Dava 292 Postad 21 September Efter tre år med min 60-tals båt som då var i fantastiskt skick har det mörka träet på många ställen vitnat. Hur tar man lättast hand om detta så att det ser nytt och fräscht ut? Det är hyfsat torrt i båten men den ligger ju i vattnet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 711 Postad 21 September Enklast: Olja Mest långlivade: Fernissa Alternativ: Benarolja - blir som fernissat men lång torktid 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 107 Postad 21 September Benarolja har jag aldrig förstått mig på, men den kanske är bra… jag tyckte det bara blev kladdigt. Jag använder numera kinesisk träolja, eller kinaolja, den tränger djupt in i trät, även i teak och mahogny. Men man får stryka på varje vår, iallafall ”utomhus” inne i ruffen är det annorlunda där håller den finishen i flera säsonger. Jag lägger på sparsamt med pensel och vid behov torkar torrt med en ofärgad trasa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 107 Postad 21 September 3 timmar sedan skrev ChristerN: Enklast: Olja Mest långlivade: Fernissa Alternativ: Benarolja - blir som fernissat men lång torktid Ja, benaroljan är väl egentligen ingen olja, utan någon form av lack eller fernissa. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser