springer 1 Postad 29 Juni Hej, jag har en aluminiumbåt som jag måste ta bort bottenfärgen på. Någon som har något tips på hur man kan göra? Kan man göra det själv? Eller är det blästring som gäller? Om man blästrar måste man göra något med skrovet efter för att skydda det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 434 Postad 29 Juni Hej Beror lite på vilken slutfinish du vill ha och om du ska måla ny bottenfärg eller inte. Slipa med excenterslip/oscillerandeslip. Tidsödande och går åt mycket slippapper, kan man anlsuta slipmaskinen till dammsugare rekommenderas detta. Svårt att få bort all bottenfärg till 100% beroende hur botten är formad och om båten är svetsad eller nitad. Färgborttagningsmedel. Kladdigt men effektivt, lär gå åt en hel del beroende på hur tjockt med bottenfärg du har sedan tidigare. Dammar inte men en massa kladd som ska tas om hand. Viktigt att färgborttagningmedlet är avsett att användas på aluminium och klara bottenfärgen, fråga där du köper. Blästring. Beror lite på plåttjockleken och tunn aluminiumplåt är jättekänslig, skall man göra det själv svarar jag nog nej. Blästring med vanliga blästermedel som silikat, järnoxid o.s.v. kan orsaka skador på aluminiumplåten, friktionsvärme uppstår och plåten kan slå sig eller bli bucklig. Sodablästning är betydligt mer skonsamt mot aluminiumplåten än andra blästermedel. Ryker och dammar och inget man gör hemma på tomten i villakvarteret eller på hamnplan. Blästring tar lång tid med hobbyutrustning och det bättre att anlita proffs om man vill blästra. Hittade denna sida: https://www.buster.fi/sv/malning-och-antifouling-behandling-av-aluminiumbatens-botten Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Isakare 23 Postad 29 Juni Jag tog bort 7 lager färg med Biltemas färgborttagare (i princip är det thinner och förtjockningsmedel) på en plastbåt, bör inte vara nån skillnad på aluminium. Fördelen när jag var klar var att jag inte behövde göra nått mer. Riktigt kladdigt skitgöra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser