Gå till innehåll
onsdag 12 november 2025

Rekommendera Poster

tjenare gott folk, 

skaffat ny gas/växel-vajer och funderar lite på hur jag ska fästa kåpan? På den nya kabeln (bild 2) så är det ingen utbuktning på järn-cylindern.

Det är till johnson-motor, 30 hk 1999. 

IMG_1080.JPG

IMG_1084.JPG

IMG_1085.JPG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Kolla din typskylt på motorn, ta ett foto så det går att läsa eller skriv av exakt allt vad det står på skylten. Tror din motor är äldre än 1999...

Därför passar inte reglagekablarna men det går nog att lösa om du anger uppgifterna på typskylten.

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
12 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

Kolla din typskylt på motorn, ta ett foto så det går att läsa eller skriv av exakt allt vad det står på skylten. Tror din motor är äldre än 1999...

Därför passar inte reglagekablarna men det går nog att lösa om du anger uppgifterna på typskylten.

Mvh

Pär

Det går att ana 09/1999... 

Screenshot_2025-07-23_at_15_14_14.png

Redigerad av karlnik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja men man går inte efter årsmodell på Amerikanska motorer, det är modellbeteckning och serienummer som gäller där-

Japanska kataloger är dock indelade efter tillverkningsår men man måste ändå ha serienummer.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kollat nu enligt din modellbeteckning och serienummer och det skall vara det clipset du har till gasvajern, du måste ha fått fel vajer.

Jag hade för mig att det var ett annat clips som satt på gasarmen.

Du får gå tillbaka dit där du köpte vajern...

Växelvajern är väl inget problem...

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Har kollat nu enligt din modellbeteckning och serienummer och det skall vara det clipset du har till gasvajern, du måste ha fått fel vajer.

Jag hade för mig att det var ett annat clips som satt på gasarmen.

Du får gå tillbaka dit där du köpte vajern...

Växelvajern är väl inget problem...

//Pär

Inga problem med växelvajern nä. 

Köpte de båda från Marineparts, där det stod att det var samma vajer till både växel/gas. Men det stämmer ju bevisligen inte... 

Finns det någon quick fix måntro?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, jag har ett svagt minne av att OMC kluddade till det någon gång under 1990-talet med just reglagekablarna och clipsen som de fästes med.

Jag ska grunna lite och se om 25-öringen trillar ner och bläddra lite i reservdelskatalogerna.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu trillade 25-öringen ner🤫🙂😁

Ser din gasarm ut så här?

2128602084_Skrmavbild2025-07-23kl_21_19_40.png.7c067980e8a54d99dcd78e827b2374a1.png

Då kollar du om clipset passar på tapparna.

Annars får du köpa ett nytt clips som har reservdelsnummer 310729

https://www.marinshopen.se/product/klamma-a/brp0310729

Men jag har ändå ett svagt minne av en annan typ av klämma som höll gasvajern på plats på gasarmen men om jag hittar den så kostar den säkert multum...

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
21 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Nu trillade 25-öringen ner🤫🙂😁

Ser din gasarm ut så här?

2128602084_Skrmavbild2025-07-23kl_21_19_40.png.7c067980e8a54d99dcd78e827b2374a1.png

Då kollar du om clipset passar på tapparna.

Annars får du köpa ett nytt clips som har reservdelsnummer 310729

https://www.marinshopen.se/product/klamma-a/brp0310729

Men jag har ändå ett svagt minne av en annan typ av klämma som höll gasvajern på plats på gasarmen men om jag hittar den så kostar den säkert multum...

//Pär

Hm, jag kanske missförstår dig. Men problemet jag har är ju att clipset inte passar på änden av vajern, inte i gasarmen så att säga. 

Redigerad av karlnik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej du ska kolla om clipset passar på gasarmen, inte vajern.

De tappar som förhoppningsvis sitter på din gasarm (som på bilden) där sätter du clipset istället för på vajern och sedan låser fast med ett "klick".

Clipset tillhör nog motorn egentligen men någon har flyttat över det till vajern som det satt på tidiga motorer mellan 1974 och ca 1995.

Ska se om jag kan hitta en bild på hur det ska se ut, reservdelskatalogen är inte till hjälp i det fallet.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Nu förstår jag vad du menar! Tyvärr ser inte min gasarm ut sådär, utan enligt denna bilden: 
1465439178_Screenshot2025-07-24at08_06_03.thumb.png.460af43b2097403ff361f58e28c493ee.png
Så motorn tycks förutsätta att kåpan går att fästa på kabeln. Jag har varit i kontakt med Marineparts ang detta, de ska återkomma. Men jag litar mer på dig Pär! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ytterligare en 25-öring har trillat ner😃

Det var mycket rörigt gällande OMC i slutet av1990-talet fram till konkursen 2000.

Blev inte mycket bättre efter det att BRP tog över och allt "gammalt" städades ut. Delar till en motor som bara var något år gammal räknades helt plötsligt som "obsolete" och produktionen av delar upphörde.

Min teori:

Enligt din modellbeteckning räknas din motor som 2000, trots att det står 08/1999 på skylten.

Din motor är ju byggd för fjärreglage från början, så den borde ha den gasarmen jag skickade bild på tidigare men den kan ju ha bytts ut till en gasarm från en manuellt startad med rorkult eller en äldre motor. Var mycket svårt att få tag i delar under en period och någon verkstad har haft den gamla typen liggandes på hyllan och monterat den eftersom reglagekablarna var av den äldre typen.

Ser din gasarm ut som denna?

https://www.ebay.com/itm/116211601589

Fanns en ombyggnadssats för äldre motorer, från gamla utförandet (som din bild) till nya utförandet.

https://www.ebay.com/itm/165298764907

Ska tänka lite till för jag har ett svagt minne av ett annat utförande då man byggde om en manuellt startad motor med rorkult till fjärreglage.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Ytterligare en 25-öring har trillat ner😃

Det var mycket rörigt gällande OMC i slutet av1990-talet fram till konkursen 2000.

Blev inte mycket bättre efter det att BRP tog över och allt "gammalt" städades ut. Delar till en motor som bara var något år gammal räknades helt plötsligt som "obsolete" och produktionen av delar upphörde.

Min teori:

Enligt din modellbeteckning räknas din motor som 2000, trots att det står 08/1999 på skylten.

Din motor är ju byggd för fjärreglage från början, så den borde ha den gasarmen jag skickade bild på tidigare men den kan ju ha bytts ut till en gasarm från en manuellt startad med rorkult eller en äldre motor. Var mycket svårt att få tag i delar under en period och någon verkstad har haft den gamla typen liggandes på hyllan och monterat den eftersom reglagekablarna var av den äldre typen.

Ser din gasarm ut som denna?

https://www.ebay.com/itm/116211601589

Fanns en ombyggnadssats för äldre motorer, från gamla utförandet (som din bild) till nya utförandet.

https://www.ebay.com/itm/165298764907

Ska tänka lite till för jag har ett svagt minne av ett annat utförande då man byggde om en manuellt startad motor med rorkult till fjärreglage.

//Pär

Då förstår jag. Det var ju tråkigt att de surrade till et när det begav sig. Jag tror att gasarmen ser ut sådär ja...

Frågan är om man kanske kan göra ett hemmabygge på gas-vajern? Om jag kanske kan "bygga ut" järncylindern med en halv centimeter på var sida, så att jag kan få fäste på kåpan... eller vad tror du? Är det rent av så att man måste byta gasarm? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det du kallar "järncylinder" är själva nippeln i slutet på stålvajern som är inbakad i den svarta plasten.

Är nog svårt att modifiera den så det blir bra, är nog stor risk att man förstör de nya vajern och åker på att köpa en till och är ändå tillbaka på ruta ett.

Vill du leta efter en gasarm som är korrekt har den reservdelsnummer: 438076

Men det är nog svårt att få tag på, fanns några i USA och de är inte billiga.

Det enklaste är att demontera gasarmen från motorn, kapa bort tappen som sitter på gasarmen, och ersätta tappen med en skruv.

Kolla om det funkar med en M5 skruv och att den går igenom hålet i gasvajern.

Borra och gänga till M5 och sedan skruvas skruven upp från undersidan. Trä hålet i gasvajern över skruven och fäst med en Nyloc mutter och båtbricka, dra åt så att gasvajern kan röra sig lite.

Rostfri skruv, mutter och bricka är ett måste.

Vill man vara mer avancerad kan du fundera på att bygga om gasarmen så du får dit clipset.

Svårt att beskriva men jag tänker så här.

Demontera gasarmen från motorn.

Borra ett hål så man kan gänga med Μ5 och sedan fästa clipset med en M5 skruv, distanshylsa (långmutter) och en Nyloc mutter samt ev. brickor.

Då sitter clipset fast på gasarmen och är enkelt att snäppa över gasvajern.

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...