Karljohansson 13 Postad 13 September (redigerade) Har en lombardini motor Lombardini LDW 702M 2009 ska byta kylarvätska då jag har en oklar blandning sedan tidigare, tidigare ägare hade höftat lite med blå glykol blandning (vit förpackning från biltema), har utifrån tidigare tråd här fått hjälp att hitta lämplig kylvätska som blev denna som kommer blandas 50/50https://www.biltema.se/bilvard/tillsatsmedel/glykol/glykol-longlife-fardigblandad-1-kg-2000052696 Här är instruktionsboken till motorn https://lombardinimarine.com/wp-content/uploads/products/downloads/manuali/Focs_Manual_EN.pdf Har tidigare sett att kylvattnet är lite rosigt och tidigare bladning med glykol är annan. Funderar om man bör rengöra först inför ett byte hitta de nedan https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/kylsystem/kylare/kylarrensning-443-ml-2000017083 https://www.seasea.se/systemrens-för-kylsystem-1l Funderingar tänker mig följande steg 1) tappa ur kylvatten 2) fyll med nytt vatten + rengöringsmedel , kör igenom motor så den bli varm och den öppnar sig, så den blir iaf 80 grader 3) låt stå en natt 4) töm 5) fyll på med nytt kylvatten + glykol ovan. Ett alternativ är att bara köra igenom system med färskt sötvatten en omgång och se om det räcker? men å andra sidan har jag ny glykolblandning än tidigare så kanske är bra att köra igenom ? Kylvatten alternativen ovan spelar det någon roll kring val där? Finns det andra bra alternativ? Något jag bör tänka på inför detta som man lätt missar eller gör fel första gången? gjorde även en film på motorn se nedan, verkar finns två skruvar under jag misstänker är för tappa kylvatten , vilken är rätt eller båda? https://drive.google.com/file/d/1UES2tdSfKZHTODclyl3PeARTJ1-hwvxX/view?usp=drivesdk Redigerad 13 September av Karljohansson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 392 Postad 13 September (redigerade) Utdrag ur original instruktionsbok: Behöver kanske inte översätta allt men där står: Att man endast skall använda en blandning av 50% destillerat vatten och 50% etylenglykol med låg silikathalt. Man kan även använda OAT (Organic Acid Technology) glykoler men även dessa skall blandas med destillerat vatten. Man skall inte blanda etylen- med propylenglykol. Man skall inte blanda OAT med HOAT glykol. Man skall definitivt inte blanda etylen- eller propylenglykol med OAT. Skall man gå över till OAT glykol måste kylsystemet spolas ur ordentligt i flera omgångar men det känns onödigt att gå över till OAT/OT glykol. Jag rekommenderar alltid att man köper färdigblandad kylvätska med rekommenderad typ av glykol, då denna blandning består av 50% destillerat vatten och 50% glykol. Vanligt kranvatten är inte att rekommendera att använda som kylvätska i slutna kylsystem, då vanligt kranvatten inte är fritt från mineraler, kemikalier, salter mm. Kan vara så att förre ägare inte läst instruktionsboken och använt olämplig glykol samt blandat med vanligt kranvatten. Om du sedan vill använda kylsystemsrengöring är ditt val men du måste spola ur systemet ordentligt för att få bort allt ev. slam som lossnat samt demontera samtliga avtappningar även på motorblocket. Kommer inte ihåg om Lombardini har denna typ: Men denna typ måste demontera helt, för de täpps lätt igen och man tror att man har fått ut allt. Känn även i alla hål för avtappningspluggarna med en syl eller liknande så de inte är igensatta. Kanske räcker om du kör igenom systemet med bara destillerat vatten ett par gånger, men kör en runda med båten så motorn belastas och uppnår normal arbetstemperatur och kör minst 5–10 min med normal arbetstemperatur. Se till att tappa ur systemet ordentligt mellan vattenbyten. När kylsystemet och vattnet du tappat ur är rent, fyller du på med färdigblandad kylvätska och kör motorn med varierande varvtal ca 1000–1200 r/min först en stund vid bryggan så den uppnår normal arbetstemperatur och för att lufta ur systemet. Sedan kör du en runda med båten så att motorn når normal arbetstemperatur men kör nu en längre sträcka så att kylsystemet luftas ur ordentligt. När du kommit i hamn så väntar du tills motorn svalnat och sedan kontrollerar du kylvätskenivån och frostskyddsnivån samt fyller på vid behov. //Pär Redigerad 13 September av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 13 Postad 13 September 2 hours ago, Mercury_44XS said: Utdrag ur original instruktionsbok: Behöver kanske inte översätta allt men där står: Att man endast skall använda en blandning av 50% destillerat vatten och 50% etylenglykol med låg silikathalt. Man kan även använda OAT (Organic Acid Technology) glykoler men även dessa skall blandas med destillerat vatten. Man skall inte blanda etylen- med propylenglykol. Man skall inte blanda OAT med HOAT glykol. Man skall definitivt inte blanda etylen- eller propylenglykol med OAT. Skall man gå över till OAT glykol måste kylsystemet spolas ur ordentligt i flera omgångar men det känns onödigt att gå över till OAT/OT glykol. Jag rekommenderar alltid att man köper färdigblandad kylvätska med rekommenderad typ av glykol, då denna blandning består av 50% destillerat vatten och 50% glykol. Vanligt kranvatten är inte att rekommendera att använda som kylvätska i slutna kylsystem, då vanligt kranvatten inte är fritt från mineraler, kemikalier, salter mm. Kan vara så att förre ägare inte läst instruktionsboken och använt olämplig glykol samt blandat med vanligt kranvatten. Om du sedan vill använda kylsystemsrengöring är ditt val men du måste spola ur systemet ordentligt för att få bort allt ev. slam som lossnat samt demontera samtliga avtappningar även på motorblocket. Kommer inte ihåg om Lombardini har denna typ: Men denna typ måste demontera helt, för de täpps lätt igen och man tror att man har fått ut allt. Känn även i alla hål för avtappningspluggarna med en syl eller liknande så de inte är igensatta. Kanske räcker om du kör igenom systemet med bara destillerat vatten ett par gånger, men kör en runda med båten så motorn belastas och uppnår normal arbetstemperatur och kör minst 5–10 min med normal arbetstemperatur. Se till att tappa ur systemet ordentligt mellan vattenbyten. När kylsystemet och vattnet du tappat ur är rent, fyller du på med färdigblandad kylvätska och kör motorn med varierande varvtal ca 1000–1200 r/min först en stund vid bryggan så den uppnår normal arbetstemperatur och för att lufta ur systemet. Sedan kör du en runda med båten så att motorn når normal arbetstemperatur men kör nu en längre sträcka så att kylsystemet luftas ur ordentligt. När du kommit i hamn så väntar du tills motorn svalnat och sedan kontrollerar du kylvätskenivån och frostskyddsnivån samt fyller på vid behov. //Pär jag är rätt säker att det är denna han använt tidigare, är det enklaste kanske att bara tappa ur vattnet och kör med denna helt och hållet? eller ser du att nedan skulle kunna orsaka nått problem? Gjorde en lite film på länken nedan, är lite osäker om jag hittat där man ska skruva upp för att tappa ur kylvattnet, tänker jag rätt? https://drive.google.com/file/d/1UES2tdSfKZHTODclyl3PeARTJ1-hwvxX/view?usp=sharing Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 392 Postad 13 September Kollade på Biltemas hemsida, står inget om att det är destillerat vatten, varken i produkttexten eller säkerhetsdatabladet. Dubbelkolla genom att läsa på flaskan eller fråga i kundtjänstdisken, maila inte Biltemas kundtjänst utan fråga i varuhuset. Annars finns det ju andra som säljer färdigblandad kylvätska. Avtappningspunkterna hittar du på sidan 44–45 i instruktionsboken. Jag kan tyvärr inte titta på filmer uppladdade med google drive, min MAC gillar inte detta. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 13 Postad 13 September 1 hour ago, Mercury_44XS said: Kollade på Biltemas hemsida, står inget om att det är destillerat vatten, varken i produkttexten eller säkerhetsdatabladet. Dubbelkolla genom att läsa på flaskan eller fråga i kundtjänstdisken, maila inte Biltemas kundtjänst utan fråga i varuhuset. Annars finns det ju andra som säljer färdigblandad kylvätska. Avtappningspunkterna hittar du på sidan 44–45 i instruktionsboken. Jag kan tyvärr inte titta på filmer uppladdade med google drive, min MAC gillar inte detta. //Pär Tog några bilder, måste nån eller några av dessa? Har i språngskiss hittat att en har själva offeranoden, är det även den som tappar ur kylvattnet? kollat sida 44-45 men har svårt och orientera mig vart de är på bilderna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 117 Postad 13 September (redigerade) Du har även en offeranod gör en kontroll hur den ser ut,när du ändå byter kylarvätska.Ronnie Förlåt såg inte att offeranoden nämnts tidigare;nej det är inte avtappning den sitter ovanpå.Ronnie Redigerad 13 September av Ronnienr10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 392 Postad 13 September Ja. jag håller med att det är röriga och otydliga bilder. Den första avtappningen är på undersidan av värmeväxlaren på BB sida mot bröstet på motorn. Den är nog korrekt du refererar till med din första bild. Den andra avtappningen för motorblocket är på SB sida strax framför startmotorn och under luftilftret. Se bild nedan: Här någonstans där den röda pilen pekar. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 13 Postad 15 September On 9/13/2025 at 7:36 PM, Mercury_44XS said: Ja. jag håller med att det är röriga och otydliga bilder. Den första avtappningen är på undersidan av värmeväxlaren på BB sida mot bröstet på motorn. Den är nog korrekt du refererar till med din första bild. Den andra avtappningen för motorblocket är på SB sida strax framför startmotorn och under luftilftret. Se bild nedan: Här någonstans där den röda pilen pekar. //Pär Tackar! En fundering, om jag ska byta kylarvätska kan man då också behöva lufta systemet? hur gör man detta? Är det nån av skruvarna ovan kylpaketet då som ska släppas av? Lyckades hitta filmer också, delar dem här om nån annan i framtiden har samma fråga som mig, se film nedan för byte offeranod på Lombardini samt bränslefilterbyte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 392 Postad 15 September 21 minuter sedan skrev Karljohansson: En fundering, om jag ska byta kylarvätska kan man då också behöva lufta systemet? hur gör man detta? Är det nån av skruvarna ovan kylpaketet då som ska släppas av? Nej, inget mer än kylarlocket. Gör så här: 1. Fyll på kylsystemet med färdigblandad kylvätska till max nivå i värmeväxlaren. 2. Sätt inte tillbaka kylarlocket ännu. 3. Starta motorn och låt den gå på låg tomgång några minuter och håll koll på nivån, fyll på vid behov. 4. Sätt tillbaka kylarlocket och dra åt. 5. Låt motorn gå på ca1000—1200 r/min tills den uppnår normal arbetstemperatur och låt motorn gå en stund. Stäng av motorn och låt den svalna av. Öppna inte kylarlocket med varm motor, risk för att kylvätska rinner ut och skållar dina händer mm. 6. Öppna kylarlocket när motorn svalnat och kontrollera nivån, fyll på vid behov. Kör gärna en liten runda efter punkt 6 och lägg till vid din plats, låt motorn svalna och kontrollera nivån igen. Du kan vänta med kontroll av nivå till nästa dag eller nästa gång du ska ut på sjön om du inte orkar vänta på att motorn skall svalna av. Kontroll av kylvätskenivå ingår i daglig tillsyn precis som kontroll av oljenivå och detta gör man innan start. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 13 Postad 16 September 17 hours ago, Karljohansson said: Tackar! En fundering, om jag ska byta kylarvätska kan man då också behöva lufta systemet? hur gör man detta? Är det nån av skruvarna ovan kylpaketet då som ska släppas av? Lyckades hitta filmer också, delar dem här om nån annan i framtiden har samma fråga som mig, se film nedan för byte offeranod på Lombardini samt bränslefilterbyte Var förbi båten igår, hitta offeranoden, se bild nedan, den behöver bytas, tappventilen på barbord sida satt stenhårt, så behöver göra nått med denna, hade dels kort hävarm på 5 cm så ska testa lite längre eller testa dra på wd40 rost lösande kanske? Alternativt om man pumpar ur kylvattnet ovanifrån? tänker om den är fastrotad eller nått kanske man riskerar ha sönder gängorna? Låter spontant tråkigt om man råkar göra detta Kollade efter tappplugg på styrbord sida, men den jag hittar nära luftfiltret verkar sitta på ovansidan vilket inte känns rimligt? Eller är det så ibland? Se bild nedan tagen under luft filtret däe en slang leder vidare kylvatten samt en ovan (kan vara att den bilden kommer som eget inlägg), ett alternativ kanske bara är att släppa lite på denna slangklämma och tappa ur vattnet den vägen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 392 Postad 17 September Se sidan 45 i instruktionsboken angående avtappningen på motorblocket SB sida. Skall enligt bild sitta strax under slangen/röret som går till cirkulationsvattenpumpen. Du behöver nog en hylssats med spärrhandtag och förlängare, tror det blir svårt med vanlig U-ring nyckel. Sitter det ingen där så kontakta Arken Teknik eller Rodahl Marin och hör om de vet. Möjligt det går att släppa ut kylvätskan genom att lossa slangen men frågan är om allt rinner ut. Rohdahl säljer även reservdelar till konsument. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser