Jump to content
Sunday 20 July 2025
freekl

installera varmvattenberedare MD2030

Recommended Posts

Hej,

 

Jag har installerat en varmvattenberedare i vår Bavaria 37 från 95 med en VP MD2030 motor. Det fanns inte en sådan original så har gjort en installation från början. Har valt att installera varmvattenberedaren i akterspegeln för att inte ta bort en av stuvarna. Innebar en del jobb med att plasta upp ett skott för att montera beredaren säkert. Detta innebar även att beredaren nu ligger högre i nivå jämfört med motorn (ca 40 cm högre och 2,5 m längre bort). Jag har monterat ett expansionskärl i akterspegeln på slingan som kopplar ihop beredaren och motorns kylsystem. På dess cirkulationspump fanns två pluggar som skulle bytas ut till slangnipplar för att koppla på de nya rören som går bort till beredaren (se bifogad bild och har valt att isolera rören). Efter installation så har jag fyllt på glykol i expansionskärlet. På sidan av cirkulationspumpen hittade jag en avluftningsnippel vilken jag har använt (medförde att ytterligare 2-3 dl glykol). Men när jag kör motorn (>60 min) så får jag ingen värme (troligen ingen cirkulation) till varmvattenberedaren. Rören är kalla vid berederaren.

Har någon erfarenhet av detta? Förslag och synpunkter mottages! En fundering är om det krävs en separat cirkulationspump?   

IMG_3572.jpeg

IMG_3608.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

 

Gjorde en snabb googling och såg att det fanns bilder på installationer precis som din.

Kan vara så enkelt att du har luft stående någonstans i ledningarna och eftersom slangarna går upp i en båge kan det stå luftbubblor där. Luft brukar nästan alltid samlas på högsta punkten i ett system och cirkulationspumpen på motorn orkar inte dra runt vattnet med luftbubblor i slangarna som är ganska långa.

 

Har du någon avluftning någonstans?

 

Mvh

Pär

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ta reda på vilken slang som är tillopp till VVB;n. Var två stycken personer en vid VVB:n och en startar/stänger motorn. Fyll på med mycket extra glykol. Ta av returslangen på VVB:n sätt lämpligt uppsamlingskärl där och starta tills det trycks ut glykol utan luft ur VVB:ns slinga. Proppa returröret(glykolslingans) på VVB:n . Fyll returslangen med glykol sätt tillbaka i beredarens returrör, Starta och kör motor arbetsvarm och håll koll på glykolnivån.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vet inte exakt hur ditt system funkar men det är inte så att termostaten måste öppna för att du ska få flöde och du helt enkelt inte kommit upp i tillräcklig temp vid testet?

 

Ev plocka ut termostaten och köra och se om det blir ngn skillnad i flöde.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Vestergren:

Jag vet inte exakt hur ditt system funkar men det är inte så att termostaten måste öppna för att du ska få flöde och du helt enkelt inte kommit upp i tillräcklig temp vid testet?

 

Ev plocka ut termostaten och köra och se om det blir ngn skillnad i flöde.

Nej termostaten behöver inte öppna för att få flöde, slangen till VVB är ansluten före termostaten via en bypass kanal. Termostatens utlopp är slangen som går åt höger på bilden och går till motorns värmeväxlare.

 

Mycket möjligt det behövs en cirkulationspump eftersom det är ganska långa slangar och motorns cirkulationspump kanske inte orkar med.

 

Vissa VVB är det viktigt att framledning och retur sitter på rätt plats för att erhålla optimal prestanda och därmed varmvatten.

 

Kolla installationsanvisningarna om det står något om cirkulationspump resp. framledning och retur?

 

Om det inte står något där, kontakta tillverkare eller säljställe för mer info.

 

Om det behövs en cirkulationspump, satsa på kvalitet och låt den kosta lite mer det lönar sig i längden. 

 

//Pär

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

 

tack för alla kommentarer. Jag ska prova och fylla enligt förslaget och hoppas det funkar. Annars får jag köra på alternativet på att installera en cirkulationspump. Gissar att jag kommer sluta på detta alternativ. Har ni förslag på en lämplig pump? 
 

mvh

 Fredrik 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Angående cirkulationspump.

 

Satsa på kvalitet och hoppa över alla billiga Kina-kopior som håller en förmiddag ungefär.

 

Johnson SPX Flow t.ex. är ett välkänt fabrikat med hög kvalitet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Båtmotorer med både VVB och gångvärmepaket kan ha långa slangar (i mitt fall 2x3 meter) men det funkar utan extern cirkpump.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag får inte ihop det i mitt huvud hur man kan placera en vv beredare högre i sett kylsystem med ett expansionskärl som ligger över motorns expansionskärl?

 

Rimligen borde det lägsta expansionskärlet bli överfullt och rinna över = slingan aldrig full? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

40 cm har ingen större betydelse, bara man får ut all luft men det kan behövas en cirkulationspump för att få optimal cirkulation på vattnet.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

40 cm har ingen större betydelse, bara man får ut all luft men det kan behövas en cirkulationspump för att få optimal cirkulation på vattnet.

 

Det går nog inte få ut all luft om den övre expansions tanken alltid agerar anti hävert ventil, även om det bara är 40 cm så kommer ju vätska rinna åt något håll om det inte blir ett vakuum. 

 

Jag skulle prova utan expansions tanken på vv slingan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja det måste jag ha missat, fick gå tillbaka och läsa om första inlägget.

Jag måste nog gå till Specsavers snart😄

 

Ja det är ju inte bra om det är ett slutet kärl och inte mycket bättre om det är öppet...

Jag trodde det var endast slangarna till slingan i VVB...

En avluftning kan man ju sätta någonstans och helst så högt som det bara går.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Expansionskärl på båtmotor är ett slutet system. Värmesystem i höghus, panna och expkärl i källaren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev NW355:

Expansionskärl på båtmotor är ett slutet system. Värmesystem i höghus, panna och expkärl i källaren.

På båtmotorer med slutet kylsystem (färskvattenkylning) är expansionskärlet på motorn inte slutet.

Det går ju att skruva av locket och fylla på kylvätska vilket man inte kan på slutna expansionskärl som först och främst används i värmesystem.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Märklig utläggning. Är expansionskärlet och glykolsystemet därmed ett öppet system? På expkärlet i värmesystemet trycker du in vatten eller luft. Förr ingen avskiljning mellan medierna, idag vätskemediet i blära. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev NW355:

Märklig utläggning. Är expansionskärlet och glykolsystemet därmed ett öppet system? På expkärlet i värmesystemet trycker du in vatten eller luft. Förr ingen avskiljning mellan medierna, idag vätskemediet i blära. 

Vad menar du med märklig utläggning?

Tycker inte man skall hålla på att kommentera andras inlägg och kommentarer till en fråga någon ställt.

Det är väl ändå inte det som är avsikten med detta forum eller?

 

//Pär

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iof googlat på bil.

Ja, bilens kylsystem är i grunden ett slutet system. Det innebär att kylvätskan cirkulerar inom ett avgränsat utrymme och inte ska läcka ut eller ta in luft utifrån. Ett slutet system hjälper till att förhindra korrosion och bibehåller effektiviteten i kylsystemet.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...