Ekwall66 0 Postad 29 Juni Hej Som bilderna visar så har jag en Mahogny Snipa Jag behöver råd för målning av botten och sedan från botten och upp ,, Vad skall jag göra för att det skall vara enkelt och smidigt Skall vara i saltvatten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ekwall66 0 Postad 29 Juni 15 minuter sedan skrev Ekwall66: Hej Som bilderna visar så har jag en Mahogny Snipa Jag behöver råd för målning av botten och sedan från botten och upp ,, Vad skall jag göra för att det skall vara enkelt och smidigt Skall vara i saltvatten Funderar på att använda Trätjära på botten, sedan uppåt Jotun Benar UVR oljan. 15 minuter sedan skrev Ekwall66: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 026 Postad 29 Juni 56 minuter sedan skrev Ekwall66: Funderar på att använda Trätjära på botten, sedan uppåt Jotun Benar UVR oljan. Hur du än väljer att behandla båten så se till att demontera alla beslag så att du får olja, bets och lack även under beslagen. Själv tar jag av beslagen på hösten och mattar ner ytan och lägger ett nytt lager lack varje vår. Det går snabbare och blir framförallt bättre än att försöka slipa och lacka runt detaljerna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 147 Postad 1 Juli Hej Ska du olja under vattenlinjen också och sedan trätjära eller bara trätjära? Ska du måla bottenfärg över trätjäran? Min favoritolja: https://owatrol.se/products/deks-olje-d1?srsltid=AfmBOopxwfB-Sb5zO_3tuL2gXihm-DK2HiYFOIBN_oQUjofAmejDALnN Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ekwall66 0 Postad 1 Juli (redigerade) 24 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Hej Ska du olja under vattenlinjen också och sedan trätjära eller bara trätjära? Ska du måla bottenfärg över trätjäran? Min favoritolja: https://owatrol.se/products/deks-olje-d1?srsltid=AfmBOopxwfB-Sb5zO_3tuL2gXihm-DK2HiYFOIBN_oQUjofAmejDALnN Mvh Pär Ja bra frågor,, blir att olja först sedan tjäran, men väldigt kluven, ska se om jag kan få tag i några provburkar att testa med… Redigerad 1 Juli av Ekwall66 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 147 Postad 1 Juli Ja prova på en lös mahognybit om du har, kan kräva lång torktid mellan strykningarna. Har du behövt dreva botten? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ekwall66 0 Postad tisdag kl 16:13 (redigerade) Så då har jag varit runt och frågat på varven, pratat med alla möjliga tjommar hur jag skall göra,, Betsa med färgad bets för att få den mörk sedan på med Båtlack uretanalkyd, 0,75 från biltema ca 2-3 gånger skall vara tunn.. Jag kommer att testa att dreva botten med Mahogny spån så som man gjorde förr med fiskebåtar, lägga det runt båten så suger den in det i springorna eventuellt s tar jag , genomskinlig marintätning på insidan som drev,, jag kommer testa lite av varje så får vi se vad resultatet blir, har inge bråttom med att få den i vattnet i år Redigerad tisdag kl 16:13 av Ekwall66 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 147 Postad tisdag kl 16:57 Är det "myra" du menar? För det är inte samma som att dreva. Finns inte mycket info om den metoden men den används ju främst på större båtar och fartyg som hade ett mindre akut läckage och inte kan slipdras för att drevas med blånor eller drevgarn. Sen när de kunde dra upp på slipen, avlägsnades sågspånet med en drevkrok och sedan ersattes med ny blåna/drevgarn och beck. Vanligast är linblånor och drevgarn av lin eller hampa. Möjligt det finns böcker på något bibliotek man kan låna, de som kan sånt här de är för gamla så de inte minns eller så har de gått ur tiden. Verktyg finns iaf, googla på drevjärn eller rabba/rabbjärn. Men ska du myra båten måste den ligga i marvann tills den slutat springläcka sen får man dra ut båten på djupare vatten om man skall myra. Ursäkta om jag använder termer som kanske inte är Svenska, jag är Skåning och detta är ord och uttryck jag lärt mig av de gamle som kunde allt om träbåtar. Här kan du få tips och råd om ytbehandling, jag brukar handla deras produkter när jag fixar till golv och möbler åt mina kunder, mycket duktig personal och mycket kunniga. https://welinoco.com/sv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ekwall66 0 Postad tisdag kl 18:54 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Är det "myra" du menar? För det är inte samma som att dreva. Finns inte mycket info om den metoden men den används ju främst på större båtar och fartyg som hade ett mindre akut läckage och inte kan slipdras för att drevas med blånor eller drevgarn. Sen när de kunde dra upp på slipen, avlägsnades sågspånet med en drevkrok och sedan ersattes med ny blåna/drevgarn och beck. Vanligast är linblånor och drevgarn av lin eller hampa. Möjligt det finns böcker på något bibliotek man kan låna, de som kan sånt här de är för gamla så de inte minns eller så har de gått ur tiden. Verktyg finns iaf, googla på drevjärn eller rabba/rabbjärn. Men ska du myra båten måste den ligga i marvann tills den slutat springläcka sen får man dra ut båten på djupare vatten om man skall myra. Ursäkta om jag använder termer som kanske inte är Svenska, jag är Skåning och detta är ord och uttryck jag lärt mig av de gamle som kunde allt om träbåtar. Här kan du få tips och råd om ytbehandling, jag brukar handla deras produkter när jag fixar till golv och möbler åt mina kunder, mycket duktig personal och mycket kunniga. https://welinoco.com/sv Tackar, Min kompis gör detta, det blir spån i hela hamnen då vi testar nog det också kanske Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser