Gå till innehåll
söndag 20 juli 2025
Four

Sprayfärg på gelcoat

Rekommendera Poster

Jag har precis fått hem en searay 210 i färgen onyx black från-22 köpt på firma. När jag gick förbi båten som står på trailer hemma såg jag att tornet där vinschen sitter var väldigt vitgrå prickig. Dessa prickar försvinner lätt som en plätt med lacknafta från trailer, dessvärre har dessa prickar nog även hamnat på gelcoaten i fören och på sidorna och då har firman jag köpt den av målat över detta med sprayfärg. Kan man få bort sprayfärg från gelcoat utan att gelcoaten skadas? Jag kommer inte kontaktat firman utan fixa detta själv. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Svårt att sia om när man inte sett det.

Är det tjocka lager?

Är det stor yta de spraymålat eller lackat?

Ta helst en bild så man ser hur det ser ut.

Kan ju funka med lacknafta, det skadar inte gelcoat men du måste efterpolera med Autosol, rubbing och polish för att få bra finish.

Försök ta en bild eller flera så man kan se hur det ser ut.

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tro det eller ej, men jag fick stänk med Demidekk fasadfärg på min båt, ja den stod bredvid husväggen som jag målade. Det var rätt så tjocka färgstänk, och båten var vaxad, så det gick att försiktigt skrapa bort färgstänket med en rakbladsskrapa.

Har du testat med någon fin rubbing? Exempelvis Autosol. Vanlig tandkräm är också en slags rubbing, alltså ett väldigt finkorning slipmedel, testa det!

Lacknafta gillar inte jag, det är för fett och blir bara kladdigt om man skall tvätta bort färgstänk eller tvätta penslar. Thinner är bra! 
Doppa en tops i thinner och försök att tvätta bort färgstänket på något ställe som inte är så iögonfallande, jag har sölat med thinner på min båt då jag tvättat bort annat söl, thinner i små mängder skadar inte plasten, men kan kanske missfärga gelcoaten. Om det inte funkar kan man topsa med aceton, men aceton skall man vara väldigt försiktig med, det kan skada gelcoaten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan lösa sprayfärgen med förtunning, Biltema har en bra.

Har du tur löser den även det vita färgstänket, annars får du köra med lacknafta.

Så tvättar du båten med bilshampoo och sen behövs nån polish och lite wax. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-07-07 vid 09:49 skrev Janne_G:

Du kan lösa sprayfärgen med förtunning, Biltema har en bra.

Har du tur löser den även det vita färgstänket, annars får du köra med lacknafta.

Så tvättar du båten med bilshampoo och sen behövs nån polish och lite wax. 

Ja, Biltemas förtunning är detsamma som thinner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...