Gå till innehåll
onsdag 12 november 2025
Kobben88

Evinrude 70 svårstartad varm som kall

Rekommendera Poster

Har en evinrude 70 från tidigt 90tal som inte längre startar utan att man ger den en "sup" med bensin.  Efter det går den, men har börjat gå väldigt oroligt på tomgång och låga varv (skakar från sida till sida). 

När man stängt av och ska starta igen är det samma sak, startar inte.  Förgasarna är nyligen servade och nya stift, fortfarande samma sak.  Har inte rört nått med tändningsläge sen den funkade som den ska.

 

Nån som har ett tips på annat? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har du ett modellnummer och ett serienummer på den aktuella motorn?

Detta är viktigt för att man skall få fram rätt information om motorn, det räcker inte med tidigt 90-tal.

 

Att den går oroligt på låga varvtal beror sannolikt på avlagringar/skit i förgasarna.

Du skriver att förgasarna är servade men hur och fullständigt isärtagna och rengjorda?

Tydligen fungerar choken dåligt eftersom du får ge den en sup för att den ska starta.

Har du kollat så den går på alla 3?

 

Tändningsinställningar skall du inte röra men kolla om du har 10 mm gnista på alla 3 stiften.

 

Vad kör du på för bensin?

Används VRO smörjningen?

Vilken olja använder du?

Om du inte använde VRO, hur många % olja blandar du in?

 

Mvh

Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att pumpa på blåsan och kolla så att luftventilen är öppen. Som föregående skrev så är det förmodligen dags för en förgasarrengörning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa motorer har primersystem istället för chokespjäll. Det brukar vara en magnetventil med en röd spak för att kunna vid behov kunna öppna ventilen och prima manuellt. Ventilen öppnar en passage/slang så att man "hämtar" bensin från det översta flottörhuset och leder in det i förgasarhalsarna på förgasarna under denna. En förutsättning för att få detta att funka är att blåsan pumpas hård. Supen du skriver om kan du ge genom att trycka in nyckeln några sekunder alternativt öppna och stänga med den röda spaken en kort stund. 

 

Primening görs med fördel innan startförsök, medan chokespjäll måste vara aktiverade under startförsök.

https://www.boats.net/catalog/evinrude/outboard/1992/70hp/e70tlend

 

 

 

 

 

   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev guestsson:

Dessa motorer har primersystem istället för chokespjäll. Det brukar vara en magnetventil med en röd spak för att kunna vid behov kunna öppna ventilen och prima manuellt. Ventilen öppnar en passage/slang så att man "hämtar" bensin från det översta flottörhuset och leder in det i förgasarhalsarna på förgasarna under denna. En förutsättning för att få detta att funka är att blåsan pumpas hård. Supen du skriver om kan du ge genom att trycka in nyckeln några sekunder alternativt öppna och stänga med den röda spaken en kort stund. 

 

Primening görs med fördel innan startförsök, medan chokespjäll måste vara aktiverade under startförsök.

https://www.boats.net/catalog/evinrude/outboard/1992/70hp/e70tlend

Helt rätt, om motorn nu är tidigt 1990-tal så har den elektrisk primer, det är tyvärr ganska vanligt att en säljare plussar på några år när de säljer en motor eller båt med motor.

Kommer inte riktigt ihåg när de kom med denna primer men det var nog senare halvan 1980-talet.

I vissa fall sitter det en luftnippel på primern som skall trycksättas för att man ska få fullt genomlopp och primern skall göra nytta. Det händer att primern fastnar i såväl öppet som stängt läge p.g.a. gammal bensin och undermålig 2-taktsolja.

Sedan skiljer det ganska mycket mellan förgasarna på dessa motorer och under tillverkningsåret 1992 bytte förgasare mitt i produktionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-10-25 vid 18:08 skrev Mercury_44XS:

Hej

 

Har du ett modellnummer och ett serienummer på den aktuella motorn?

Detta är viktigt för att man skall få fram rätt information om motorn, det räcker inte med tidigt 90-tal.

 

Att den går oroligt på låga varvtal beror sannolikt på avlagringar/skit i förgasarna.

Du skriver att förgasarna är servade men hur och fullständigt isärtagna och rengjorda?

Tydligen fungerar choken dåligt eftersom du får ge den en sup för att den ska starta.

Har du kollat så den går på alla 3?

 

Tändningsinställningar skall du inte röra men kolla om du har 10 mm gnista på alla 3 stiften.

 

Vad kör du på för bensin?

Används VRO smörjningen?

Vilken olja använder du?

Om du inte använde VRO, hur många % olja blandar du in?

 

Mvh

Pär

Hej och tack för svar

 

Tyvärr har jag inte modell/serienummer just nu då båten är 15mil från mig just nu. 

 

Men genom lite googlande ser jag att motorn är nog möjligtvis från 1989-90-91 

 

Förgasarna är noga  rengjorda/ helt isärtagna flertal gånger och fick även sist nya packningar.   

 

Gnistan har jag inte kollat om det är "10mm"  vet bara att det är en tydlig gnista på alla 3 stift 

 

Vrosmörjningen är bortkopplad sen länge, kör lite olika oljor (har haft motorn sen 2015 och funkat kanon år efter är)   

Blandar runt 2procent  

 

Det som är med choken är att den känns som den inte riktigt funkar, blir ingen skillnad på starten varken att trycka in nyckeln eller vrida på den lilla röda armen.

Det har alltid funkat förut. 

Har även märkt att när motor väl går och trycker in nyckel så händer det ingenting med motorn/gången. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-10-26 vid 13:30 skrev Mercury_44XS:

Helt rätt, om motorn nu är tidigt 1990-tal så har den elektrisk primer, det är tyvärr ganska vanligt att en säljare plussar på några år när de säljer en motor eller båt med motor.

Kommer inte riktigt ihåg när de kom med denna primer men det var nog senare halvan 1980-talet.

I vissa fall sitter det en luftnippel på primern som skall trycksättas för att man ska få fullt genomlopp och primern skall göra nytta. Det händer att primern fastnar i såväl öppet som stängt läge p.g.a. gammal bensin och undermålig 2-taktsolja.

Sedan skiljer det ganska mycket mellan förgasarna på dessa motorer och under tillverkningsåret 1992 bytte förgasare mitt i produktionen.

Hej tack för svar.

 

Tack! Ska kika på det med primern. 

Känns som det är nått som stökar med choken, då den inte reagerar på nånting

Om man tryckte in nyckeln under färd så märkte man att motorn ville "sänka varvet/dö" eller hur man säga men  nu händer inget. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Kobben88:

Men genom lite googlande ser jag att motorn är nog möjligtvis från 1989-90-91 

Ja då lär du ha den "gamla" typen av förgasare, se nedan:

 

204915118_Skrmavbild2025-10-28kl_18_51_14.png.4703044eec1e4034b46ab15b0b9b272b.png

Vad är förgasarna rengjorda med?

 

Hur har du ställt blandningsskruvarna 15?

 

Har du kvar VRO pumpen och använder den som bränslepump?

 

Är alla gasspjäll stängda när motorn är på tomgång?

 

Vilken typbeteckning är det på tändstiften?

 

Om du trycker in nyckeln, klickar det till i chokeprimersolenoiden då?

 

Kolla om det finns spänning fram när nyckeln är intryckt...

 

Du kan öppna chokeprimersolenoiden försiktigt och kolla så där inte är en massa kladd/skit.

1779206846_Skrmavbild2025-10-28kl_18_58_57.png.e037e7b72863868240d583d9b61c31eb.png

 

Kolla även slangarna så de inte är igensatta...

 

Bilderna här ovan är för Johnson/Evinrude 70 tillverkningsår 1990.

Vill du ha korrekt reservdelskatalog så behöver jag fullständig modellbeteckning och serienummer.

Det kan skilja mellan modeller och vissa serienummerintervall.

1992 byttes det till en annan förgasartyp mitt i tillverkningsåret, denna ersattes ytterligare en gång under 1993.

 

Kör på 98 oktan, innehåller bara max 5% etanol och mindre tillsatser och bionafta jämfört med E10 (95 oktan). 

2% olja varken mer eller mindre, dl-mått är bra att ha...

2-taktsoljan måste vara märkt och godkänd enligt TC W-3, allt annat kan skada motorn allvarligt.

 

Man kan köra på alkylat men då måste man köpa 4T, alltså ren oblandad alkylat och själv tillsätta olja. 2T alkylat är förblandad med 2% syntetisk olja som inte är lämplig i utombordare, den uppfyller inte kraven enligt TC W-3 utan är avsedd för luftkylda motorer som t.ex. motorsåg, moped mm.

 

//Pär

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...