DHolm 0 Postad 27 Juli Hej! Är tacksam om någon vill hjälpa mig bedöma sträckan Marstrand - Kosteröarna i antal sjömil. Jag kommer att följa de ”normala” farlederna inomskärs som de flesta fritidsbåtar följer. Tack så mycket! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 438 Postad 27 Juli Hej Har du ett sjökort, passare, gradskiva och linjal så kan du ganska enkelt mäta distansen. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 107 Postad 27 Juli 17 minuter sedan skrev DHolm: Hej! Är tacksam om någon vill hjälpa mig bedöma sträckan Marstrand - Kosteröarna i antal sjömil. Jag kommer att följa de ”normala” farlederna inomskärs som de flesta fritidsbåtar följer. Tack så mycket! Tja på ett ungefär 60nm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 492 Postad 27 Juli Med maximal sträcka inomskärs och skyddat hamnar det på ca 81-82 sjömil, och då har jag mätt från gästhamnen i Marstrand till gästhamnen Korshamn-Ekenäs på Sydkoster. Om det är en motorbåt utan hög mast kan man korta av vid Klädesholmen (en dryg sjömil kortare), och är det en högre mast än ca 16 m måste man gå på utsidan Skaftölandet, inklusive Islandsberg som är en genare väg men mer utsatt, särskilt vid kraftig vind och sjö från sydväst/väst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 492 Postad 27 Juli En rutt med mix av mest utomskärs men med de genaste delarna inomskärs, ger drygt 70 nm. Fågelvägen, dvs om man byter båt mot helikopter, är 63 nm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser