Gå till innehåll
måndag 11 augusti 2025
Tono

Yamaha 2-takt motorstorlekar

Rekommendera Poster

Hej,

Har en -91 60hk Yamaha autolube som skurit på en cylinder och har nu funderingen över vilka motorstorlekar mitt växelhus kan passa.

Har exempelvis ev. en Yamaha autolube 80hk -94 överdel på gång, kan mitt drev passa den?

Mitt växelhus har K-storlek på axeln.

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej ditt växelhus passar inte på 1140 cc motorn och tror inte den motorn passar på din rigg eller hur du nu tänkt göra.

Din 60 hk är 849 cc blocket som har använts på 50G, 60F och 70B.

Kan vara skillnader mellan serienummer och därför måste man kolla detta noga innan du köper ett begagnat "powerhead".

Ursprungsmotorn är 70B som kom redan 1985 men har även funnits i både 50 och 60 hk versioner.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Pär för ett snabbt och utförligt svar!

Då var inte den motorn något alternativ.

Vet inte om det är lönt att laga motorn, kolvar verkar inte vara så dyra men osäker på cylinderblocket, är det nicasil, pressade foder eller bara borrat?

Finns det foder att köpa till denna gamla motor?

Har inte rivit motorn än, bara sett att 3:ans kolv är skrot genom tändstiftshålet.

//Tomas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har för mig att 849 cc motorerna har ingjutna stålfoder men vet inte om det är lönt att reparera.

Yamaha har byggda vevaxlar där det inte går att byta vevlager och vevlager säljs inte ens som reservdel utan man måste köpa helt ny vevaxel eller skicka iväg till de som kan pressa isär och om det finns byta lager. Kolvbultslager finns som reservdel men det gör ju inte stor nytta om vevlagret också fått stryk. Ofta är det inte lönt att reparera då reparationskostnaderna överstiger motorns värde med råge.

Jag har kastat otalaiga Yamaha motorer i skrotbingen under alla år och fick sälja en ny Mercury istället🤭 

Är det hål i kolven eller vad har hänt?

Detonationsskador, värmenypning?

Se om du hittar en begagnad motor istället, vad är det för båt du har?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är kolvringsbitar i toppen på kolven och kanten på kolven har brustit på en sida, antar ett värmenyp eller om ringen hakat i en port i cylindern. Svårt och se cylinderns skick.

Askeladden 470 styrpulpet som jag och grabben använder till vattenskidor. Hade en Yamaha 80-tals 2-cylindrig 50hk på den som gick som en klocka. Hittade en HT med den här 60hk på marketplace, for dit provstartade, verkade ok, slog till. Tänkte att det blir bra att kastbyta motorer och sålde HT:n med 50hk. 

Upptäckte tyvärr att den nyinköpta 60hk var tröttare än min gamla i vattnet.

Slutsats, kompressionstesta alltid gamla motorer....😁

//Tomas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...