MikaelSvensson73 1 Postad 8 Juli Hej har funderingar på att byta motor på min silje 28 från 73. Idag sitter en MD32. men har ingen aning om vad som är lämpligt. Beg. vad i så fall, fick tips att TMD40 skulle funka. Vad tänker ni? Nyt? Har ingen aning om vad jag ska titta på. Är det någon som bytt något liknande och vad bytte ni till i så fall? Tacksam för alla tips och förslag i rätt riktning jag kan få! Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 148 Postad 8 Juli Hej Vad har du för budget? Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MikaelSvensson73 1 Postad 8 Juli (redigerade) Max hundratusen är tanken Redigerad 8 Juli av MikaelSvensson73 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 126 Postad 8 Juli Jag hade nog valt en lite nyare variant än 40 motorn. TMD41b eller senare är 6 cyl med 150 hk. Motsv 4-cyl TMD31b är på 110 eller nåt. TAMD31p (aftercooler) är på 150 hk. Alla borde du klara monterat o klart i båt för 100' Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 148 Postad 8 Juli Volvo Penta TMD40 räcker mer än väl då denna motor ger ca 30-35 hk mer än din MD32. TMD40 med MS3 backslag ger 124 hk vid 3600 r/min på propelleraxeln. Med BorgWarner ger TMD40 ca 117 hk på propelleraxeln. MS3 är ett mekaniskt backslag medan BW är ett hydrauliskt och "stjäl" mer effekt från motorn. Även om det finns 4-cylindriga motorer som ger mer effekt än MD32, tycker jag du ska gå på de 6-cylindriga motorerna. Stor skillnad i gång och vibrationsnivå mellan 4 och 6 cyl. Återkommer med mer info och länkar till datablad så du kan jämföra. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 268 Postad 8 Juli Jag hade nog ersatt sugdiesel 6:an med en TAMD40 eller TAMD41 om backslaget håller måttet. Lättare att få fram med intercooler. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 148 Postad 9 Juli En rak 6-cylindrig 4-takts motor har perfekt balans och vibrerar minst av alla typer av förbränningsmotorer oavsett om det är Otto- eller Dieselmotor. Arbetstakterna fördelas jämnt med 120 graders intervall under de 720 grader som krävs för att en 4-taktsmotor skall fullborda en cykel med alla fyra takter. Behöver inga balansaxlar vilket finns i moderna 4-cylindriga motorer, ex. VOLVO B20 har ingen balansaxel men B21 har en mellanaxel som fungerar lite som balansaxel. Riktigt moderna 4-cylindriga motorer har minst en balansaxel. Vet inte så mycket om båten SILJE 28 mer än att den har ett skrov som inte planar helt och har en ganska låg teoretisk konstruktionsfart. Därför behöver man inte överskrida 130 hk avseende motorstyrkan men det kan innebära vissa fördelar med att öka effekten. Motorn har gott om reservkraft och man behöver inte ligga på maxvarvtal för att uppnå konstruktionsfarten, därmed blir också varvtalet på marschfart också betydligt lägre jämfört med en motor som ger 90–100 hk. Detta beror givetvis på utväxling (reduktion) i backslaget och propellerval. Ökar man motorns effekt utan att ändra utväxling kan man gå upp ett antal tum i stigning på propellern. Em motor med högre effekt och ett lägre varvtal vid marschfart innebär att motorn kommer att arbeta mycket nära sitt varvtal för maximalt vridmoment vilket ger optimal bränsleekonmi. Länk till specifikationer för Volvo Penta MD32: https://storebropassion.de/boote/volvopenta/md32-bro.pdf Länk till specifikationer för Volvo Penta TMD40: https://www.storebropassion.de/boote/volvopenta/tmd40a-bro.pdf Länk till specifikationer för Volvo Penta TAMD40: https://storebropassion.de/boote/volvopenta/tamd40a-bro.pdf Volvo Penta är ju vanligast i Sverige och enkelt att få tag på delar till även om det är en äldre motor. Finns ju andra alternativ men då hamnar man ofta på 4-cylindriga motorer av mindre kända fabrikat i Sverige som kan innebära problem med reservdelar. FORD har raka 6:or men vill avråda från dessa, dels p.g.a. reservdelsförsörjning men även problem med kavitation och korrosion inne i motorns kylssystem. PERKINS har raka 6:or men de blir stora och tunga samt lika gamla som MD32. HINO och WM har raka 6:or men det kan vara problem med reservdelar. YANMAR har väl ingen liten rak 6:a vad jag vet och de jag känner till blir alldeles för stora. