Gå till innehåll
söndag 07 december 2025
Dava

Topphissad code zero för lätta vindar.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Det ser ut som att det finns budgetutrymme kvar för ett roligt segel och jag bombas av reklam från våra olika segelmakare...

Så jag funderar på om man skulle kunna topphissa en Code som fästes i ett peke en bit framför förstaget...

Eller överhuvudtaget hissa ytterligare ett segel framför förseglet som på en cutter?

Vad tror ni? Jag har ju fiolstag som stabiliserar toppen och har topphissat en spinnaker i lätta vindar ett par gånger, men skulle vilja kunna öka segelytan även vid bred kryss.

Bild med peke av spinnakerstång:

20251206_083122.jpg.44dd582c566563194d7ad345398114e5.jpg

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Code zero är ett rätt begränsat segel på en kölbåt, det används i lätta vindar som INTE är undanvindar. På en planande båt som en flerskrovsbåt eller jollelik båt kan man bygga upp fart och få skenbar vind för om tvärs, men det funkar inte så bra för oss som har ”blyfraktare”.  

Vad har du för segelgarderob i övrigt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ska ju vara en planande och jolleliknande båt.. även om jag inte råkat i plan än..

Övrig segelgarderob är ju de vanliga storsegel, genua, fock, klasspinnaker (20m2) och topphissad smal hög spinnaker (26 m2) från en IW23.

Jag vill ha mer fart och spänning på semesterseglingen.. och det ser ju så trevligt ut med Code 0-seglen i reklamfilmerna :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan skrev Dava:

Det ska ju vara en planande och jolleliknande båt.. även om jag inte råkat i plan än..

Har du sett din båtmodell plana?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Mackey:

Har du sett din båtmodell plana?

Nej.. tänkte att borde funnits något på youtube att länka men nope..

Antagligen för att klassreglerna inte tillåter tillräckligt med segelyta.. 😅

Solingen var relativt lätt att få upp i plan, men upplever att sharken (som har ännu plattare botten) är lite baktung.. kanske ska styra över diskussionen på hur man ska komma upp i plan lättare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Dava:

kanske ska styra över diskussionen på hur man ska komma upp i plan lättare...

Det tråkiga svaret är att du behöver byta båt för att plana. Den där är för tung och har fel skrovform för att plana med. Sorry. 

Code zero är som sagt bra i ett rätt smalt register för den här typen av kölbåtar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minuter sedan skrev Peter_K:
1 timme sedan skrev Dava:

kanske ska styra över diskussionen på hur man ska komma upp i plan lättare...

Det tråkiga svaret är att du behöver byta båt för att plana. Den där är för tung och har fel skrovform för att plana med. Sorry. 

Man ska aldrig säga aldrig!

Fast MAXI 77:an är nog en bättre båt än Shark:en om man vill plana.

image.png.3dc56590c400bb8c594bcea079339646.png

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Mackey:

Man ska aldrig säga aldrig!

Fast MAXI 77:an är nog en bättre båt än Shark:en om man vill plana.

image.png.3dc56590c400bb8c594bcea079339646.png

Jag har planat med en Vega, men som påtalats - det finns inga filmer eller liknande på en planande Shark, och har TS inte lyckats plana med nuvarande segelgarderob lär en Code 0 inte ändra på det. Men tror man annat, köp en Code 0 och prova. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...