på BB bog, BLK09?

Ockelbo T16U är det ju inte, så mycket är säkert och frågan är om båten ens är tillverkad i Sverige.

Skäddan på motorn är inte original, utbytt eller påsvetsad.

Vad är det för propeller? Michigan Ballistic? Finns det några siffror synliga på propellern?

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det finns ett gammalt registreringsnummer så kan man begära ut uppgifter från riksarkivet (tror jag). Då får man veta vad den dåvarande ägaren trodde sig veta om båten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Supertack för svar!! 

Stolarna är eftermarknads, och likaså propellern. Tidigare ägaren som bytt från originalpropeller till Ballistic. 
Hittar tyvärr inga typskyltar eller stansningar. 
ca 2 meter bred och ca 5 meter lång uppskattningsvis.
Jag bifogar 3 bilder till!

IMG_6672-compressed.jpeg

IMG_6600-compressed.jpeg

IMG_6986-compressed.jpeg

Redigerad av Projekt70tal

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det känns som främst knapen på fördäck är bra ledtråd. Ser ut som en specialdesign så som tillverkare förr hade. Ser bekant ut men ringer ingen klocka tyrvärr.

Även V formade märket på mitten på "instrumentbrädan" ser ut att kanske kunna vara en logotyp, men inte heller där något jag känner igen.

Så ddt blev mer tips till andra om detaljer som kanske kan leda till tillverkare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ganska speciell form på akterspegeln ser det ut som !!??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan skrev Boanjohan:

Även V formade märket på mitten på "instrumentbrädan" ser ut att kanske kunna vara en logotyp, men inte heller där något jag känner igen.

Ja jag har också tittat på detta V-formade märke och tänkte samma sak men ingen 25-öring som trillar ner.

@Projekt70talfår fortsätta leta efter ledtrådar i detaljer och ta bilder om du hittar något som kan ge ledtrådar.

Fotplattorna på skarndäck midskepps ser ut att vara original, finns det någon form av logga i dessa?

Är det en trycklogg som sitter vid sidan om ratten på SB sida, finns det någon ledtråd där?

Stolarna är defininitivt från en RYDS under OMC eran och dessa satt i flera modeller bl.a. FC modellerna.

Propellern ser ut att ha stor diameter och det är inte mycket frigång mellan blad och antiventilationsplattan men det kan ju vara en synvilla.  Har propellern för stor diameter påverkar detta prestandan negativt.

Kolla om du kan hitta några siffror på den, kan vara nödvändigt att demontera den från växelhuset då det kan finnas info i innernavet.

Brukar stå t.ex. 13 x 19 eller 19P, första siffrorna är diameter och de andra är stigning.

Återkom om du hittar något intressant som kan ge ledtrådar till båtens fabrikat eller om du har några frågor.

Mvh

Pär

PS. Kolla botten efter "fullagningar" med bilspackel eller liknande, är tyvärr ganska vanligt på äldre båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

AI bildsökte på knapen och upptäckte att det verkar vara en standardmodell, finns massvis tillverkare/säljare som nya. Ddt var alltså inget unikt med den detaljen.

De enda resultaten som inkludersde båtmodell ledde till Bertram och Master Craft, ingen av dem ger någon träff.

972334781_Screenshot_20260321_112915_SamsungInternet.thumb.jpg.b73abce5c82d9073dc976688c5af8a8c.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Boanjohan:

De enda resultaten som inkludersde båtmodell ledde till Bertram och Master Craft, ingen av dem ger någon träff.

Bertram har ju ett "V" i sin logga men kanske långsökt, vinkeln stämmer inte riktigt.

822302584_Skrmavbild2026-03-21kl_13_09_35.png.9dc8d6e21f2c8e81d78a5138ee979e8d.png

Vi fortsätter forska, har ju ändå inget annat att göra😆

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte för att det är rätt båtmodell eller märke men ganska lik akter ut🤭

https://www.cgoamn.com/16.html

Någon annan tillverkare har sneglat lite på denna design.

Hittade en samling av gamla Glastron broschyrer online, tänk om fler kunde lägga upp sånt på andra märken. För oss nostaliginördar är detta rena rama himmelriket😁

Fanns rätt mycket på ISSUU men helt plötsligt var nästan allt borta.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Återigen, tack för engagemanget! Visst är det skumt?! 

Jag har kikat runt som en galning jag med. 

Tryckmätarn är av märket Truspeed C. Kom tyvärr inte längre än så. 

jag skickar en bild på knapen, då det som ni säger verkar vara en speciell design.

IMG_6991.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Projekt70tal:

Tryckmätarn är av märket Truspeed C.

Ja den är Amerikansk och tillverkad i  Michigan har jag för mig, är det MPH eller knop?

Blir inte riktigt klok på framrutan som är mer 1970-tal (ev. sent 1960-tal) men resten av båten är tidstypisk för 1960-talet.

På 1960-talet hade de flesta runabouts/sportbåtar en hel och välvd framruta ofta tillverkad i akrylglas (Plexiglas) och skulle efterlikna framrutorna på den tidens bilar. Kanske kan vara så att framrutan är utbytt från en med all säkerhet gulnad, matt och sprucken akrylglasruta till det som sitter där nu med aluminiumprofiler.

Kan du se tecken på att båten är lackerad?

Fortsätter fundera och ska se om jag kommer på något.

Facebook har du kanske kollat om det finns några grupper där, jag har inte FB så jag vet knappt vad det är😳

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Projekt70tal:

Återigen, tack för engagemanget! Visst är det skumt?! 

Jag har kikat runt som en galning jag med. 

Tryckmätarn är av märket Truspeed C. Kom tyvärr inte längre än så. 

jag skickar en bild på knapen, då det som ni säger verkar vara en speciell design.

IMG_6991.jpeg

Den skiljer sig mot alla de som jag lyckats bildgoogla. Med tanke på hur den ser ut så är det troligare att den är märkesspecifik och båten är amerikansk, verkar bara vara där det är poppis med dessa kombinerade knap/lyftöglor.

Ser ut som typ en hackspett, skäggdopping eller liknande fågel. Kan det finnas någon båttillverkare med sådant typ av namn?

Jag gissar även som @Mercury_44XS skriver att rutan är bytt. Detta eftersom den går akter om fotsteget och på insidan om förhöjningen som utgör fotsteget. Det gör att det samlas vatten och skräp i det vecket och vattnet kan bara rinna in i båten. Känns inte som  man medvetet tillverkar det så.

726241221_Screenshot_20260322_103317_SamsungInternet2.jpg.6900195add3f5aaa4f1c08307298c42b.jpg

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om inte vi här på MG lyckas lösa mysteriet med din båt så kan du hålla utkik efter evenemang som "Fri Fart Sverige" som brukar arrangeras minst en gång per säsong eller "Nostaligia Festival" men den skulle visst ta en paus 2026. Här en länk till deras hemsida iaf:

http://www.nostalgiafestival.se

Kolla även med Anders Værneus, Sjöexpress AB (har hemsida) eller Inge Andersson, Snickeri & Marin Näsum (har nog FB) om de har något tips som kan hjälpa dig. Kolla även "Swedish Classic Boats", där finns ett forum men det brukar vara lite dött där inne periodvis vilket är synd.

Såg förresten nu på bilden med knapen att det lyser lite "mörkrött" genom det vita, är det så eller är det en synvilla?

Ser nästan ut som att överdelen kan vara lackad vit🤔

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan absolut vara eftermarknadsrutor. Dock är plasten höjd där rutan sitter så att det känns som en omfattande renovering. 
de ser ut att ha fogat mellan rutan och stegplattan vilket styrker ingrepp. 

Det med färgen stämmer. Det finns inslag av mörkrött men även ljusgult/beige på sina ställen. 
verkar vara målad några gånger…

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Mercury_44XS @Boanjohan

jag har hittat en annons ute med en i stort sett likadan båt. Samma form på skrov och samma stegklossar på sidorna. Samma detaljer även i övrigt. Det enda som skiljer verkar vara sidorutorna. 
Skickar med annonsen. Tyvärr inget märke eller modell där heller..

https://auktion.se/objekt/1486077/bat-styrpulpet-med-evinrude-motor-30hp-renoveringsobjekt-skador-delar-kan-saknas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det var intressant🤔

Här ser man den röda original kulören och det är någon som först lackat med "Baby Blue" men sedan lackat med vitt.

Synd att att man inte kan förstora bilderna.

Fortsätter forska...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väldigt intressant. Så rutan verkar då kanske vara orginal. Ser att denna inte har den där speciella knapen mitt på fördäck men istället två andra knapar som också ser lite speciella ut. Undrar vad som är orginal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite långsökt men kan det vara samma båt? 

Verkar vara såld i april 2025.

Lite svårt att se detaljer på bilderna på auktion.se och den speciella knapen saknas ju🤔

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Mercury_44XS 

inte samma båt, instrumentpanelen är annorlunda på båtarna, och en del detaljer skiljer. Men definitivt samma märke och ev. Modell. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte hur pass viktigt det är men letar fortfarande i mån av tid och det tar tid att rota i sina gamla arkiv och gamla tidningar.

Har inte hittat båten ännu men snöat in på ett spår som drar lite åt Marieholms Bruk, Hillerstorp men det är kanske fel spår🤔

Jag har sett vissa Marieholms båtar med just den rutramen i aluminiumprofil och kan se vissa likheter på botten med t.ex. Cit-Cat och Canberra. Har sett bilder på någon enstaka Cit-Cat med denna framruta men har egentligen en "panoramaruta" i "Plexiglas".

Det kan ju vara så att Marieholm har gjort en serie båtar med mycket lågt antal eller provserie av en båtmodell som sedan officiellt aldrig kom ut på marknaden.

Har du möjlighet att ta bättre bilder på båtens botten?

Kan du se om det varit linstyrning på båten från början?

Då skall det finnas fästen för linhjulen på skrovets insida i höjd med genomgångarna till motorbrunnen.

Något som förbryllar mig är de breda motorbrunnen, så byggdes inte många Svenska båtar men det fanns vissa där de körde dubbelmontage med t.ex. Archimedes Penta E-30 (tidigt 1960-tal).

Fortsätter grunna på detta...

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...