Gå till innehåll
lördag 19 juli 2025
Oliveraller

Tohatsu 9,9 går bra på land men varvar inte i vattvet

Rekommendera Poster

Min tohatsu 9,9 startar och går som den ska på land (utan belastning) men så fort jag sätter ner den i sjön orkar den inte varva upp.

Jag har bytt tändstift till korrekta stift och gjort rent förgasare och har även bytt lite bränsleledningar.

när jag gjorde rent förgasaren fanns det någon propp för lågfartsmunstycket. Ska det sitta där? Testade ta bort men det gjorde ingen större skillnad. 

Jag tänker att det kan vara tändspolen det är fel på eller till tändspolen då det är lite rost på ”terminalerna” men är osäker. Försökte mäta resistans i tändspolen men fick inga siffror som verkade stämma överens. Är det någon som kan dem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Till att börja med, vilken Tohatsu 9.9 gäller det?

Ta en bild på typskylten så man kan läsa modellbeteckning och serienummer.

Hur kör du den på land, i balja eller med spolmuff?

Beskriv så bra det bara går hur den bär sig åt på båten eller filma.

Återkommer när jag fått svar från dig.

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en gammal Tohatsu 9,9 2 takt. Kan tyvärr inte läsa av då tidigare ägare målat över typskylten av någon anledning. Men den är körd på land med spolmuff, här är en video när den går på tomgång på land

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan tillägga att jag kollat kompressionen i båda cylindrarna och den låg jämnt på ca 11 på båda

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag ser att det är en 9.9C eller 9.9D

Hur har du rengjort förgasaren?

Har du haft isär hela förgasaren?

Beskriv hur den bär sig åt på båten, från det att du lägger i växel och gasar samt hur den går på olika varvtal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag har haft isär förgasaren och rengjort. Flottören verkade funka som den ska och det verkade inte vara några problem där.

när jag sätter ner den i sjön går den igång som vanligt. Jag kan få upp den i varv en gång sen börjar den typ blöddra. När jag lägger i växel vill den inte varva upp alls. Den dör typ eller varvtalen sjunker. Ska se om jag kan lösa en video då jag kanske ska ut och testa igen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Se om du kan tvätta av sprayfärgen från typskylten med lite thinner eller bromsrengöring.

Måste ha serienummer och typbeteckning för att komma åt viss info.

Återkom sedan

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter typskylten kvar så går det väl att försiktigt tvätta bort färgen och vem lackar över en typskylt...

Lite svårt att få tag i rätt reservdelar om man inte har serienummer och modellbeteckning.

Ta fler bilder då, från sidan (båda) och flera vinklar även upphängningbyglarna.

Vad är det för ihopskarvade kablar som går från motorn i ett flexibelt elrör?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick motorn att gå nu, en eller två gånger fick vi den att plana och faktiskt gå. Sen gjorde den inte det igen. Jag anar en felinställd förgasare eller att jag glömde öppna luftskruven tillräckligt mycket…

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...