Gå till innehåll
söndag 07 december 2025

Rekommendera Poster

Hej,

Har nyligen haft hjälp av en firma för att bottensanera och lägga på epoxi/bottenfärg.

De blev nyligen klara och jag var ner och inspekterade båten igår.

Noterade dock en form av tryckskada i gelcoat, se bild.

Uppskattningsvis är märket ca 30x10mm

Jag har ifrågasatt detta till firman, får se vad de återkommer med.

Båten har legat på trailer under hela processen och de har sänkt och höjt stödrullarna för att komma åt.

Noterade även att båten var något tiltad åt styrbord, samma sida som tryckskadan.

Dock så låg det ingen sidorulle just vid tryckmärket, men man börjar ju fundera om de stöttat upp båten med något om det börjat blåsa.

Ska sjösätta båten nu på fredag och jag känner bara att jag måste rådfråga här om det finns någon uppenbar risk eller är det bara att köra på?

Har svårt att se hur det ser ut på insidan tyvärr, kommer inte åt

Det ska ligga 3 lager epoxi, 1 lager primer och sedan 2 lager bottenfärg.

Kommer inte finnas tid att slipa bort och åtgärda detta innan fredag.

Tacksam för era råd

Mvh,

Tryck.thumb.jpg.e22ee3beeed2c6ecf5ba8a362861e398.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att se på bilden, men det är inte bara så att bottenfärgen släppt lite pga. att en stötta legat an där innan bottenfärgen riktigt torka?

Eller är det såpass att även gelcoaten är borta så du ser glasfiberlaminat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
25 minuter sedan skrev No_jah:

Det är svårt att se på bilden, men det är inte bara så att bottenfärgen släppt lite pga. att en stötta legat an där innan bottenfärgen riktigt torka?

Eller är det såpass att även gelcoaten är borta så du ser glasfiberlaminat?

Jo men jag tror det vita området är som du beskriver

Däremot om du kikar lite till vänster om detta område så är det en liten inbuktning som jag är fundersam till

Mvh,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag trodde det märket var något som blänkte, men tveksamt at det är ett tryckmärke.

Kan det inte var vara ett märke från en sliprondell som borde ha spacklats igen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja men det är ju möjligt att det kommer från sliprondell, för jag är 99% att märket inte var där innan de börjar arbeta med båten.

Har kollat till båten under arbetets gång och de började med att skrapa hela båten innan de gick på slipning.

Såg inte märket mellan skrapning och slipning heller, så det skulle vara möjligt att det märket har kommit till i samband med slipning.

Får se vad firman svarar, för jag har också svårt att se att det ska bli sådana märken av stödrulle i gummi, där jag vet att det inte ens har varit något speciellt tryck innan.

Mvh,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De får väl spackla och slipa, sen måla på lite ny färg?

Och nästa gång, ta inte bilder med dubbla händelser.'

Din "buckla" är svår att se när du även har en synlig skada i färgen.
Vi kan inte läsa dina tankar....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Litet eget arbete kan inte skada om det nu är kort om tid.

Annars fixar väl firman detta på en f m.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag tycker inte du ska acceptera den högra skadan heller. 

Lägger man på ett tätskikt med epoxi är det viktigare än innan jobbet att laminatet hålls torrt, för eventuell fukt som kommer in kan inte vädra ut lika lätt som innan epoxin lades på. 

I detta fall ser man att det är hål genom hela epoxilagret och det är inte OK. 

Redigerad av adeseaso

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan skrev Hybro:

Litet eget arbete kan inte skada om det nu är kort om tid.

Annars fixar väl firman detta på en f m.

Tiden för själva arbetet är nog inget problem, men det är ju härdtider också.

1. slipa bort bottenfärgen, och rengöring

2. spackla med epoxispackel +  härdtid

3. måla på epoxiprimer, +  härdtid

4. måla bottenfärg.

Problemet är ju bara att epoximålning brukar kräva ca. omkring två veckors härdtid innan sjösättning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Ja det är ju inte roligt att få tillbaka en båt som rengjorts och bottenmålats av proffessionella hantverkare (om de nu är det).

1292784707_Skrmavbild2025-06-25kl_09_42_58.png.ebb557cebb2c2e5b45c00198f13bfd19.png

Fördjupningen (vid blå pilen) är ju inte stor enligt din beskrivning men frågan är hur den uppstått?

Nu vet jag absolut inte vilka metoder de använt för rengöring och ev. slipning av båtens botten och om det är en gammal "skada" som kom fram under flera lager gammal bottenfärg och/eller spackel vid rengöring/slipning eller den uppstod under arbetet.

Om man som yrkesman upptäcker befintliga skador skall man direkt kontakta kunden för konsultation. Om en skada uppstår under pågående arbete p.g.a. olyckshändelse eller rent slarv spelar mindre roll, den som utför arbetet bör kontakta kunden/beställaren samt åtgärda om det uppstått en skada som orsakats av den som utför arbetet.

Om en båt står på en trailer och man sänker ner stödhjul/rullar, bör man se till att båten är ordentligt stöttad/uppallad på andra punkter så den absolut inte kan tippa åt sidan. Dels föreligger ju risk för klämskador på de som utför arbetet och det föreligger även risk att båten skadas.

Frågan är ju även hur det ser ut under grundfärg och bottenfärg, är det en slipskada som går igenom gelcoaten ända in till laminatet eller hur ser det ut?

Är skadan djup?

Vid gula pilen finns "slagmärken" som verkar ha gått igenom gelcoatlagret, dessa bör ju åtgärdas innan sjösättning.

Är ju inte speciellt kul om laminatet suger åt sig vatten under sommaren och det fryser sönder (delaminering) under vintern p.g.a. hög fukthalt i laminatet.

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man tittar lite närmare på bilden är tryckskadan, eller vad det nu är, inte jättestor, men ska såklart åtgärdas. Åtminstone mör man konstatera om det är något som måste åtgärdas före sjösättning eller om det kan vänta till i höst.

759350840_Skrmbild_2025-06-25_124757.thumb.png.b779e43055f3507b0875c7fbf8ad6647.png

När man titta nära för att se skadan ser man ju också att det är väldigt mycket gräng (knotter) i färgen. I min värld vill man ha en slät botten.

Svårt att beskriva helt korrekt, men något i den här stilen blir den ökade bränsleförbrukningen med knottrig botten jämfört med slät. Givetvis beror det väldigt mycket på exakt hur knottrig botten är och även över 30 knop ökar förbrukningen, men inte lika mycket per knop som i lägre farter.

Se diagrammet som ett ungefärligt exempel.

image.thumb.png.49b6a7fa0f2ad575d8073a762be7868c.png

Man kan ju även se det som att toppfarten minskar med ett antal procent.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för input 

Firman var till båten i morse och fixade den högra skadan. Han konstaterade att den vänstra inbuktningen är från sliprondell, men att det inte gått igenom gelcoat. Så de får fixa detta till hösten genom att slipa ner till gelcoat och spackla för att slutligen lägga på epoxi och sedan bottenfärg. 

Intressant gällande knottrig bottenfärg, jag vet bara att färgen jag hade innan från tidigare ägare var katastrofal. Den hade flagnat över stora delar av skrovet och delar av färgen hade lossnat helt. Det var en självpolerande färg och denna är en hård. 

Så förhoppningsvis blir detta inte sämre i alla fall

Aa sorry gällande två case/skador i samma bild, tänkte först om jag skulle förtydliga inbuktningen och med facit i hand skulle jag nog gjort det. 

Väl mött 

mvh,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...