JohanW79 3 Posted October 10 Hej! Demonterat mitt Volvo Penta DP-G drev. Hur får man bort lagertappen i övre växelhuset? Den som sitter i styrhjälmen. Enligt manual med två stycken M6 bultar som man skruvar in så tappen pressas ut. Det verkar sitta en bult som är av i tappen på vänster sida. Har provat att sätta i bult i högra hålet och spänna utan resultat. Drevet har varit av för inte så länge sen (se sista bilden) men då var det en mekaniker som demonterat det så vet att det går. Frågan är bara hur 🫣☺️ Tack på förhand. //Mvh Johan Share this post Link to post Share on other sites
Mercury_44XS 411 Posted October 10 Man kan ju undra varför den inte byttes eller rengjordes/smordes förra gången drevet var demonterat. Går det borra bort resterna som sitter där? Prova med att pensla på lite ättika (24%) och se om du får bort lite oxid. Leta upp två skruvar som passar i de stora hålen utan att glappa (nästan presspassning) och kapa bort gängorna så du bara har ren bult. Inte rostfria skruvar, svarta 10.10 håller bättre. Försök vrida lite på lagertappen. Pensla på ättika vid behov men inte för mycket. Kanske lite värme men inte mycket och akta kuggstången till PTT-givaren. Rostlösare (WD 40 eller 5-56) brukar inte hjälpa för att får bort oxider och annan skit. Mvh Pär Share this post Link to post Share on other sites
Mercury_44XS 411 Posted October 11 (edited) Det är alltså en sån här du skall använda, en i varje hål: Måste passa exakt i hålen, provmät med ett borr som tolk. Kapa bort gängor och skallen. Använd ett lämpligt brytspett att sätta mellan bultarna och försök vrida på lagertappen. Om du lyckas kan du använda det fria lilla gängade hålet att försöka trycka upp tappen lite i taget efterhand som den vrids. Det är nog inte många mm som tappen behöver upp för att gå fri och styrhjälmen kan fällas upp. Annars får du försöka borra ut den avbrutna skruven och rensa gängorna. //Pär Edited October 11 by Mercury_44XS 1 Share this post Link to post Share on other sites
sanktanna 279 Posted October 11 Hej. Observera att gängan i de mindre hålen är 1/4" UNC och inte M6! Nedre skruven växelkåpan kan man använda. Ingemar 1 Share this post Link to post Share on other sites
Rollen 592 Posted October 15 På tidigare tappar fanns inte de gängade hålen. Då fick man med två rundstänger som var vinklade 90 grader. Man satte ner dem i hålen och vickade upp tappen. Det funkar med två insexnycklar som passar i hålen. 1 Share this post Link to post Share on other sites