Gå till innehåll
tisdag 09 december 2025
Karljohansson

tvätt sprayhood

Rekommendera Poster

Tog hem srayhooden från båten, ser lite sunkigt ut efter en säsong utomhus, lite mögel. Hur tvättar man det på lämplig sätt? förslag på produkter? tvättar man duk och rutor på olika sätt? Vad för typ av impregnering är att föredra? 

I början av säsongen såg den ut att vara i riktigt bra skick, tror den är några få år gammal och mestadels stått inomhus förutom sommarmånaderna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kapellmakaren som sydde vår sprayhood rekommenderade oss att lägga sprayhooden i ljummet vatten (max 40°C) i badkaret ett dygn i början av augusti för att bli av med all "mögelmat" inför rötmånaden. Det har funkat. Inget mögel på 14 år.

Nu hjälper ju inte det dig just nu kanske, men jag skulle nog ändå börja så och borsta på mögelfläckarna med en mjuk borste. Alla kemikalier och hårdhänt behandling är dåligt för kapellväven och/eller för tråden kapellet är sytt med.

Om det inte hjälper skulle jag testa med såpa och mjuk borste på det blötlagda kapelet. Om inte det hjälper måste man kanske använda mera förstörande råd som kan få bort mögelfläckarna (och skada kapellet).

Man kan kanske leva med några fläckar om alternativet är att förkorta livslängden, fast nu vet ju inte jag alls hur illa ditt kapell ser ut.

En modern kapellväv i akryl behöver inte impregneras så länge man inte aktivt förstör skyddet med starka kemikalier, tvätt i tvättmaskin, hårdhänt borstning eller genom att använda högtryckstvätt.

Rutorna tvättas bäst med diskmedel/såpa eller fotogen och mjuk trasa eller svamp.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

vi har använt Abnet  när fläckarna varit för stora, fungerat fint, sliter nog lite mer på kapellet men inget vi märkt av, vårat är nu 12 år brukar få lite mögelfläckar i slutet av säsongen 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här gör jag. 
På sensommaren tar jag några gånger en ren, fuktad trasa och torkar av insidan på kapellet. 
På hösten när båten är uppe så  blötlägger jag kapellet ca en timme i badkar med ljummet vatten. 
Tömmer badkaret. 
Tar lite flytande tvål eller diskmedel och borstar försiktigt med en mjuk borste avsedd för biltvätt (Biltema tror jag). 
Sköljer noga flera flera gånger. 
Sen hänger jag kapellet på tork ett par dagar innan jag impregnerar det med Biltemas kapell-impregnering. 
Hänger kapellet på tork i ett par dar innan jag rullar upp de delar som har rutor på en rulle med ca 8-10 cm i diameter med lakansväv emellan kapell-lagren. På så vis klibbar inte rutorna i varandra. 

En gång när jag hade mycket mögel behandlade jag kapellet med Ship-Shape. Det tog bort allt mögel men skadade såväl tyget som sömmarna så det undviker jag numer och accepterar om det är lite bleka fläckar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tvätta en sprayhood mitt i vintern är inte speciellt roligt om man inte har ett stort badkar och ett stort rum där den kan hängas upp på tork.

Tror inte det är speciellt dyrt att lämna in på tvätt och impregnering, googla:

Kapelltvätt Göteborg (eller valfritt område) och kolla priserna.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Tror inte det är speciellt dyrt att lämna in på tvätt och impregnering,

Det verkar kosta 2000:- till 3000:- kronor i Stockholm at tvätta en sprayhood, lite beroende på om mögelsanering ingår eller inte.

Det är inte pengarna som är problemet som jag ser det, det är att man inte riktigt vet hur skadat kapellet blir av behandlingen. Även om sprayhooden ser fint ut när man får tillbaks den kan livslängden ha förkortats med flera år.

Många kapellmakare är tydliga med att man ska tvätta försiktigt för hand utan kemikalier. Jag har svårt att se att man får någon lönsamhet i verksamheten om man ska handtvätta en sprayhood utan kemikalier för 2 000:- kronor.

13 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Tvätta en sprayhood mitt i vintern är inte speciellt roligt om man inte har ett stort badkar och ett stort rum där den kan hängas upp på tork.

Det är aldrig särskilt roligt att tvätta en sprayhood. 😉

Badkar är nödvändigt för lång blötläggning i 24 timmar som jag ser det.

Om man inte har ett badkar kan man använda barnens eller barnbarnens uppblåsbara eller utfällbara badbassäng och då är ju den varmare årstiden helt klart att föredra.

Vi brukar bara hänga sprayhooden över duschväggen, den torkar förvånansvärt snabbt. Modern kapellväv suger väldigt lite vatten så vår sprayhood torkar på mindre än 12 timmar i augusti. På vintern går det säkert ännu snabbare eftersom den kalla luften innehåller mindre fukt.

Det jag vill säga med de långa svaret är att det inte är svårt att tvätta en sprayhood och så länge man kan tvätta själv är det snällaat mot sprayhooden att tvätra själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tvättade en sprayhood med mycket mögel på med först vanligt tvättmedel och borste - det gjorde rent sprayhooden men tog inte bort möglet. Då gjorde om proceduren med Vanish - typ en hel burk och borstade ganska hårt med en rotborste. Det funkade. Sömmarna höll och tyget såg fint ut. Kanske att livslängden kortats men man kan också säga att livslängden förlängdes eftersom jag annars hade behövt byta sprayhood.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill tillägga att jag på rutorna använde varken tvättmedel eller Vanish utan bara vatten på dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
On 12/6/2025 at 1:34 PM, Mackey said:

Kapellmakaren som sydde vår sprayhood rekommenderade oss att lägga sprayhooden i ljummet vatten (max 40°C) i badkaret ett dygn i början av augusti för att bli av med all "mögelmat" inför rötmånaden. Det har funkat. Inget mögel på 14 år.

Nu hjälper ju inte det dig just nu kanske, men jag skulle nog ändå börja så och borsta på mögelfläckarna med en mjuk borste. Alla kemikalier och hårdhänt behandling är dåligt för kapellväven och/eller för tråden kapellet är sytt med.

Om det inte hjälper skulle jag testa med såpa och mjuk borste på det blötlagda kapelet. Om inte det hjälper måste man kanske använda mera förstörande råd som kan få bort mögelfläckarna (och skada kapellet).

Man kan kanske leva med några fläckar om alternativet är att förkorta livslängden, fast nu vet ju inte jag alls hur illa ditt kapell ser ut.

En modern kapellväv i akryl behöver inte impregneras så länge man inte aktivt förstör skyddet med starka kemikalier, tvätt i tvättmaskin, hårdhänt borstning eller genom att använda högtryckstvätt.

Rutorna tvättas bäst med diskmedel/såpa eller fotogen och mjuk trasa eller svamp.

brukar du värma vattnet hela dygnet? eller antar du kör 40 grader och sen svalnar det och blir rumstempererat efter en tid? verkar som jag har akryl/dralon till 100% som material

Redigerad av Karljohansson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

här är en bild på ungefär hur smutsigt det är 
287542262_IMG_7EC9171F-DA9B-4466-9D15-217D591CA39FLarge.thumb.jpeg.3ab694791240b9f0b484260d30a76d9f.jpeg

Redigerad av Karljohansson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

testar nu med bara ljummet vatten och trasa, så kan jag testa nått annat nästa år, 

när man sen viker? ruller ihop det? förstod att det var nått med fönstren att tänka på, kan man lägga en handduk eller nått emellan så de in klibbar? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Karljohansson:

testar nu med bara ljummet vatten och trasa, så kan jag testa nått annat nästa år, 

när man sen viker? ruller ihop det? förstod att det var nått med fönstren att tänka på, kan man lägga en handduk eller nått emellan så de in klibbar? 

För att inte få veck på tyg eller fönster så rullar jag de delarna på en rulle och lägger lakan emellan för att fönstren inte ska klibba ihop eller bli gråa, som jag skrev. Några delar i mitt kapell är sydda med veck och dessa viker jag försiktigt så att tyget inte kläms mer än nödvändigt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

verkar som bara vatten och svamp gav ganska bra resultat så kommer köra på detta, hitta även nedan från praktiskt båtägande

https://www.praktisktbatagande.se/artiklar/nytt-liv-at-kapellet

de säger lite samma undvika använda starka tvättmedel, impregnera själv är sämre än original impregnering som valsas in djupt i tyget (säkert beroende på vem som tillverkar då)

en ide som slog mig kring att undvika få mögel i sprayhood hade inte det kunnat vara att sätta nån solcellsdriven fläkt under sprayhooden? om det nu är stillastående luft som är största boven 
image.thumb.png.2982a479aff87ebc3b3d39d417c970aa.png
https://www.amazon.se/-/en/SUNYIMA-Solar-Fan-Weatherproof-Greenhouses/dp/B0CC8C7M8P/ref=sr_1_13?crid=4HO6FN4H8NUW&dib=eyJ2IjoiMSJ9.5US4EWoDg0yxFj-FCoPFJpEXXxyt2DsZODeJYT_2RZo1WG25ervvW3zQKdJljEDCiDM5sZ2B8-vZJUyDUNCo1tTlqhkwQbSgRYoqU69Twlv5FhHoN87uVlRDUyL1at8qYhZibTOojSEgusYf8dMx4vQ5w6niNSPQg3H_Dy_fVgDrn2zAc1zoh9DUm6pItl04iVI82cMDSEHrXS6gvfk5Bc1NaqMUpiqY9yOVMLS5AB8ZecxbcJaZEiT3Y7tPWipuaBqU2_k2x5N76y-UBr08qmdVRL9oYBJt4bzEvdAnIgg.TtivS4orGJauXglVqztxGgV2u5pbB26ghwnZKjwoAS8&dib_tag=se&keywords=fan%2Bsolardriven%2Bip&qid=1765270965&sprefix=fan%2Bsolardriven%2Bip%2B%2Caps%2C107&sr=8-13&th=1

vet inte om ovan är bäst för ändamålet men konceptet, vad tror ni om det? Får det ens sprayhood att bara hålla ett år längre så har ju en solcell och en fläkt betalt av sig väldigt många gånger om 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan skrev Karljohansson:

brukar du värma vattnet hela dygnet? eller antar du kör 40 grader och sen svalnar det och blir rumstempererat efter en tid? verkar som jag har akryl/dralon till 100% som material

Nej, jag lägger ner sprayhooden ljummet vatten och så får det ligga.

Sedan duschar jag av den med ljummet vatten när jag hängt upp den.

1 timme sedan skrev Karljohansson:

en ide som slog mig kring att undvika få mögel i sprayhood hade inte det kunnat vara att sätta nån solcellsdriven fläkt under sprayhooden? om det nu är stillastående luft som är största boven 

....

Vi har som jag skrev någonstans inte fått mögel på vår sprayhood på 14 år och det tror jag beror på kapellmakarens råd att tvätta den i början av augusti så att den är ren när rötmånaden börjar.

En fläkt tror jag kan hjälpa, men det är bara vad jag tror. Om all luft är lika fuktig runt båten så blir ju inget direkt bättre för att man fläktar runt fukten. Kostnaden är ju begränsad, så det är ju värt att pröva.

de säger lite samma undvika använda starka tvättmedel, impregnera själv är sämre än original impregnering som valsas in djupt i tyget (säkert beroende på vem som tillverkar då)

Vi har aldrig impregnerat vår sprayhood och den är fortfarande tät efter 14 år med blötläggning i ljummet vatten varje år.

Givetvis beror det på vilken väv man använder. Vi har Markilux 37 (som jag inte tror finns längre) från tyska Schmitz-Werke. Den har en polyuretanbeläggning på insidan. Jag tror att ersättaren heter Swela Maritime 373 Plus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min styrpulpetare, alltså en helt öppen båt med god luftväxling, bildas det mögel under senare delen av sommaren så trots att många rekommenderar ventilation under kapell för att motverka mögel så tror jag inte det är lösningen. Är det ett någorlunda slutet utrymme skulle jag gissa att avfuktande silica-gel, dvs vissa sorters kattsand, i en pyts kan vara bästa lösningen om man inte gör som @Mackey föreslår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...