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 126 Postad 9 Juli Undvik Volvo Pentas 40-motorer. Det är en sk förkammardiesel med låg effekt, hög ljudnivå och har mycket lågt värde på marknaden. Välj istället den nyare varianten med direktinsputning som är mer ekonomisk, lägre ljudnivå och ger mer effekt i jämförelse. TMD41b med 150 hk torde vara en mycket lämplig kandidat. Kika lite här så får du en överblick på vad som tillverkats och under vilka år åsså lite annat gott: https://www.marinexpress.se/pdf/tips/tekniska_data_diesel.pdf Silje 28 är enl uppgift en halvplanande båt från 80-talet. Finns en del med motorer 150-180 hk. Motsv min Nidelv 28. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 148 Postad 9 Juli (redigerade) 33 minuter sedan skrev Janne_G: Undvik Volvo Pentas 40-motorer. Det är en sk förkammardiesel med låg effekt, hög ljudnivå och har mycket lågt värde på marknaden. Välj istället den nyare varianten med direktinsputning som är mer ekonomisk, lägre ljudnivå och ger mer effekt i jämförelse. TMD41b med 150 hk torde vara en mycket lämplig kandidat. Kika lite här så får du en överblick på vad som tillverkats och under vilka år åsså lite annat gott: https://www.marinexpress.se/pdf/tips/tekniska_data_diesel.pdf Silje 28 är enl uppgift en halvplanande båt från 80-talet. Finns en del med motorer 150-180 hk. Motsv min Nidelv 28. Kan hålla med i delar av Janne_Gs resonemang men TMD40 eller TAMD40 är ju 100 gånger bättre än den gamla Indenor motorn som också är en förkammardiesel. Så hög ljudnivå är det väl inte, byter man motor så byter man ju motorfästen och bättrar på ljudisoleringen. Men får man en TMD41B motor i vettigt skick med backslag för under 100 000? Verkar vara ganska lågt utbud av TMD41:or till salu... Redigerad 9 Juli av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MikaelSvensson73 1 Postad 11 Juli Hej vill börja med att tacka för allas engagemang, har jobbat det sista inför semestern som startar idag, tack gode gud för det. Samt sjösättning av båten. Så har inte haft så mycket tid och ork med annat därav min frånvaro. Med det skrivet så ska jag sätta igång och gå igenom allt det ni skrivit och tipsat om 😊 En liten sidnot, min silje enligt papper är från 1973. Ska typ vara en av de första som byggdes. Mvh Mikael Svensson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MikaelSvensson73 1 Postad onsdag kl 11:41 Kollade med Davids mekaniska då dom annonserar om renoverade Volvo penta motorer på blocket. Dom skulle ha mellan 100000 - 250000kr för TAMD41, beroende på vad som var gjort på dom. Så det är väl som Mercury_44XS skriver, det blir nog svårt att hitta någon för under hundringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 148 Postad onsdag kl 14:47 Ja det är inte lätt att hitta något som både passar plånboken och båtprestandan. Hade de inget annat roligt hos Davids eller du frågade inte? Finns ju betydligt mer att välja mellan om man går på 4-cylindriga motorer och jag vill inte avskräcka dig på något sätt men det är avsevärd skillnad i gång och vibrationer mellan en 4:a och en 6:a. En 4:a kan vibrera rejält vid vissa varvtal som kan hamna precis där man brukar ligga på marschfart, går ju ifs. att råda bot på med optimala motorfästen och CV-knut med trycklager efter backslaget. Vilket varvtal 4:an vibrerar på mest beror på motorns geometri och vissa nyare 4:or har balansaxlar för att råda bot på detta. Utan att gå in på för mycket tekniska detaljer, men så här är skillnaden mellan rak 4:a och rak 6:a: Varje arbetstakt för rak 6:an överlappar nästa med 60 grader, ingen överlappning på raka 4:an. 6:an har 120 graders tändintervall medan 4:an bara har 180 grader. Tycker du att MD32:an du har för mycket oväsen? Hur ser ljudisolering ut i motorrummet? Vad ligger på för marschfart idag och vid vilket varvtal? Vad vill du ha högre marschfart när du byter motor? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser