Gå till innehåll
söndag 20 juli 2025
Peter_K

Dags att byta batterityp?

Rekommendera Poster

Upptäckte i helgen att mina 2x70 Ah bly-syrabatterier börjar bli lite trötta och det är dags att planera byte. Köpte dem för sju år sedan (tiden går fort!) då jag tyckte lithium-jon var för dyra fortfarande med en tanke att då de här batterierna börjar tröttna är det sannolikt dags. Dvs nu. 
 

Kollar priset hos båttillbehörshandlaren, och inser att om det är som det brukade sägas - att man kan ta 50% ur blybatterier och 100% ur Li-jon så är det idag ungefär samma priser. Jag är medveten att det säkert går att hitta jättebilliga batterier hos en skum kines, men jag gillar att handla hos en lokal återförsäljare där man kan hantera garantier på ett vettigt sätt. 

Borde jag gå över till den moderna sidan? 

För/nackdelar?

IMG_5001.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tveka inte. Ha koll på vad din generator tål/ger, fundera på om du ska ha en dcdc-laddare. Jag har bytt ut våra 320 ah bly till 700 lithium med dcdc-laddare så att startbatterrierna får sitt först. Batterierna är lösa celler från långtbortistan inkl BMSer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är bara att slå till, ett solklart val.

 

Mindre än halva vikten, dubbla kapaciteten och mycket snabbare laddning. Vem vill inte ha det? 

 

Det enda att fundera på är om du ska ha batterier med Bluetooth eller inte. Om jag köpte nya batterier idag skulle jag välja några som kan visa status i telefon/surfplatta via BT, trots att jag har batterimonitor så vill man veta hur varje batteri mår individuellt.

 

Mina nuvarande Eco-worthybatt. har inget BT och det går ju bra men det finns ingen större anledning att idag köpa LFP utan BT, menar jag. 

 

Riktigt bra pris här också. Blir inte mer än några hundralappar billigare att köpa från de skumma kineserna på Amazon/Ebay etc även fast priserna sjunkit en hel del på ett år. De LFP jag köpte för 3300 förra sommarn går nu för 2300 och då är det BT inbakad i dem.

 

Det blir oftast billigare om man väntar men med den filosofin går det inte att köpa särskilt mycket. 

 

De enda två nackdelarna jag ser är att man fortfarande behöver en blyack till motorstart samt att elsystemet behöver kompletteras med något slags laddstyrning så att inte generatorn skär ihop pga den höga laddström som LFP kan ta emot. 

Redigerad av Till_havs
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har du tunga strömslukare på förbrukarsidan (bog/akterpropeller, större inverter, AC o.s.v.) så gäller det att se till att de valda Li-batterierna klarar denna förbrukning.

 

Oftast är det BMS:en i batteriet som sätter gränsen för max ström in/ut. Ibland anges en mycket högre toppström t ex under 15s, men räkna inte med den. All ström över vad BMS är kontinuerligt specad för blir beroende av återupprepningsfrekvens, omgivningstemperatur o.s.v. och innebär i praktiken att batteriet/BMS då körs utanför sin spec. Dimensionera alltså efter kontinuerlig maxström, inget annat.

 

Givetvis vill man kunna ladda så fort som möjligt vid motorkörning när denna "nya" möjlighet finns, jämfört med bly/syrabatterierna. Men i alla fall jag landade i att vara nöjd att kunna ladda fullt 3-5 ggr snabbare än med blybatterier, även om det teoretiskt skulle kunna gått ännu fortare. För att nå detta "sista" skulle i alla fall jag behövt köra generatorn väldigt nära sin maxgräns (eller byta den) och dimensionera om en del annat. Men jag har inte känt det behovet.

Några DC/DC (Victron, 30+30A) gav en prisvärd kompromiss för att ge bra mycket snabbare generatorladdning men ändå garantera generatorn en fortsatt dräglig tillvaro. Dessa ersatte skiljereläet.

 

Landströmsladdaren (Victron med flera utgångar) har jag programmerat att aldrig gå upp i några "boostmoder" utan hålla sig som mest på max c:a 14,0-14,1V i utspänning. Det fungerar bra för både Li och Pb, och jag har inte märkt att Li inte blir fulladdade eller utjämnade. Visst förlorar jag en aning i laddtid vid den initiala maxströmmen för Pb (startbatterierna) eftersom spänningen inte öses upp till max, men det har ingen praktisk betydelse. Dels är startbatterierna sällan så urladdade, dels begränsar laddarens maxström (20A i mitt fall) ändå strömmen initialt. Och med den måttliga maxspänningen riskerar Pb-batterierna aldrig att gasa utan får en angenämnt lång livslängd, även om man skulle ligga mycket med landström.

 

Samma med solpanelsregulatorn - den är mer en "mild" konstanspänningsgenerator på c:a 14,0V. LiFePO4-batterierna sväljer ju ändå allt panelerna kan ge och det är först i slutfasen av laddningen då strömmen sjunker drastiskt som spänningen ens orkar upp hit. Alla "smarta" funktioner och högre utspänningar kommer alltså ändå i princip aldrig aktiveras, då batterierna suger i sig allt panelerna kan ge och ger därför aldrig regulatorn energiutrymme för något "smart".

Så teori är en sak, praktiken är ofta en annan. Och i detta fallet mycket enklare 😉

 

Tidigare gick både bog- och akterprop på förbrukarbanken (~700A om man körde båda samtidigt och på fullfart). Det är dock alldeles för mycket ström för del flesta LiFePO4, även med flera i parallell. Så i samband med ombyggnaden flyttades bogpropellern till motorbanken. Så med 150A/batteri i kontinuerlig maxström (som mina klarar/är specade för) finns ändå lite marginal att köra akterpropellern om även invertern skulle vara på med kaffebryggaren eller mikron igång.

 

Kan som sagt också varmt rekommendera ombyggnad till LiFePO4 på förbrukarsidan. Men man behöver inte gå "all in" till 100%, för de flesta av oss är förbättringen man får genom att bara anpassa det nödvändigaste mer än tillräcklig.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte köra ett varv blysyra till för att vänta in natriumjonbatterierna som är på väg ut i handeln. 

 

Tycker de är tilltalande av flera skäl, inte minst geopolitiskt och miljömässigt, så även om prestandan vad gäller energitäthet och effektivitet ligger ett hack under litium är jag nog mer intresserad av dessa.

 

Men det kanske är en annan tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev adeseaso:

Jag tänkte köra ett varv blysyra till för att vänta in natriumjonbatterierna som är på väg ut i handeln. 

 

Tycker de är tilltalande av flera skäl, inte minst geopolitiskt och miljömässigt, så även om prestandan vad gäller energitäthet och effektivitet ligger ett hack under litium är jag nog mer intresserad av dessa.

 

Men det kanske är en annan tråd.

Toteln på inlägget är: Dags att byta batterityp?

Så nej, det passar väl utmärkt i denna tråd att informera om olika battetityper.

 

Berätta gärna mera om natriumjonbatterierna.

När kommer de ut på konsumentmarknaden?

Vad är styrkorna och svagheterna jämfört med bly/syra resp. LFP?

 

Om de inte laddar så snabbt kanske en vanlig generator överlever utan att laddströmen måste begränsas.

 

Dessa batterier kanske bara kan stoppas direkt in i ett befintligt bly/syra-system utan att man gör några förändringar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns en hel del att läsa.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 hours ago, Mackey said:

Toteln på inlägget är: Dags att byta batterityp?

Så nej, det passar väl utmärkt i denna tråd att informera om olika battetityper.

 

Berätta gärna mera om natriumjonbatterierna.

När kommer de ut på konsumentmarknaden?

Vad är styrkorna och svagheterna jämfört med bly/syra resp. LFP?

Jämfört med LiFePo4 och bly/syra;

 

- Mycket närmare LiFePo4 än bly/syra i energitäthet, effektivitet, cykellivslängd, laddningsmottaglighet. Inte samma förlust av användbar kapacitet vid större effektuttag som med bly/syra.

 

- Lägre brandrisk än LiFePo4.

 

- Laddas utan problem i minusgrader. 

 

- Kan laddas ur till 0% utan att ta skada.

 

- Salt finns överallt, och de använder ingen kobolt eller litium, och mindre andra jordartsmetaller än alternativen. Så kanonbra miljömässigt, och geopolitiskt då man inte skapar några råvaruberoenden över landsgränser.

 

- Sägs bli billigare än bly/syra och LiFePo4 när tillverkningen skalats upp, det byggs megafabriker runtom i världen just nu.

 

Den största praktiska skillnaden är en linjär och brant spänningskurva relativt SoC. De faller linjärt från ca 16 - 6V, så det är nog inte alla 12V apparater som kommer lira så bra med dem utan anpassning. Men när de blivit etablerade på marknaden lär det väl sluta med att man köper en liten blå spänningsregulator från Victron eller liknande och monterar mellan batteribank och förbrukare. Några av marinbatterierna som finns att köpa i USA har en integrerad regulator som håller spänningen mellan 15 - 10V. 

 

Jag har ingen aning om när de går att köpa från en seriös kanal i Sverige. Men personligen känner jag en dragning till tekniken just då den är så "snäll". Att de inte har riktigt samma energitäthet som litium bekommer mig inte, de är fortfarande överlägsna bly/syra. 

 

Överlag kan man väl säga att tekniken är helrätt i applikationer som inte behöver det allra bästa, dvs litium. Så den hittas redan i stadsbilar som inte behöver längsta räckvidd och i off-grid applikationer där volym och vikt inte behöver optimeras. Men jag tycker min båt faller lite i samma kategori, om natriumjonbatterier tar 1/3 av platsen av bly/syra i kölsvin och stuv och litium 1/4 så blir jag nog kanonnöjd i båda fallen och kan låta andra parametrar styra valet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kom en del emellan så jag har inte hunnit ta tag i problemet än, men här kommer lite tankar:

- Ny solcellsregulator kommer behövas, jag har 36 W permanent inkopplat och ytterligare 30 W jag kan hänga på. Detta laddar förbrukningsbanken. 
- Jag har ett 44 Ah bly-syrabatteri som laddas av generatorn. 
- Generatorn är en gammal 35A Marshal som sitter på alla gamla små-Pentor, typ. 
- Bankarna är åtskilda med ett apänningsstyrt skiljerelä från Biltema. 
 

Frågan är, kan jag bara ersätta batteriet till ett LiJon-batteri med inbyggd BMS plus solcellsregulatorn till typ ett 10A Victron där jag programmerar in rätt ladd- och floatspänning för aktuellt batteri och är klar så, eller kommer jag sätta eld på något eller förkorta batteriets livslängd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu ska jag inte ta gift på att det verkligen är så att du måste ha en DC/DC-laddare i din nya setup men du borde ha en. Jag har också en sån där gammal Marshall 35A som är kopplad till en blyack för start och LFP-banken på 200Ah. Den kämpar på bra och ger strax under 30A med motorn på marschvarv. Det verkar också driftsäkert över tid, har nog laddat iaf 15 timmar med denna setup utan protester från elsystemet. 

 

Jag har förvisso aldrig låtit min generator ladda 200Ah LFP oreglerat med raka rör men är ganska säker på att den inte alls skulle trivas med det utan smälta eller på annat sätt säcka ihop. Detta eftersom LFP till skillnad från blyackar har väldigt lågt inre motstånd. 

 

Fördelen med en DC/DC-laddare är också att den trixar med inputeffekten enligt vad som behövs för stunden , lägre strömuttag om spänningen till batterierna behöver vara högre än vad generatorn klarar och tvärtom. 

 

Men om det kommande litiumbatteriet tack vare solceller mestadels har hög laddningsgrad så kommer ju inte generatorn att behöva jobba så hårt så då kanske det går bra att skippa DC/DC-laddaren.

 

Så det viktigaste till sist:

det är ballt med många blinkande och lysande elprylar i elcentralen! 

Redigerad av Till_havs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

kan jag bara ersätta batteriet till ett LiJon-batteri med inbyggd BMS

1. Nej, det brukar inte bli bra för generatorn utan skaffa, som tidigare skrivits, en DC/DC-laddare (inte DC/DC-converter!).

2. LiJon (också kallat Li-ion) är mindre bra i båtar. Vet att vissa marin-batteri tillverkare har/hade det men LFP är betydligt säkrare som kemi. (Som jag förstått det så är brandrisken (thermal runaway) betydligt större i Li-ion än i LFP.)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
44 minuter sedan skrev ChristerN:

skaffa, som tidigare skrivits, en DC/DC-laddare

Exempel på en sådan..?

44 minuter sedan skrev ChristerN:

LFP är betydligt säkrare som kemi.

OK, har ingen koll på detta, får läsa på vad LFP är. 
 

Tillägg, LFP verkar vara en typ av litium-jonbatterier, då verkar vi prata om samma sak. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amazon upplägg där du får ett Eco worthy batteri med blåtand och en 20 A dcdc/solcells regulator för 3400 kr, ut med skiljerelä,gamla regulatorn och in med dcdcn och batteri. 

 

Hos båt butiken kostar batteriet 3200 kr, 10 A mppt 829 kr, dcdc 18 a 2000 kr., victron.

 

Så 3400 kr hos Amazon, 6100 kr hos båt handlaren men utan blåtand övervakning. Tycker det är lite för mkt att dubbla priset, Amazon ger oxå bra garantier vad jag har hört. 

 

Men hur du än gör så tycker definitivt du ska ha blåtand, väldigt smidigt med övervakningen. 

 

Jag har även kört helt drop in i min förra båt, behållt all "bly" utrustning. Solcells regulator, landströmsladdare, ingen dc dc och allt fungerade bra. Jag va dock noga med att inte ha sakerna inkopplade när jag var borta från båten för att undvika överladdning som doch bms skyddar emot så det kanske gjorde varken eller. Och om man behåller relät så kommer ditt start/förbrukning vara ihop kopplade tills förbrukar banken går under ca 20%.

 

Men priserna har gått ner så tycker man kan kosta på sig att göra installation så bekymmersfri som möjligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Peter_K:

Tillägg, LFP verkar vara en typ av litium-jonbatterier, då verkar vi prata om samma sak. 

Det syftas på litiumbatterier med kemin LiFePO4, alltså Litium-järnfosfat.

 

Men det är riktigt som du skriver att även de ingår i "familjen" Li+, alltså litium-jon. För inom den finns en stor mängd olika kemi, med lite olika egenskaper. Både elektriskt (inte minst cellspänning) men även mekaniskt/kemiskt när det gäller stabilitet.

Här är vi kanske lite slarviga (även jag....) och pratar om "litium-jon" när vi menar de första typerna som kom som ersättningsbatterier för båtar, när vi egentligen menar en annan kemi/variant av familjen Li+ än den som nu är mest vanlig (och säkrast för båt) - LiFePO4.

 

Och det finns numera många varianter av Li-jon, och fler blir det. Citerat från Wikipedia:

bild.png.99b499a4257e80366c19acd3d751e95f.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, sådant här gör mig stressad. 

Råden pendlar mellan ”ja, bara att stoppa dit batteriet, du behöver inte byta någonting” till ”du behöver bygga om halva elsystemet med en massa dyra extraprylar” ungefär. 
Inte lätt att fatta beslut. 😬

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker som sagt priserna är så pass låga idag så man kan lika gärna byta allt när man håller på. Men tycker handlarna tar oförskämt mkt betalt för samma produkter....

 

Första båten jag bytte till litium i då kostade mitt 100 ah ca 8500 kr, solcells regulatorer kanske 3000 kr osv, så det blev betydligt större kostnader än idag. 

 

Min nuvarande båt så körde jag en säsong med "drop in", sen i år har jag kopplat in en kombinerad DCDC/mppt mest för att kunna ha allt inkopplat under sommaren och slippa bry mig.

 

Det jag inte köpt är en ny landströmsladdare. Dels för jag har som mål inte inte ligga på landström och sen vet jag inte vad skillnaden skulle vara att koppla in en bly landströmsladdare på start batteriet och låta en dc dc ladda litium sidan likt generatorn, jämfört med att köpa en ny litium laddare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-06-20 vid 11:53 skrev IngemarE:

Har du tunga strömslukare på förbrukarsidan (bog/akterpropeller, större inverter, AC o.s.v.) så gäller det att se till att de valda Li-batterierna klarar denna förbrukning.

Mina största förbrukare är en dieselvärmare och kylen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Alltså, sådant här gör mig stressad. 

Råden pendlar mellan ”ja, bara att stoppa dit batteriet, du behöver inte byta någonting” till ”du behöver bygga om halva elsystemet med en massa dyra extraprylar” ungefär. 
Inte lätt att fatta beslut. 😬

Tycker det handlar om hur noga man är.
Säkerheten är jag noga med vad gäller elen (men titta inte på min elinstallation i båten som är ett ständigt pågående projekt där vissa delar, mindre farliga, bara är halvsäkra och inte korrekt klamrade).

Sen vill iaf jag inte riskera att generatorn brinner då motorn är min enda drivkälla, även om det kan gå utan DC/DC.

Inte heller vill jag att min laddare ska knäcka mina dyra batterier i förtid. LFP ska kunna levererar 8-10.000 cykler och ger de bara 500 är det inte så ekonomisk, även om laddmottagligheten är en stor fördel.

Sen har man ju kabeldimensioneringen. Inte kul om man kör för klena kablar så de börjar överhettas/brinna.

Det är mycket att ha koll på och har man inte det så kan ”drop-in batterier” bli kortlivade, generatorn ge upp eller så råkar användningsmönstret och kabeldimensioneringen funka alldeles utmärkt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Sen har man ju kabeldimensioneringen. Inte kul om man kör för klena kablar så de börjar överhettas/brinna.

Det är mycket att ha koll på och har man inte det så kan ”drop-in batterier” bli kortlivade, generatorn ge upp eller så råkar användningsmönstret och kabeldimensioneringen funka alldeles utmärkt.

Självklart skall det vara säkert. 
Problemet blir för mig att om jag skall köpa ett batteri för 3.200 kr, en ny solcellsladdare för 900 kr och en dc/dc-laddare för 3.000 kr så kostar det helt enkelt för mycket pengar för att det skall vara försvarbart, och då blir det bly igen. Därav frågorna. 
 

Jag har 35 mm2-kablar, vilket borde räcka för generatorns kapacitet. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du är nöjd med din kapacitet idag och allt funkar så är det väl lika bra att bara fortsätta med bly. Det är ju inget jättejobb att byta ut 2 bly batterier vart 7:e år, men om du vill utöka din bank eller få bättre övervakning och snabbare laddning så tycker jag du ska gå för litium.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Vestergren:

men om du vill utöka din bank eller få bättre övervakning och snabbare laddning så tycker jag du ska gå för litium.

Det är just snabbare laddningen jag är ute efter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Vestergren:

Om du vill köpa från Amazon så har du ett komplett system för i princip samma peng som endast båt handlarens batteri.

Det kanske finns andra laddare också. men den du refererar till ger bara 20A vilket är väl lite för dom allra flesta som byter batteriteknologi. Solcell fungerar kanske, men där behövs heller inte någon DC-DC.

 

Jag hade en Victron Orion-TR Smart 12/12 30A som jag förra året bytte ut mot en kraftigare Orion XS på 50A. Tycker den sistnämnda är prisvärd och bra, man kan själv ställa laddningsströmmen från generatorn till vad man tror den klarar av. Och man ska ha den andra generationen som inte stör VHF-radion.

 

@Peter_K: Vilken ström har du tänkt att generatorn ska ge? Vad klarar din generator?

 

Du vill såklart ha så stor ström som möjligt men utan att elda upp generatorn, och kopplar du den direkt till generatorn eldar du nog upp den. Det normala är att generatorn laddar startbatteriet och DC-DC ersätter laddningsrelät och i sin tur laddar förbrukningsbanken med kontrollerad maxström.

 

Jag kan tänka mig att göra mig av med min gamla Orion 30A till en mindre penning om någon är intresserad, men den finns i så fall i Göteborgsområdet så frakt kan nog kosta lite?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tror jag har haft samma generator som Peter, den gav 20-25 a vid laddning på min md11(direkt utan dc/dc) så jag tror inte man får så mkt mer ut av den helt enkelt. 

Redigerad av Vestergren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev ABC:

Vilken ström har du tänkt att generatorn ska ge? Vad klarar din generator?

Det sitter en liten 35A SEV Marchal-generator på motorn idag. Motorn är bara på 7,5 hk. Dvs, inga jättegrejer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Vestergren:

Jag tror jag har haft samma generator som Peter, den gav 20-25 a vid laddning på min md11(direkt utan dc/dc) så jag tror inte man får så mkt mer ut av den helt enkelt. 

Har likadan Marshal 35A som ni. Jag fick 29,5A idag. Nytt rekord. Det är väl laddaren som bryter där antar jag, den är ju på 30A. Man märker att motorn går betydligt mer ansträngt när laddningen aktiveras så det får räcka.

 

Vill minnas att det skiljer en halv knop i toppfart med eller utan laddning igång. 7,5 hk var kanske tillräckligt på 80-talet men jag skulle gärna ha dubbelt upp i min båt, för lite säkerhetsmarginal vid hårt väder. Samt snabbare batteriladdning tack vare kraftigare generator.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Till_havs:

Har likadan Marshal 35A som ni. Jag fick 29,5A idag. Nytt rekord. Det är väl laddaren som bryter där antar jag, den är ju på 30A.

Det som ”reglerar” laddningen när man har bly/syra batterier är oftast batterierna själva och det är där den stora skillnaden mot litium-batterier är då dessa inte reglerar alls tills de är helt fulla. Och det är här risken ligger när man byter till litium. De tar vad de kan få av generatorn och den får jobba för fullt på ett sätt den inte är gjord för under för lång tid - och bränns.


Den ”laddare” du skriver om är väl generatorn gissar jag. Jag hoppas den inte gick på 29A så länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev ChristerN:

 

Den ”laddare” du skriver om är väl generatorn gissar jag. Jag hoppas den inte gick på 29A så länge.

Nejdå, det är en Victron Orion Smart DC/DC-laddare på 30A som jag installerat just för att skona generatorn från de strömslukande litiumbatterierna. Det fungerar mycket bra. Är nu inne på andra sommaren med denna setup och allt verkar trivas ihop. 

 

Kan rekommenderas för den som på ett enkelt och hyfsat billigt sätt vill konvertera till litium i förbrukningsbanken på sin äldre båt. 

Redigerad av Till_havs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tippar din generator ger allt va den kan ge och att det inte är din dc dc laddare som bryter, den funkar nog endast som ett skiljerelä till ditt bly batteri. 

 

Troligen har både du och jag då kört dessa generatorer direkt på litium utan problem i 4 säsonger. De mindre generatorerna är ofta tåliga då man många gg använder samma hölje/kylning som modeller med dubbla A uttaget. 

 

Så nu får Peter köpa en större dc/dc? 😉

 

https://eu.renogy.com/dcc30s-12v-30a-dual-input-dc-dc-on-board-battery-charger-with-mppt/?srsltid=AfmBOooBgfB3IL0a3NqVTBm9nB_z5byrL9A_NKTkdGvdwqiq-UYxAR-B

 

Den har jag själv och är väldigt nöjd med. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa trådarna brukar oftas sluta som just denna, det blir olika varianter av system där alla är nöjda med sin anläggning och avvaktande mot andras. 

 

De varianter som finns

 

- Behålla bly -

Inget ändras, kostar 2-3000 kr för dina nya batterier. 

 

- Köpa litiumbatteri och sätta i "plug and play" behåller all nuvarande utrustning,

 

Kostar 2200- 3200 kr beronde på var du köper det. Du kommer få direkt laddning av batteriet troligen mellan 20-30 a. Ditt bly batteri och Litium batteriet kommer vara ihopkopplade via ditt skiljerelä tills litium/förbrukningen går under ca 20%, ditt bly start kommer "leva livet" med konstant underhålls laddning av litium. Ditt nya batteri har en BMS som till största sannolikhet kommer skydda dig mot din nuvarande solcellsregulators bly inställning om du skulle ladda batteriet helt fullt, men man kan sätta dit en lite brytare och stänga av solcellen när man inte är i båten, bulkladdningen funkar utan problem.

 

Finns en liten risk att du bränner en äldre generator som får jobba hårdare än vad den gjort de senaste åren. Nu har jag och mfl laddat våra litium direkt utan att generatorn dog. Ditt relä kommer ju faktiskt kunna visa om ditt litium är under 20% då relät kommer öppna om du inte köper ett med blåtand och ditt bly kommer agera "buffer" om BMS skulle få för sig att stänga ner laddningen. Men generella rådet är att inte blanda batteri typer, jag mfl har dock även gjort detta utan problem. 

 

Denna varianten funkar givetvis även att uppgradera med ex en ny solcells regulator för litium, och då kunna gå ifrån båten längre perioder med solcellen inkopplad etc men man har som sagt alltid BMS i slutändan som ska skydda ditt batteri.  

 

- Köpa litium och ta bort både start och förbrukning, enbanks lösningen. +2200 kr - 

 

Det finns svenska bolag som gör/gjort just detta som ex Lime power, där de laddar direkt via generatorn och de säger att dom har 500 nöjda båtkunder. De tar bort både start/förbrukning och ersätter med endast en bank. Vissa tycker även detta bolaget är helt galna men de har väldigt många kunder som i verkligheten kör deras system som bevisligen fungerar och generatorerna laddar på utan att bränna ner båtarna. 

 

Snålvarianten är att sätta in ett litium "drop in" och köra endast på detta, jag har sett artiklar där man gjort just detta och de har inte lyckats provcera fram diverse fel på 100 tals timmar där motorn tar stryck av strömtoppar av att ex bms kopplar bort för batteriet är fullt. Med denna lösningen hade jag personligen dock velat ha ett större kanske 200 ah blåtands batteri där man kan i realtid övervaka, men går ju även ha ex ett blybatteri ej inkopplat som back up start batteri. 

 

- Köpa Litium och Behålla bly start installera DC/DC och Solcells regulator.

 

Detta är den vanligaste lösningen, och kostar givevis mest. Man kan väl egentligen säga att detta startade när Victron själva brände en generator i testbänk genom att köra den i "tomgångsfart" samtidigt som man lät den ladda. De säger senare i videon att de givetvis säljer produkter för att lösa detta problemet...Victron säljer nog rätt många Dc/dc efter denna videon, medans lime powers kunder kör vidare utan dc/dc. 

 

Men med denna lösningen får du dels kontrollerad laddning, dock bör du inte ha en dc/dc över 20 a om man nu är rädd om sin generator, och dit bly batteri blir skiljt från ditt litium. 

 

 

 

Jag har som sagt redan kört min förra md11 och nuvarande Kad300 rakt mot litium, jag har även laddat dom med en vanlig solcells regulator och vanliga landströmsladdare utan problem men varit försiktig med att "provocera" och ladda fullt men då ska BMSen göra sitt jobb och koppla bort batteriet för att undvika skador.

 

Sen kan man ha Victrons youtube klipp i huvudet, dvs inte starta motorn och varva uppå lätt för att få igång laddningen och sen låta den gå på tomgång för att ladda batterierna utan försöka köra med högre varv när den laddar. 

 

Men allt kommer ner till hur man är som person och vad man vill ha för resultat, jag är nog i det "liberala spektrat" som är öppen för nya märken och som gärna testar medans den stora majoriteten föredrar Victron inkl allt och är villiga att betala för det. 

 

Men om du har en segelbåt så kanske du har mer nytta av en större portabel solcellspanel istället för att lägga mer pengar på litium om du har en viss budget att hålla. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...